مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در۲۷ اردیبهشت

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزیده‌ای از مهمترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد  اسلامی سراسر کشور در  سه شنبه (۲۷اردیبهشت)  را در ادامه می‌خوانید:

برگزاری نشست «از آموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند» در نمایشگاه کتاب

نشست« از آموزش  مجازی تا دانشگاه هوشمند» با حضور  عزیز نجف پور دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس واحد الکترونیکی، مریم حق شناس مدیر مرکز رشد و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد الکترونیکی (دبیرنشست)، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، ناشران و جمعی از دانشجویان، روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ درسرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست در ابتدا حق شناس با بیان اینکه فعالیت ناشران سرشناس کشور در حوزه آموزش مجازی کشور یکی از مهمترین تحولات دو سال اخیر بوده، گفت: در حال حاضر شاهد حضور ناشران فعال و دارای جایگاه بسیار مهم در امر نشر کتب آموزشی به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی در جهت ترویج مفاهیم آموزش مجازی و افزایش دانش در جهت بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی و استفاده حداکثری از زیرساخت های موجود و تجهیز و تقویت آنها در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری در نظام آموزشی کشور هستیم و با توجه به اینکه واحدالکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان بزرگترین مرکز آموزش مجازی دانشگاهی درکشور شناخته شده است، در دو سال گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن جامعه علمی و خانواده بزرگ نظام آموزش عالی کشور از مسائل و موضوعات مترتب بر شیوع این ویروس، این واحد توانسته تا حدود بسیار زیادی در فعال نمودن ناشران کشور در جهت ارائه بهترین جزوات و کتب به دانشجویان قدم بردارد، که امیدوارم این امر در آینده ای نه چندان دور باعث تغییر وتحولات در آموزش دانشگاهی کشور گردد.

مدیر مرکز رشد و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در خصوص هدف از برگزاری این نشست افزود: این نشست با هدف بررسی مسائل و موارد موجود در بحث “ازآموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند” برگزار گردید.

 عزیز نجف پور در خصوص نحوه انتقال شیوه آموزش مجازی به دیگر واحد های آموزشی گفت: آموزش مجازی و همچنین یکسان سازی آن با تکنولوژی فعلی جامعه، یکی از مهمترین مشکلات جامعه در اجرای این نوع از آموزش می باشد که البته در دو سال گذشته و با توجه به شرایطی که بیماری کرونا در سطح جهان به وجود آورد، اجرای امور آموزشی در سطح کشور را همانند کشورهای دیگر که با این بیماری در گیر بودند، به سمت مجازی شدن هرچه بیشتر سوق داد.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اینکه استفاده از آموزش مجازی باعث گسترش دانش عموم جامعه از ابعاد مختلفی از جمله اقتصاد، فرهنگ و سیاسی شد، تصریح کرد: درکنار این امرآموزش عالی دانشگاهی هم در این موضوع مستثنا نبوده که خوشبختانه با تلاش ها و برنامه ریزی های فراوان صورت گرفته، آموزش مجازی توانست جایگاه خوبی را در کشور به دست آورد.

نجف پور اضافه کرد: در ایران دو بحث آموزش و پرورش به صورت جدا از هم مورد بررسی و اجرا قرار می گیرند، ولی درجوامع غربی اصول (آموزش و پرورش و پژوهش) در یک غالب به مرحله اجرا در آمده، که این اختلاف باعث شده، دانشگاه های کشور در حال حاضر به چند فرآیند از جمله آموزش و تقویت متخصص و فرآیند دوم پژوهش و تولید علم بپردازند.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص هدف اصلی از پژوهش و تولید علم در جامعه دانشگاهی کشور گفت: این امرنشات گرفته از موضوعی خاص در جامعه آموزش دانشجویی است که می بایست با اجرای دقیق آن، ابعادجدید در حوزه مد نظر شناخته شده و ایده های جدید و نوین آن درجامعه انسانی فعلی بروز نماید.

نجف پور در رابطه با تاثیر تولید فناوری در بحث پژوهش یادآور شد: تولید فناوری در راستای بهبود دانش و دستاوردهای کشور، مهمترین بحث پژوهش در بین دانشجویان می باشد.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: استفاده از کلمات و واژه های علمی صحیح، فرآیند سوم تاثیر آموزش مجازی بر دانش جامعه می باشد، در اصول روانشناسی ثابت شده است که کلمات دارای بار علمی هستند و باید به اهمیت واژه ها توجه کرد و معتقدم که دانشگاه ها باید مبتنی بر نیاز، غایات و خواسته های جامعه فعالیت نمایند.

نجف پور در خصوص تاثیر دانشگاه بر رفع نیاز جامعه افزود: دانشگاه به عنوان یکی از مهدهای آموزشی در کشور باید بتواند علاوه بر تولید علم، مبانی نیازهای جامعه را حل نماید، که این مورد در فرآیند چهارم اقدامات و تاثیرات دانشگاه با هدف ترویج رسالت جامعه پذیری_فرهنگی تربیتی این نهاد آموزشی قرار دارد.

 مریم حق ­شناس دبیر نشست، در خصوص تاثیرات دانشگاه در اجتماع درادامه افزود: دانشجویان و جوامع دانشگاهی به نوعی یکی از ارکان و اعضای اصلی تشکیل دهنده دانشگاه ها و بنا به مسئولیت حرفه ای شان و به خصوص در بعد اجتماعی در کشور، بیش از هر اجتماع دیگری در اجتماع نقش آفرین هستند، لذا با تعلیم و تربیت این افراد که تمامی تلاش و توانایی خود را معطوف به شناخت و کمک به مسائل جدید و تازه کشور می نمایند، شاهد فعالیت و نقش آفرینی بیشتر نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در سطح جامعه خواهیم بود.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت:  نهاد دانشگاه باید نظام آموزشی و پژوهشی متناسبی را با در نظر گرفتن مبانی جامعه کشور به اجرا درآورد. جامعه ایرانی، یک جامعه دینی است و وقتی دچار گناه و تززل می شود، تنش روحی و رفتاری در آن نمایان می گردد.

 نجف پور در رابطه با روال اجرای آموزش مجازی در کشور گفت: با توجه به شرایط و امکانات موجود در کشور، اجرای آموزش مجازی به خصوص در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد، تبدیل روش سنتی و قدیمی تحصیل و آموزش (حضوری) به آنلاین (غیر حضوری) بوده، به این منظور که تمام روال و زیر ساخت های آن با توجه به شرایط کشور همچنان سنتی می باشد، که البته تاثیر بسیار مهم آن تغییر در نوع آموزش بسیار مهم بوده که امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد تغییر آموزش مجازی به آموزش مجازی هوشمند باشیم که این امر مزایای بسیار مهمی مثل بهره برداری و امکان تعامل بالا را در پی دارد.

نجف پور آقا بیگلو در ادامه افزود: کشورهای غرب آسیا در راستای اجرای طرح مدرسه هوشمند با تدوین برنامه های جامعه شبکه ای، اقداماتی نیز انجام داده اند که بعد از گذشت چند سال اجرای این طرح را به علت اینکه توسعه و تجهیزات هوشمند لزوما الزامات فرآیند آموزش مجازی را فراهم نخواهد کرد، متوقف نمودند.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی درباره بحث معماری آموزش مجازی در کشورگفت: مدل مفهومی دانشگاه هوشمند چند عنصر دارد که برای اجرای دقیق این مفهوم، باید عناصر مذکور در ابتدا هوشمند شده و پس از آن اقدامات اساسی در خصوص راه اندازی این دانشگاه صورت پذیرد.

 وی بیان کرد:  نخستین عنصر در بحث هوشمند سازی دانشگاه، استفاده از منابع انسانی هوشمند مانند اساتید، پرسنل، دانشجو و … می باشد. در اختیار داشتن شبکه دانش به عنوان محلی برای ذخیره، تحلیل و استفاده اطلاعات، بحث بسیار مهم و اساسی و در راستای دومین عنصر هوشمند سازی دانشگاه ها خواهد بود.

نجف پور زیر ساخت ها را به عنوان عنصر سوم برشمرد و بیان کرد: هوشمند سازی دانشگاه ها نیاز به برخورداری از زیرساخت های به روز در بعد سخت افزار و نرم افزار دارد که این زیر ساخت باید در اختیار تمامی افراد دخیل در اجرای اهداف دانشگاه های هوشمند قرار گیرد.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان این نشست در خصوص فرآیند و برنامه های در دست اجرای این دانشگاه گفت: تاسیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در سال ۱۳۸۴ با هدف پیشرفت به سمت و سوی آموزش مجازی، راه اندازی سامانه های مجازی دانشگاه هوشمند به منظور استفاده از زیر ساخت های ممکن درحوزه اطلاعات و اجرای پروژه معماری یکپارچه سازی فضای دانشگاه ها، سه فرآیند در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی است.


برگزاری نخستین ایده آرا بهداشت مواد غذایی در دانشگاه آزاد شهرکرد


امیر شاکریان، رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و محصولات ارگانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با اعلام این خبر گفت: در راستای رویداد ملی گام دوم دانشگاه، مرکز تحقیقات تغذیه و محصولات ارگانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با همکاری سایر دانشگاه ها، مؤسسات، مراکز تحقیقاتی و صنایع مواد غذایی نخستین ایده آرا ملی بهداشت مواد غذایی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار می کند.
امیر شاکریان اظهار کرد: تعداد ۴۸ ایده کامل و جامع به دبیرخانه این ایده آرا ارسال شد که این ایده ها جهت داوری به استادان مختلف دانشگاه ها ارسال شد و در نهایت تعداد ۱۰ ایده برتر مورد پذیرش نهایی قرار گرفت. 
وی افزود: ایده آرا بهداشت مواد غذایی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت به صورت حضوری در سالن جلسات ساختمان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار می‌شود.

تجاری‌سازی محصول دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز

 مکمل غذایی دانش‌بنیان آبزیان اکوا نوتری پارس پس از چند سال تحقیق در مرکز تحقیقات تکثیر و پرورش آبزیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حمایت مسئولان این واحد دانشگاهی در سال ۱۴۰۱(تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین) به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان به تولید انبوه و تجاری رسید.

مجری طرح مکمل غذایی دانش‌بنیان آبزیان و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اظهار کرد: این محصول پس از بررسی جیره‌های غذایی مورد مصرف آبزیان، کمبود حدود ۱۵ ماده معدنی در غذای آبزیان را برحسب گونه تأمین کرده و در بالابردن ضریب رشد آبزیان تأثیر بسزایی دارد.

ابوالفضل عسکری‌ساری افزود: قیمت این محصول با توجه به تأثیر معنی‌دار بر بازده تولید بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و تأثیر چشمگیری روی میزان سوددهی مراکز پرورش آبزیان دارد. این محصول با توجه به قابلیت تولید برای هرگونه آبزیان و هر جیره غذایی، مشابه داخلی نداشته و با تولید این محصول سالانه از خروج مقدار زیادی ارز جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون دو شرکت بزرگ تولید جیره‌های غذایی آبزیان در استان خوزستان با عقد قرارداد با مجری طرح به خرید این محصول اقدام کرده و در جیره‌های تولیدی خود از این مکمل استفاده می‌کنند.

به گفته عسکری‌ساری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ظرفیت تأمین این مکمل برای جیره‌های غذایی آبزیان در کل کشور را دارا بوده و آماده ارائه خدمات به کارخانه‌های تولید جیره‌های غذایی آبزیان در کل کشور است.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بیان کرد: برای ارتباط و توضیحات بیشتر به لینک مرکز تکثیر و پرورش آبزیان این واحد دانشگاهی (https://ahvaz.iau.ir/aqr/fa) مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1140873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =