وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت/ از برگزاری دوره‌های شبانه‌روزی برای آموزش استادان تا تاکید بر دانشگاه بدون دخانیات

سفر وزیر علوم به استان خراسان رضوی، برگزاری اجلاس معاونان دانشجویی و نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های سراسر از جمله مهم‌ترین رویدادهایی بود که هفته گذشته در وزارت علوم رخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعداد دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند کم نیست. بر اساس آمار، بیش از ۹۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در کشور مشغول به تحصیل هستند. برخی از مسئولان به این دانشجویان به چشم منبع درآمد نگاه می‌کنند. وزیر علوم در هفته گذشته از نگاه درآمدزایی برخی مسئولان به دانشجویان خارجی انتقاد کرد و گفت: باید قیمت خدمت‌رسانی به دانشجویان خارجی همانند نرخ خدمات دانشجویان ایرانی شود.

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با برنامه‌های متنوعی از جمله برگزاری اجلاس‌های معاونان آموزشی و معاونان دانشجویی، نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور و آیین‌ بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی همراه بود.

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه آموزش عالی می‌توان به «تاکید وزیر علوم بر دانشگاه عاری از دخانیات»، «برگزاری دوره شبانه‌روزی توانمندسازی استادان دانشگاهی» و غیره اشاره کرد. ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار وزارت علوم را در هفته‌ای چهارم اردیبهشت آورده است:

در سفر وزیر علوم به خراسان رضوی چه گذشت؟

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، هفته گذشته را با سفر به استان خراسان رضوی آغاز کرد. سفری که از چهارشنبه تا شنبه یعنی ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ادامه یافت.

هدف زلفی گل از این سفر بازدید از مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی و شرکت در اجلاس معاونان دانشجویی سراسر کشور بود و از جمله برنامه‌های وی در این سفر می‌توان به شرکت در مراسم معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، معارفه سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد و بازدید از دانشگاه حکیم سبزواری اشاره کرد.

وزیر در برنامه‌های برگزار شده استان خراسان رضوی در زمینه ضرورت حضور دانشجویان بین‌الملل به عنوان دیپلماسی علمی کشور، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و لزوم آموزش و توانمندسازی استادان دانشگاه‌ها ایراد سخنرانی داشت.  

وزیر علوم تاکید کرد که باید قیمت خدمت‌رسانی به دانشجویان خارجی همانند نرخ خدمات دانشجویان ایرانی شود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر در سفر به خراسان رضوی، شرکت در اجلاس معاونان دانشجویی سراسر کشور بود که در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. زلفی گل در این اجلاس، از نگاه درآمدزایی برخی مسئولان به دانشجویان خارجی انتقاد کرد و گفت؛ باید قیمت خدمت‌رسانی به دانشجویان خارجی همانند نرخ خدمات دانشجویان ایرانی شود. چرا که دانشجویان بین‌الملل، سفیران آینده ایران در سرزمین‌های خودشان خواهند بود.

تاکید وزیر علوم بر دانشگاه عاری از دخانیات

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این نشست تصریح کرد که دانشگاه عاری از دخانیات شعار همیشگی نظام آموزش عالی است و از مواردی هست که مسئولین و مدیران دانشگاهی حق کوتاه آمدن از این شعار را ندارند و وظیفه دارند در صورت مشاهده با استعمال دخانیات در محیط دانشگاه و خوابگاه نسبت به آن تذکر جدی بدهند.

زلفی گل در دیدار از پارک علم و فناوری خراسان رضوی و مراسم معارفه رئیس این پارک، تولید محصول رقابت‌پذیر و منحصر به فرد را مهم‌تر از تبدیل ایده به فناوری دانست و تاکید کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از فکر و ایده خود شرایطی ایجاد کنند که بیکاری برطرف کنند. 

وزیر علوم معتقد است که از طرفی، بیکاری بنیان همه نابسامانی‌هاست و از طرف دیگر هم ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل کرده، هزینه‌بر است. به همین دلیل شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین مسیر برای اشتغال‌زایی افراد تحصیل‌کرده به حساب می‌آیند.

برنامه وزارت علوم برای برگزاری دوره شبانه‌روزی توانمندسازی استادان دانشگاهی

اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها، یکی دیگر از نشست‌هایی بود که با حضور وزیر علوم، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل وزارتخانه برگزار شد. ضرورت برگزاری دوره توانمندسازی استادان دانشگاهی، مزایا و معایب آموزش مجازی، و شرایط دریافت پایه‌ تشویقی از سوی اعضای هیئت علمی، از جمله محورهای مطرح شده در این نشست از سوی وزیر بود.

وزیر علوم در این نشست، با اشاره به این که آموزش هنوز در برخی ورودی‌های دانشگاه حضوری نشده است، تاکید کرد که باید آموزش و امتحانات در همه دانشگاه‌ها حضوری شود. زلفی گل آموزشی مجازی را دارای مزایایی مانند برگزاری یک همایش بین‌المللی و معایبی مانند نبود ارزشیابی تضمینی دانست.

پایه‌های تشویقی استادان دانشگاه، هزینه زیادی ندارد و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد استادان می‌توانند پایه تشویقی دریافت کنند چون پایه‌های مختلفی در زمینه پژوهش، مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، فناوری، آموزشی، فرهنگی، مدیریت و همچنین افتخار علمی درنظرگرفته شده تا هر استادی که تلاشگر و دارای اثربخشی باشد، بتواند از آن بهره‌مند شود.

ادامه آموزش‌های دانشگاهی در سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود؟

یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم در هفته گذشته، برگزاری آیینی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی بود. زلفی گل در جمع خبرنگاران وضعیت آموزش مجازی در سال تحصیلی جدید را توضیح داد و گفت که آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید به صورت کاملا حضوری خواهد بود؛ اما دانشگاه‌ها در موارد خاص و در صورت لزوم می‌توانند آموزش‌ها را به صورت تلفیقی از حضوری و مجازی پی بگیرند.

خبر بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اساتید هم در این هفته از سوی پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم مطرح شد. پیش‌تر هم وزیر علوم از افزایش بندهای آیین‌نامه ارتقای استادان به ۳۲ بند برای سنجش دقیق‌تر اعضای هیئت علمی خبر داده بود.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1140936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =