قیمت یک واحد مسکونی در طرح ملی مسکن چقدر است؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در طرح ملی مسکن در حال انجام است که تا تابستان به ۲ میلیون واحد می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، چالش های طرح ملی مسکن با حضور محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و فرهاد رهبر رییس کانون انبوه‌سازان مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

جزئیات استفاده از اوراق تسهیلات مسکن

سوال: تعداد واحدهای طرح مسکن ملی چقدر است ؟و امروز در کدام استان‌ها کلنگ احداث این واحدها زده شده است؟

محمودزاده: با تعداد ۱۱۸ هزار واحدی که امروز عملیات اجرایی آن شروع شد، در مجموع عملیات اجرایی ۴۴۰ هزار واحد طی ۶ ماه گذشته در طرح نهضت ملی مسکن شروع شده است.

در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در حال اجرا داریم که ۵۳۶ هزار واحد در مسکن شهری، ۱۵۸ هزار واحد در مسکن روستایی ۴۴۰ هزار واحد هم اخیرا شروع شده و ۱۴۷ هزار واحد در قالب خودمالکین به صاحبان املاک تسهیلات داده شده است.

با توجه به برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی تا قبل از تابستان امسال این عدد به دو میلیون واحد می‌رسد.

سوال: مراحل بعدی واریزی چقدر است و شرایط پرداخت چگونه است؟

محمودزاده: قرار شده حداقل ۵۰ درصد هزینه ساخت این واحدها توسط تسهیلات بانکی تامین شود و مابقی توسط آورده خود اشخاص پرداخت شود.

آورده بانکی طبق توافق صورت گرفته در ۴ مرحله واریز می‌شود و متقاضیان هم باید در ۵ مرحله پرداخت داشته باشند. در مرحله اول ۴۰ میلیون در زمان ثبت نام دریافت شده  و به ترتیب در مراحل فوندانسیون، اسکلت ،سفت کاری و نازک کاری آورده داشته باشند.

این پرداخت ها عدد ثابتی نیست و درصدی حساب می‌شود چون در شهرهای جدید و بزرگ قیمت بالاتر است و سهم آورده مردم هم بیشتر است. قیمت تمام شده و سرعت ساخت در شهرها متفاوت است.

سوال: متراژ این واحدها چند است؟

محمودزاده: متوسط در آپارتمان‌ها و شهرهای بزرگ ۷۵ متر در شهرهای کوچک تا ۹۵ تا ۱۰۰ متر هم می‌تواند باشد.

سوال: قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در طرح ملی مسکن چقدر است؟

محمودزاده: برای گروه های متوسط به بالا از ۵۰ تا ۵۵ درصد پرداخت شروع شده و دهک های اول تا سوم ۸۰ درصد قیمت تمام شده مسکن در قالب تسهیلات بانکی ارائه می شود .

طرح ملی مسکن اولین طرح حمایتی دولت است که به صورت سیار است و سود و مبلغ تسهیلات متفاوت است. مبلغ امروزه بر اساس دهک های درآمدی تعیین شده است.

محمودزاده :صندوق ملی مسکن طبق قانون باید ظرف چند ماه تاسیس می شد البته اساسنامه تصویب شده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم. در قانون گفته شده است تا زمان تاسیس صندوق ملی مسکن حساب ملی مسکن باید در خزانه باز باشد تا بتواند فعالیتش را آغاز کند.

مابه‌التفاوت سود بانکی برای دهک‌های پایین‌تر توسط صندوق ضمانت در حال انجام است. در خصوص مسکن روستایی نیز در حال انجام کار هستیم و برای دهک های اول تا سوم پیشنهاداتی مطرح است.

سوال: در خصوص بهبود کیفیت ساخت این واحدها چه اقدامی شده است؟

محمودزاده: کیفیت نکته مهمی است که باید مورد تاکید قرار بگیرد.امروز رییس جمهور بر روی استفاده ویژه از شرکت های دانش بنیان و کیفیت ساختمان مسکن تاکید داشتند. متقاضیان به مدت ۳ تا ۱۰ سال می‌توانند از کیفیت اطمینان داشته باشند. حدود ۶۵ درصد حائز شرایط اولیه هستند، امیدواریم که زودتر متقاضیان تعیین تکلیف شوند.

فرهاد رهبر رییس کانون انبوه‌سازان مسکن در ادامه به سوالات زیر پاسخ داد:

سوال: آیا هزینه ساخت مسکن برای متقاضی، سازنده و دولت مقرون به صرفه است؟

رهبر: در اقتصاد کشور مسکن سهم ۳۵ تا ۴۰ درصد را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هر اتفاقی که در اقتصاد کلان کشور رخ می‌دهد، تاثیر آن بلافاصله به بخش مسکن منتقل می‌شود.

سوال: قیمت مصالح ساختمانی را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رهبر: قیمت مصالح ساختمانی ثبات ندارد و دائماً در حال تغییر است، سیمان، فولاد و امثالهم در ساخت مسکن تاثیرگذار است و به همین دلیل نمی‌توان گفت که می‌توانیم پیش بینی کنیم که در واقع قیمت مسکن در حد معقولی ثابت بماند.

ما باید بتوانیم قیمت هزینه‌ها را کاهش دهیم لذا روش‌های مختلفی وجود دارد که بتوانیم این کار را انجام دهیم ثبات و تثبیت قیمت مصالح یکی از این موضوعات است.

یک زمانی قرار بود کارت اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی صادر شود البته این موضوع به ارگان‌های مختلفی مانند وزارت صمت بستگی دارد که باید همکاری نزدیک با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد تا کارت اعتباری در اختیار سازندگان قرار بگیرد.

قبل از عید فولاد را ۱۴۰۰۰ تومان می‌گرفتیم، ولی اخیراً به ۲۰ هزار تومان هم رسیده است یعنی در عرض یک ماه و نیم گذشته افزایش در نرخ فولاد صورت گرفته است که تعیین کننده اصلی ساخت و ساز در اقتصاد کشور است.

کد خبر: 1140956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =