خلأهای عاطفی؛ جدی‌ترین چالش زندگی در خوابگاه‌ها/ اختلافات فرهنگی و اخلاقی منجر به افزایش تنش بین دانشجویان می‌شود

دانشجوی دانشگاه خوارزمی زندگی افراد با عقاید، اخلاقیات، خصوصیات و فرهنگ‌های متفاوت در یک اتاق کوچک خوابگاه را بسیار دشوار و چالش‌زا دانست.

مریم صحرا کار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی داری مزایا و چالش‌هایی بی‌شماری است، اظهار کرد: دانشجویان باید عواقب و مشکلات زندگی در خوابگاه را بپذیرند چرا که انتخاب خودشان بوده است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: بنده ساکن بوشهر هستم که برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کردم؛ در نتیجه بُعد مسافت طولانی اجازه  دیدار مرتب با خانواده یا سفر یه شهر مورد نظر را نمی‌دهد. اما چون این مهاجرت به خواسته خودم بود، از سختی‌های آن شکایتی ندارم. 

مدیریت مالی؛ مزیت زندگی در خوابگاه دانشجویی

وی درباره مزایای سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کرد: زندگی به صورت جداگانه از خانواده و چشیدن طعم استقلال می‌تواند تجربه بسیار گران بهایی برای افراد باشد و به آنها کمک می‌کند که متوجه باشند توانایی حل مشکلات را به تنهایی دارند یا خیر. همچنین این تجارب باعث می‌شود افراد به مرزی از بلوغ اجتماعی و اقتصادی برسند. 

این دانشجوی خوابگاهی دانشگاه خوارزمی با اشاره به مدیریت مالی افراد یادآور شد: دانشجویان زمانی که دور از خانواده هستند  می‌دانند که باید مبلغ تعیین شده‌ای را برای یک ماه خود هزینه کنند، پس به مرور زمان با فنون مدیریت مالی آشنا می‌شوند. این موضوع به زندگی متاهلی و آینده آنها کمک بسیاری خواهد کرد.

خلأهای عاطفی؛ چالش جدی زندگی در خوابگاه دانشجویی

وی آشنا نبودن به محیط شهر و فرهنگ حاکم بر افراد بومی آن منطقه را یکی از چالش‌های اصلی مهاجرت دانشجویان به شهرهای دیگر دانست و گفت: گاهی در زندگی افراد به ویژه دختران مشکلات یا اتفاقاتی رخ می‌دهد که نیاز به حمایت یا مشورت خانواده یا فامیل یا آشنا دارد؛ اما متاسفانه دانشجویان ساکن در شهرهای غیر بومی خود باید این مشکلات را به تنهایی حل کنند. در این مسیر گاهی نیز دچار مشکلات روحی در اثر تنهایی یا گرفتار شدن در دام افراد سودجو می‌شوند.

صحراکار زندگی افراد با عقاید، اخلاقیات، خصوصیات و فرهنگ‌های متفاوت در یک اتاق کوچک را بسیار دشوار و چالش‌زا توصیف کرد و گفت: این اختلاف‌های فرهنگی باعث می‌شود دانشجو در تقابل با هم اتاقی‌های خود قرار بگیرد و در نهایت یا منجر به درگیری‌های لفظی خواهد شد و یا زندگی در خوابگاه را توامان با تنش و استرس می‌کند. در نتیجه در چنین شرایطی دانشجویان یا باید اتاق خود را تعویض کنند که معمولا به دلیل کمبود ظرفیت، امکانش فراهم نیست یا باید قدرت درک و صبوری خود را افزایش دهند. 

این دانشجوی مقطع کارشناسی با ذکر مثالی از موضوعات چالش برانگیز در خوابگاه‌های دانشجویی بیان کرد: به عنوان مثال یکی از دوستان که در ارتباط با پنج هم اتاقی‌های خود در خوابگاه دچار مشکل شده بود، عنوان می کرد که صدای موسیقی بلند با محتوای مبتذل، بیدار شدن برای خوردن سحری، بیدار شدن برای مطالعه دروس در ساعات اولیه صبح موضوعاتی است که باعث دلخوری بین افراد می‌شود.

وی برقراری روابط احساسی و عاطفی با جنس مخالف را یکی از تهدیدات بزرگ برای دانشجویان دختر دانست و گفت: دختران باتوجه به ظرافت احساسی که دارند، به دلیل دوری از خانواده یا نبود نظارت آنها بر رفت و آمد دختران، برای رفع دلتنگی یا جذابیت‌های زندگی در شهرهای بزرگ به برقراری رابطه با جنس مخالف ترغیب شوند. این موضوع چون ننیجه منطقی و عقلانی به دنبال ندارد باعث می‌شود که دختران دچار مشکلات روحی، فرهنگی و اجتماعی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =