اما و اگرهای واردات خودرو / وارد کننده خودرو باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هر فردی نمی‌تواند وارد کننده خودرو باشد چرا که وقتی خودرویی وارد می شود آن فرد باید در زمینه خودروی وارد شده، خدمات پس از فروش ارائه دهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، لطف الله سیاهکلی با اشاره به الزامات در تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو به کشور اظهار کرد: حتماً باید آیین نامه و دستورالعمل ها در زمینه واردات خودرو چند رکن اساسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: نخست باید مشخص شود که چه کسانی می توانند خودرو به کشور وارد کنند و قرار است چه خودروهایی و با چه مشخصاتی وارد شوند لذا باید مشخص شود خودروی وارداتی سواری و یا کامیون و اینکه این خودروها چه حجم موتور و مصرفی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: همچنین پیرو این دستورالعمل ها باید مشخص شود که چه میزان خودرو و طی چه مدتی به کشور وارد می‌شود همچنین باید مشخص شود که بودجه و ارز این خودروها از کجا تامین می شود لذا این مسائل از جمله شاکله های اصلی واردات خودرو هستند که باید وزارت صمت آنها را به نگارش در بیاورد.

سیاهکلی تصریح کرد: به عنوان مثال هر فرد پولداری نمی‌تواند وارد کننده باشد چرا که وقتی خودرویی وارد می شود آن فرد باید در زمینه خودروی وارد شده، خدمات پس از فروش ارائه دهد. حتماً این گونه مسائل حمایتی و گارانتی ها باید مد نظر قرار گیرد لذا این مسائل باید در مقررات مربوطه درج شود.

وی تاکید کرد: فردی که خودرو وارد می کند باید بداند تا سالها باید از خودروی وارداتی حمایت و پشتیبانی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به شکل‌گیری برخی رانت ها در زمینه واردات خودرو بیان داشت: حتماً باید شرکتهایی توانمند که می توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند خودرو به کشور وارد کند لذا هر کسی نمی تواند دست به این اقدام بزند و شکل کار باید به گونه ای باشد که مردم از خرید خود مطمئن باشند از این رو اگر شرایط بدین صورت نباشد،حتما دچار مشکل خواهیم شد.

سیاهکلی با اشاره به به اینکه باید خودروهایی با مصرف بنزین پایین به کشور وارد شوند، اظهار کرد: به طور میانگین مصرف بنزین خودروهای ما ۱۳ درصد است، اما این مسئله در کل دنیا زیر ۴ درصد قرار دارد، بنابراین اگر میانگین مصرف بنزین را به ۷ درصد برسانیم، اتفاقات بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد و به واقع بسیاری از رانت ها در این بخش از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: به هر میزانی که ما به سمت واردات خودروهای هیبریدی حرکت کنیم این مسئله بسیار عالی خواهد بود چراکه خودروهای هیبریدی ۱ الی ۲ درصد میزان مصرف دارند.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1140991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =