لاغری/ چرا کاهش وزن برای بعضی‌ از افراد سخت است؟

گروهی از محققان در مرکز سرطان دانشگاه کنتاکی مارکی انگلستان در مورد نقش آن در پیشگیری از چاقی، بیماری که بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آگاهی پیدا کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ویویک رنگنکار، دانشیار مرکز سرطان مارکی انگلستان و دارای کرسی آلفرد کوهن در تحقیقات سرطان‌شناسی در این مرکز، اولین بار Par-۴ و نقش آن را در مرگ سلولی در بافت پروستات در سال ۱۹۹۳ کشف کرد. از آن زمان تاکنون نتایج مطالعات بعدی نشان داد Par-۴ یک سرکوب‌کننده تومور است و افزایش بیان Par-۴ از رشد تومور جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

لاغری/ کاهش وزن با داشتن خواب با کیفیت

رنگنکار و گروه تحقیقاتی وی همچنین دریافتند سوپرموش‌هایی که از لحاظ ژنتیکی برای بیان بیش از حد Par-۴ مهندسی شده بودند، در برابر سرطان مقاوم هستند.

علاوه بر نقش Par-۴ در سرکوب سرطان تحقیقات اخیر گروه رنگنکار نقش جدیدی را برای Par-۴ به‌ عنوان پیش‌بینی‌ کننده چاقی در مردان و زنان در آینده کشف کرده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد فقدان Par-۴ در موش‌ها منجر به افزایش جذب و تجمع چربی در سلول‌های ذخیره‌کننده چربی(آدیپوسیت‌ها) می‌شود که در نتیجه به چاقی می‌انجامد.

این موش‌ها همچنین دارای مشکلات ثانویه سلامتی از جمله کبد چرب و مقاومت به انسولین بودند که به‌ طور معمول با چاقی مرتبط است. با این حال بازیابی ژنتیکی ژن Par-۴ از دست رفته چاقی را معکوس و موش‌ها را دوباره لاغر کرد.

جالب اینجاست موش‌هایی با رژیم غذایی و فعالیت بدنی مشابه موش‌های معمولی اما فاقد Par-۴ همچنان چاق شدند.

رنگنکار گفت: این یافته یادآور شرایط کسانی است که حتی زمانی که رژیم غذایی خود را کنترل می‌کنند یا ورزش کافی انجام می‌دهند، کنترل وزن خود را دشوار می‌بینند. تحقیقات ما نشان می‌دهد ممکن است یک توضیح ژنتیکی در این خصوص وجود داشته باشد.

علاوه بر این نتایج این تحقیق نشان می‌دهد فقدان Par-۴ ممکن است به‌ عنوان یک پیش‌بینی‌کننده برای کسانی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به چاقی در آینده باشند، عمل کند.

این محققان با همکاری مرکز علوم بالینی و تفسیری بریتانیا(CCTS) و دانشگاه لوند در سوئد دریافتند بیان کمتر Par-۴ با چاقی در مردان و زنان مرتبط است.

رنگنکار افزود: خطر ابتلا به چاقی در کسانی که سطوح Par-۴ پایینی دارند، به‌ طور قابل‌ توجهی بیشتر از افرادی است که سطوح Par-۴ بالایی دارند. کار ما عملکرد جدیدی از سرکوبگر تومور Par-۴ را در تنظیم چاقی نشان و زمینه‌های زیست‌شناسی، فیزیولوژی و متابولیسم سلول‌های چربی را به‌ طور قابل‌ توجهی پیشرفت می‌دهد.

تحقیقات آینده دنبال راهبردهای درمانی است که ممکن است برای غلبه بر چاقی و مهار سرطان مرتبط با چاقی مفید باشد؛ از جمله این تحقیقات یک کارآزمایی بالینی در حال انجام در مرکز سرطان مارکی بریتانیا با استفاده از دارویی برای افزایش Par-۴ در بیماران سرطانی است.

فیلیپ کرن، مدیر بخش علوم پزشکی CCTS انگلستان، گفت: ماموریت مرکز علوم بالینی و تفسیری بریتانیا(CCTS) گرد هم آوردن پزشکان، محققان و جوامع برای تسریع در تبدیل اکتشافات علوم پایه به پیشرفت‌های ملموس در سلامت است. این نوع تحقیقات به‌ طور کامل علت اهمیت همکاری چند رشته‌ای در تسریع نتایج مثبت سلامت برای جامعه مشترک‌المنافع کنتاکی و فراتر از آن را نشان می‌دهد.

منبع: مدیکال اکسپرس

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1141000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =