آخرین تحولات اوکراین | زاخارووا: غرب هرگز اوکراین را کشور مستقلی تلقی نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: کشورهای غربی پس از فروپاشی شوروی، ضعف، عدم امکانات و بی پولی جمهوری‌های باز مانده، به‌خصوص اوکراین، را بهانه مناسبی ارزیابی کرده و از این موقعیت به عنوان ابزاری برای مداخله در امور داخلی آنها استفاده کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورهای غربی هرگز اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل تلقی نکرده‌اند و دستور کار آنها تنها استفاده ابزاری از اوکراین در جهت منافع خود بوده است.  

این دیپلمات یادآور شد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه روابط بین دولتی مناسبی با اوکراین برقرار کرده و برخلاف غرب که با اوکراین به عنوان یک کشور مستقل رفتار نمی کرد، برای احترام به حاکمیت آن "هر کاری انجام داد". وی ادامه داد: «با توجه به اینکه دهه نود برای همه کشورهای پس از فروپاشی شوروی سال‌های کاملاً ضعیفی بود و پولی وجود نداشت، برای اینکه همه چیز - بخش مالی، چارچوب قانونی، اقتصاد و غیره - نیاز به تجدید ساختار داشت و غرب این پول را به مقدار زیادی در اختیار داشت و از آن به عنوان ابزاری برای مداخله در امور داخلی آنها استفاده کرد.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | روسیه: آمریکا داعشی‌ها را برای جنگ در اوکراین استخدام می‌کند / ماریوپل سقوط کرد

ماریا زاخارووا همچنین به تفاوت‌ها در شرایط بین عضویت بالقوه اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ورود فنلاند به این ائتلاف اشاره و  تاکید کرد که در فنلاند، بر خلاف اوکراین، هیچ گونه تسلیحاتی که چه بر اساس قراردادها و چه بدون آنها به منطقه درگیری مسلحانه عرضه شود، وجود ندارد. اوضاع داخلی در اوکراین بر اساس یک سناریوی غم انگیز و به دلیل مداخله آشکار واشنگتن و متحدانش در ناتو شکل گرفته است.

وی یادآور شد که پاسخ مسکو به تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو ممکن است برای همه تعجب آور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که مقامات کی‌یف تمامی تلاش خود را انجام می‌دهند تا مذاکرات با روسیه در مسیر عادی پیش نرود، در حالی‌که روسیه به علاقه مندی آنها به روند مذاکرات پاسخ مثبت داده و به مدت هشت سال از هر نوع مذاکره برای حل بحران اوکراین استقبال کرده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتاد و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مخالفت کرواسی با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

«زوران میلانوویچ» رئیس جمهور کرواسی مخالفت خود را با ورود سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وی بیان داشت که قصد دارد به نماینده دائم کرواسی در ناتو دستور دهد، تا زمانی که موضوع اصلاح قانون انتخابات در بوسنی و هرزگوین حل نشده، با ورود فنلاند و سوئد به ناتو مخالفت کند.

میلانوویچ در کنفرانس خبری گفت که عدم موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به این دلیل است که جامعه جهانی باید به مشکلات جامعه کروات تبارها در بوسنی و هرزگوین توجه کنند.

پیشتر ترکیه با الحاق فنلاند و سوئد به ناتو مخالفت کرده بود.

هر تلاشی برای به زانو درآوردن روسیه همیشه با شکست واجه خواهد شد

ولادیمیر مدینسکی، دستیار رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات با اوکراین، اعلام کرد که بر اساس یک درس عبرت تاریخی، همه تلاش‌ها برای به زانو درآوردن روسیه همواره با شکست به پایان رسیده و دشمنان این کشور را ناامید کرده است.  به گفته وی، افراد زیادی در اوکراین نیز وجود دارند که "بسیار سطحی فکر کرده و جنگ برای آنها فقط یک تجارت است.

این مقام کرملین گفت که مقامات کی‌یف خود اعتراف می‌کنند که مراکز تصمیم گیری خارجی دارند که برای هر اقدامی با آنها مشورت خواهند کرد. مدینسکی همچنین ابراز اطمینان کرد که لهستان در اولین فرصتی که بدست آورد، مناطق غربی اوکراین را تصرف خواهد کرد.

شورای امنیت روسیه: شبکه‌ای متشکل از 400 آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکایی در سراسر جهان وجود دارد

الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه شب گذشته اعلام کرد که  بر اساس اطلاعاتی که این کشور بدست آورده، شبکه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایالات متحده در سراسر جهان، شامل بیش از 400 تاسیسات می‌شود که پدیده‌ای بسیار خطرناک است.  

این مقام روس گفت: «تمامی تحقیقات آلمان نازی در زمینه پزشکی و سلاح‌های بیولوژیکی به دست آمریکایی‌ها افتاده و امروز می بینیم که آنها یک بار دیگر علیه کل بشریت استفاده می‌شوند. منظورم در وهله نخست، آزمایشگاه های مخفی بیولوژیکی ایالات متحده (نظامی و غیرنظامی) است که در سراسر جهان ایجاد شده و بر اساس برآوردهای ما، این شبکه شامل بیش از 400 تاسیسات است. داده‌های شورای امنیت گواهی بر برخی حوادث مشکوک و ظهور تهدیدهای اپیدمی جدید است که ما در خصوص آنها بسیار نگران هستیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چند روز قبل در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو گفت که تاسیسات بیولوژیکی نظامی در اوکراین، تحت کنترل مستقیم ایالات متحده فعالیت داشته و چنین مکانیسمی برای بی ثبات کردن وضعیت بیماریهای اپیدمیک در کشورهای مستقل مشترک المنافع  و  زنگ خطری جدی برای کل فضای پس از شوروی است.

هشدار لاوروف درباره تصمیمات سیاسی سازمان جهانی بهداشت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته در گفتگوی تلفنی خود با "تدروس آدهانوم گبریسوس" مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، بر لزوم پرهیز از تصمیم‌های سیاسی که می‌تواند تهدیدی برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه سلامت باشد، تاکید کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، در جریان این مذاکرات، مسائل مربوط به آمادگی برای هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع جهانی بهداشت و تعامل موثر کشورهای عضو، مورد بررسی قرار گرفت. لاوروف از سازمان بهداشت جهانی خواست بر مقامات اوکراین تأثیر بگذارد تا در اجرای اقدامات پیشنهادی روسیه برای کاهش درد و رنج مردم ساکن منطقه دونباس دخالت نکند.

شرط تنش زدایی در روابط غرب و روسیه

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا که امروز پنجشنبه منتشر شده، اعلام کرد که برای از بین رفتن تنش کنونی در روابط با روسیه، غرب باید سیاست بازدارندگی این کشور را کنار بگذارد.

به گفته وی، در شرایطی کنونی که جنگ اطلاعات، جنگ اقتصادی، جنگ ترکیبی و توهم شدید روس هراسی جریان دارد، زمان مناسبی برای صحبت در خصوص تنش زدایی نیست. برای رسیدن به این منظور، لازم است که غرب دسته جمعی از اصلی ترین کار مخرب خود دست بردارد و آن سیاست بازدارندگی روسیه است که باید متوقف کند، ولی هنوز چنین چیزی دورنمای روشنی ندارد.

این مقام بلندپایه پارلمانی روس ادامه داد: مسکو برای گفتگو با غرب آمادگی دارد و مذاکره، پس از تکمیل عملیات ویژه در اوکراین امکان پذیر خواهد بود، البته باید در موقعیتی برابر انجام شود و نه بر اساس قوانینی که توسط یک طرف اختراع شده باشد، بلکه بر اساس قوانین بین المللی، احترام متقابل و جهت گیری به سمت امنیت برابر، غیرقابل تقسیم و جهانی در قاره اروپا را تضمین کند.

فنلاند و سوئد تحت فشار خارجی به ناتو می‌پیوندند

رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه همچنین با اشاره به اینکه واکنش روسیه به ورود فنلاند و سوئد به ناتو متناسب با وضعیت بوجود آمده خواهد بود، یادآور شد که البته ورود این دو کشور به ناتو تأثیر منفی بر وضعیت سیاسی اروپا خواهد داشت و ثبات منطقه را تقویت نخواهد کرد، برای اینکه قبلاً سوئد و فنلاند بی طرفی واقعی خود را نشان داده و طرف روسی از این موقعیت رضایت داشتند.

خانم والنتینا ماتوینکو در عین حال رد نکرد که این تصمیم به طور مستقل گرفته نشده، بلکه تحت فشار خارجی، و در وهله نخست، ایالات متحده و ناتو و در نتیجه روند اوضاع کنونی پیرامون اوکراین صورت گرفته است.

ماتوینکو یادآور شد که نشست ناتو در آینده نزدیک در مادرید برگزار می‌شود و انتظار می‌رود درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در آن تایید شود. وی همچنین تاکید کرد که طرف روسی همواره از این موضوع حمایت کرده که منطقه دریای بالتیک منطقه صلح، ثبات و همکاری متقابلاً سودمند باشد.

آنتونوف: اقدامات نسنجیده در اقتصاد کلان غرب به بحران غذایی منجر شده است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده صبح امروز، پنجشنبه، در پاسخ به سوالات رسانه‌های گروهی اعلام کرد که گام‌های نسنجیده و تحریکات اقتصاد کلان غرب امنیت غذایی را در جهان تضعیف کرده و مشکلات در این زمینه مدت‌ها قبل از شروع جنگ در اوکراین آغاز شده بود.

آنتونوف افزود: تشدید بحران غذایی پس از موجی از «تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه روسیه پیش آمد که اعتبار دولت‌های غربی را به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن اقداماتشان تضعیف کرد و همچنین زنجیره تأمین را مختل و اختلالاتی را در امور مالی بین‌المللی بوجود آورد و وضعیت بازارهای جهانی مواد غذایی تحت تأثیر مستقیم تحریم‌ها در بخش‌های مالی و حمل‌ونقلی است.

سفیر روسیه در عین حال تاکید کرد که کشورش به تعهدات خود در قراردادهای بین المللی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، کود، انتقال انرژی و سایر کالاهای مهم پایبند است.

کاخ سفید: چین در جنگ اوکراین کمکی به روسیه نکرده است

کارین ژان-پیر، سخنگوی جدید کاخ سفید شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «هیچ نشانه‌ای از حمایت چین از اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین وجود ندارد. ما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال هر نوع حمایت مادی به روسیه نداریم و وضعیت هنوز هم به همین صورت است.»

مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی بارها اعتراف کرده‌اند که هیچ دلیلی نشان دهنده حمایت و کمک قابل توجه چین از فدراسیون روسیه در جنگ اوکراین وجود ندارد.

کمیته سنای آمریکا سفیر جدید در اوکراین را تایید کرد

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با نامزدی "بریجت برینک" به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در اوکراین موافقت کرد. در بیانیه توئیتری این کمیته یادآور شد که این تصمیم پیامی قدرتمند ارسال کرده و نشان می‌دهد که حمایت ایالات متحده از اوکراین در حال افزایش است. در این بیانیه آمده است: ما منتظر تصویب سریع این تصمیم توسط مجلس سنای آمریکا در روزهای آینده هستیم.

پست سفیر ایالات متحده در پایتخت اوکراین از ماه مه سال 2019، زمانی که ماری یووانوویچ، که این مسئولیت را بر عهده داشت و به واشنگتن فراخوانده شد، خالی مانده است. هفته گذشته ایالات متحده سفارت خود در کی‌یف را پس از سه ماه وقفه، بازگشایی کرد. در عین حال، اقدامات مضاعفی برای اطمینان از امنیت کارکنان دفتر نمایندگی دیپلماتیک خود انجام شد.

روسیه: غرب با صادرات مواد غذایی از اوکراین، آخرین موجودی مردم این کشور را غارت می‌کند

 ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که صادرات مواد غذایی، از جمله غلات، از اوکراین را که گفته می شود با هدف کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی انجام می دهد، در واقع سیاستی در جهت غارت اوکراین است و بدین ترتیب کشورهای غربی آخرین چیزی که برای مردم این کشور باقی مانده را نیز از آنها می گیرند.

زاخارووا این مسئله را در تفسیر اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده مطرح کرد که اخیراً از توسعه برنامه‌هایی برای صادرات 20 میلیون تن غلات از اوکراین خبر داده است. این دیپلمات روس منطق اقدامات ایالات متحده را "وحشیانه" خواند و از مردم اوکراین خواست تا به خود آمده و این واقعیت را درک کنند که اکنون از آخرین چیز هم محروم شده‌اند: "غذا، غلات و نتیجه زحمات آنها".

کد خبر: 1141077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =