آنفولانزا یک بیماری الکتریکی است

کتاب افسانه روشنایی نوشته آرتور فرستنبرگ پزشک آمریکایی و ترجمه محمد مظفرپور که اخیرا به وسیله انتشارات فردا منتشر شد در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب  افسانه روشنایی از تاریخچه شروع استفاده از برق در قرن هجدهم و کاربردهای پزشکی گسترده آن در این قرن، آغاز و در ادامه اشاره می کند که پزشکان، مخالف عمومی شدن استفاده از برق در زندگی مردم بودند چون به خوبی از مضرات زیاد آن اطلاع داشتند ولی از آن جا که جریان صنعتی شدن به برق نیاز داشت دانش گسترده پزشکیِ شکل‌گرفته حول کاربردهای درمانی برق را کنار زد طوری که امروزه کمتر پزشکی از این کاربردها اطلاع دارد. این در حالی است که این دانش فراموش‌شده، امروزه نیز تا حد زیادی می تواند کارآمدی داشته باشد.

نویسنده، برق‌کشی سراسر جهان و در ادامه آن، استفاده گسترده از امواج مختلف را عامل بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی، نوراستنی، سندرم خستگی مزمن، وزوز گوش و... می‌داند که بعضی از آن‌ها ظاهرا جزو بیماری‌های نادر محسوب می‌شوند ولی از نگاه نویسنده کتاب، بسیار شایع هستند. فرستنبرگ، بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر از جمله آنفلوانزا را ناشی از اختلالات الکتریکی طبیعی (مانند طوفان‌های خورشیدی) یا مصنوعی (مانند استفاده از ماهواره‌ها یا پروژه‌هایی مانند هارپ) در بیوسفر زمین می‌داند و معتقد است بسیاری از علایم این بیماری‌ها در واقع علائم حساسیت به الکتریسیته هستند.

کتاب افسانه روشنایی، به رشته‌های مختلف علوم از گیاه‌شناسی و جانورشناسی گرفته تا رشته های مختلف پزشکی و مهندسی توجه کرده و از این رو دایره مخاطبین زیادی دارد. این کتاب با این که کتابی فلسفی نیست اما می‌تواند بسیار مورد استفاده علاقه‌مندان به مباحث فلسفه علم و تاریخ علم قرار بگیرد. افسانه روشنایی همچنین می‌تواند زمینه خوبی برای معرفی حوزه جدید علمی اقلیم فضایی به مراکز علمی کشور باشد؛ حوزه‌ای که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه نهادهای تحقیقاتی جهان قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: « در سال‌های 1904 و 1905 میگه به مدت نه ماه، وضعیت سلامتی خود را به دقت ثبت کرد. او در قالب طرحی دیگر، به مدت ده سال هر روز سه بار وضعیت پتانسیل الکتریکی جو زمین را نیز ثبت می‌کرد. میگه سردردهای میگرن‌مانند ناتوان‌کننده‌ای داشت و متوجه ارتباط این سردردها با تغییرات آب‌وهوا نیز شده بود. با مقایسه دو آمار ثبت شده، او دریافت که تقریبا همیشه در روزهایی که ولتاژ جو زمین دچار افزایش یا کاهش شدید و ناگهانی می‌شود یا یک روز قبل از این روزها، سردردهای او ظاهر می‌شوند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1141099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =