آخرین تحولات اوکراین | پیشنهاد زلنسکی برای انعقاد یک توافقنامه بین‌المللی

وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین گزارش داد که با خارج شدن آخرین گروه از نظامیان و نیروهای ملی‌گرای اوکراینی گیر افتاده در محوطه کارخانه آزوفستال و در مجموع تسلیم شدن ۲ هزار و ۴۳۹ نفر، شهر ماریوپل بطور کامل تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت دفاع فدراسیون روسیه شب گذشته، جمعه، با انتشار بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد که "سرگئی شایگو" وزیر دفاع به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گزارش داد که عملیات کارخانه آزوفستال دیگر تکمیل شده و شهر ماریوپل بطور کامل ماریوپل آزاد شده و تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار دارد.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، روز جمعه آخرین گروه از نئونازی‌های اوکراینی متشکل از 531 نفر، از جمله یکی از رهبران تشکیلات نظامی "آزوف"، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و خود را تسلیم نیروهای مسلح روسیه کردند.

این وزارتخانه یادآور شد که تأسیسات زیرزمینی این کارخانه که نیروهای تندروی اوکراینی مدتها در آن پناه گرفته بودند، تحت کنترل کامل نیروهای مسلح روسیه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین / آمریکا تسلیحات نظامی به کی‌یف می‌فرستد

طبق این اطلاعات، بدین ترتیب، از دوشنبه گذشته، 16 ماه مه (26 اردیبهشت ماه) که توافقی با نمایندگان نیروهای نظامی اوکراینی در کارخانه آزوفستال درباره خروج نیروهای نظامی مجروح از منطقه به دست آمده بود، تاکنون در مجموع، 2 هزار و 439 نظامی اوکراینی سلاح‌های خود را زمین گذاشته و خود را به نیروهای مسلح روسیه تسلیم کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در خصوص تسلیم شدن شبه نظامیان اوکراینی، یادآور شد که این موضوع بارها در بسیاری از مکالمات تلفنی و تماس‌های شخصی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با مقامات سایر کشورها مطرح شده است. وی یادآور شد که با تمامی اسرای اوکراینی مطابق قوانین بین المللی موجود رفتار خواهد شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتاد و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پیشنهاد زلنسکی برای انعقاد یک توافقنامه بین‌المللی برای انتقال دارایی‌های روسیه به اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین به کشورهای خارجی پیشنهاد کرد که توافق‌نامه‌ای چندجانبه منعقد شود که مصادره دارایی‌های روسیه در خارج از کشور و انتقال آن‌ها به دولت اوکراین و دیگر کشورهای متضرر را در نظر می‌گیرد.

زلنسکی بامداد امروز، شنبه در پیامی ویدئویی که از سوی دفتر وی منتشر شد، گفت: «ما از کشورهای شریک دعوت می‌کنیم تا یک توافقنامه چندجانبه را امضا کرده و مکانیزمی بوجود آورند تا از طریق آن، هرکسی که از اقدامات ارتش روسیه متضرر شده بتواند غرامتی برای خسارات وارده به خود دریافت کند.»

رئیس جمهوری اوکراین معتقد است: «بر اساس چنین توافقی، وجوه و اموال روسیه واقع در حوزه قضایی کشورهای شریک باید توقیف یا مصادره شود، و سپس به صندوقی ویژه ریخته شود تا همه قربانیان تجاوز روسیه بتوانند از آن استفاده کنند. این قطعاً عادلانه خواهد بود.»

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهور اوکراین، روز پنجشنبه اذعان کرده بود که مشکلاتی وجود دارد که مانع از دسترسی مقامات اوکراینی به دارایی‌های مسدود شده روسیه در خارج از کشور شده و از تمایل کی‌یف برای ایجاد یک "مکانیسم بین المللی مشروع" برای دستیابی به این هدف خبر داده بود.

لاوروف: روسیه بدرستی از برنامه‌های غرب در اوکراین هراس داشت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه پس از مذاکره با همتای خود از کشور مالی، اعلام کرد: «عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس، همه ترس‌ها در خصوص آنچه غرب در تلاش بود در خاک اوکراین انجام دهد را بطور 100 درصد مورد تأیید قرار داد.»

وزیر خارجه روسیه جزییات بیشتری در این باره ارائه نکرد. به گفته وی، برای هشت سال اوکراین قاطعانه از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره حل و فصل مناقشه دونباس خودداری کرده بود و این وضعیت، یکی از دلایلی بود که روسیه چاره‌ای جز اقدام نظامی برایش باقی نماند.

سرگئی لاوروف همچنین ابراز اطمینان کرد که تحریم‌های غیرقانونی به غرب کمکی نخواهد کد تا به اهداف خود علیه روسیه دست یابد. وی گفت: «ما می‌دانیم تحریم‌ها چه هستند و با اطمینان می‌توانیم بگوییم به اهدافی که سازمان‌دهندگان چنین فشارهای تحریمی نامشروع اعلام می‌کنند، کمکی نخواهد کرد.»

وی در عین حال افزود که روسیه هنوز هم آماده است بر اساس احترام به منافع یکدیگر و طی گفتگوهای متقابلاً محترمانه و بدون دیکته کردن دستورات از سوی یک طرف، در خصوص حل و فصل مسائل بین المللی با کشورهای غربی مذاکره کند.

پنتاگون ادعای اوکراین درباره برنامه ریزی برای ناوگان دریای سیاه روسیه را تکذیب کرد

جان کربی، سخنگوی رسمی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که اظهارات برخی مقامات اوکراینی در خصوص برنامه‌هایی برای از کار انداختن ناوگان دریای سیاه روسیه توسط نیروهای مسلح ایالات متحده، با واقعیت مطابقت ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شب گذشته در نشست خبری گفت: «با اطمینان می توانم به شما بگویم که چنین چیزی درست نیست و ما چنین طرحی نداریم.»

وزیر دارایی اوکراین خواستار محاصره کامل نفت و گاز روسیه توسط گروه 7 شد

 سرگئی مارچینکو، وزیر دارایی اوکراین استدلال کرده است که کشورهای گروه هفت (G7) باید به دلیل ادامه تجاوز نظامی روسیه، محاصره کامل نفت و گاز روسیه را به اجرا بگذارند.

وی در مصاحبه‌ای گفت: ما به یک محاصره کامل نفت و گاز نیاز داریم. اگر کشورهای گروه 7 به واردات گاز از روسیه ادامه دهد، مسکو از این بودجه برای ادامه تجاوز به اوکراین استفاده خواهد کرد و باید بطور قاطع جلوی این کار گرفته شود.»

مارچنکو همچنین از ژاپن به دلیل حمایت از امتناع از واردات نفت از  روسیه قدردانی کرد. وی در عین حال از توکیو خواست تا تحریم‌های ضدروسی را تشدید کرده و دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه که حدود 33 میلیارد دلار برآورد می شود، را در اختیار اوکراین قرار دهد.

روسیه امکان از سرگیری مذاکرات با کی‌یف را رد نمی‌کند

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه و یکی از اعضای گروه مذاکره کننده با اوکراین شب گذشته، اعلام کرد که طرف روسی از سرگیری روند مذاکرات با اوکراین را نفی نمی‌کند. به گفته وی، این مسئله به تمایل طرف مقابل هم بستگی دارد.

این مقام پارلمانی گفت: «اکنون روند مذاکرات در سطحی بسیار پایینی قرار دارد. من بعید نمی دانم که عقل سلیم پیروز شود و روند مذاکرات بار دیگر از سر گرفته شود. البته این به کسانی بستگی دارد که از طرف کی‌یف در مذاکرات شرکت دارند.»

وی همچنین ابراز تأسف کرد که بعد از دستیابی به برخی توافقات مثبت، طرف اوکراینی از آنها عقب نشینی کرد.

بورل: اوکراین باید شروط آتش‌بس با روسیه را تعیین کند

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در تفسیر طرح  ایتالیا برای حل و فصل اوضاع اوکراین یادآور شد که شرایط آتش بس با مسکو باید توسط کی‌یف تعیین شود.

روز گذشته مشخص شد که ایتالیا طرح مرحله‌ به مرحله‌ای برای حل و فصل مناقشه در اوکراین را به سازمان ملل پیشنهاد کرده است که با آتش‌بس شروع می‌شود و به توافقی درباره «سرزمین‌های مورد مناقشه» و یک توافق کلی چندجانبه در خصوص تضمین‌های امنیتی در اروپا ختم می‌شود.

بورل پس از نشست شورای توسعه روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: "من معتقدم که شرایط آتش‌بس با روسیه باید توسط طرف اوکراینی تعیین شود."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز روز جمعه  در خصوص طرح ایتالیا، گفت که کرملین با چنین سندی آشنایی ندارد، ولی مقامات مسکو از ابتکارات همه کسانی که می‌خواهند با حسن نیت به حل و فصل وضعیت اوکراین کمک کنند، استقبال خواهند کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز آمادگی خود برای بازگشت به مذاکرات با طرف اوکراینی، در صورت تمایل متقابل را اعلام کرد و یادآور شد که این روند توسط مقامات کی‌یف قطع شده است.

تکذیب اتهامات علیه مسکو مبنی بر خارج کردن اجباری اوکراینی‌ها به روسیه

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، اتهامات علیه این کشور مبنی بر خارج کردن اجباری مردم اوکراین به خاک فدراسیون روسیه را نادرست خواند.

این دیپلمات روز جمعه در جریان سخنرانی در یک نشست بین المللی در خصوص مهاجرت در سازمان ملل با اعلام این مطلب، گفت: «جای تعجب دارد که برخی همتایان غربی با حیرت اتهاماتی را علیه ما طرح کرده اند که ما شهروندان اوکراینی را به زور به خاک روسیه برده و آنها را در آنجا نگه می داریم. این اصلاً درست نیست.»

نبنزیا همچنین یادآور شد که از آغاز مناقشه نظامی در اوکراین، بیش از یک میلیون و 360 هزار نفر به طور داوطلبانه از دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطق خطرناک اوکراین بر اساس درخواست خود به خاک روسیه پناه آورده‌اند که بیش از 230 هزار نفر از آنها کودک هستند و تمامی کمک‌های لازم به آنها ارائه می‌شود.

علاوه بر این، نبنزیا در سخنرانی خود یادآور شد که زنان و کودکان اوکراینی که در اروپا پناهنده شده‌اند قربانی قاچاقچیان انسان می‌شوند و این مسئله باعث تأسف شدید است.

بلاروس مشارکت خود در هر اقدام نظامی در اوکراین را رد کرد

رومن گالوچینکو، نخست وزیر بلاروس شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که مینسک در حل و فصل اوضاع اوکراین از طریق نظامی هیچ مشارکتی نداشته و نخواهد داشت.

 وی گفت: «کشورهای غربی به هر طریق ممکن سعی می‌کند به ما برچسب متجاوز بزند. چنین اتهام زنی برای آنها سودمند است - آنها باید به نحوی اعمال فشارها بر کشور ما را توجیه کنند. ولی بلاروس یکی از طرفین درگیری نیست و قصد ندارد از طریق نظامی در حل و فصل آن مشارکت کند و این موضع گیری بارها توسط ما در همه سطوح، از جمله توسط الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، تاکید شده است.»

گالوچینکو یادآور شد که رویدادهای کنونی اوکراین نتیجه "درگیری بین روسیه و اوکراین" نیست، بلکه پشت سر این ماجرا، شاهین‌های جنگ قرار دارند که به هر طریق ممکن علاقه مند به تشدید این درگیری‌ها هستند و تحویل گسترده تسلیحات غربی به اوکراین دقیقاً این مأموریت را ثابت کرده است.

نخست وزیر بلاروس همچنین افزود که مینسک در حال ثبت افزایش فعالیت نظامی ناتو در مرزهای غربی این کشور است. به گفته وی، در لهستان، کشورهای حوزه بالتیک و در وهله نخست در لیتوانی، مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ برگزار شده و حتی نیروهای نظامی آمریکایی نیز مرتب به آنجا منتقل می‌شوند. وی تاکید کرد که به همین دلیل، بلاروس اقداماتی را انجام داده تا "اگر مجبور به پاسخگویی" باشد، برای حفظ حاکمیت و امنیت کشور آماده شود.

دستور پوتین برای بررسی دقیق اقدامات ضدروسی در سازمان تجارت جهانی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه به دولت فدراسیون روسیه دستور داد تا اقدامات سازمان تجارت جهانی (WTO) برای محدود کردن تجارت با این کشور را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کرملین، طبق دستور پوتین، دولت روسیه باید ارزیابی جامعی از اقدامات کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در سال 2022 برای محدود کردن تجارت با فدراسیون روسیه به دلیل رعایت قوانین و اصول این سازمان انجام دهد. علاوه بر این، رهبر روسیه دستور داد تا دولت پیشنهاداتی را ارائه دهد تا این اقدامات را در چارچوب قوانین این سازمان به چالش بکشد و "راهکار مشارکت روسیه" در سازمان تجارت جهانی به روز رسانی شود.

کد خبر: 1141231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =