پتنت جدید خودروی اپل؛ تابوت متحرک متصل

پتنت جدید اپل نشان می‌دهد که خودروی بدون سرنشین این شرکت که مدت‌ها در انتظارش بود، به جای پنجره‌های شفاف، نمایشگرهای مجازی دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اپل به تازگی حق اختراع یک سیستم خودروی واقعیت مجازی را به ثبت رسانده است که «نماهای مجازی» را با حرکت فیزیکی خودرو در حین سفر مطابقت می‌دهد و هیجان مضاعفی را به مسافر می‌دهد. به عنوان مثال، اگر خودرو در حال حرکت به سمت پایین تپه باشد، سیستم می‌تواند تصویر مجازی از یک ترن هوایی را نمایش دهد.

این حق اختراع نشان می‌دهد که صندلی‌های داخل خودرو به گونه‌ای حرکت می‌کنند که با جلوه‌های بصری هماهنگ هستند؛ چیزی شبیه به سینمای چهاربعدی. اما این بدان معناست که نماهای گذرای دنیای واقعی مانند کلیساهای جامع قرون وسطایی یا تپه‌های ساحلی خیره کننده به طور کامل با گرافیک مجازی جایگزین می‌شود.

تصاویر مفهومی مربوط به این ثبت اختراع، یک خودروی سیاه رنگ با سقف شیبدار را نشان می‌دهند که پنجره‌های زیادی در آن وجود ندارد. این نمونه مفهومی توسط دو شرکت «کانسپت کریتور» و «لتز گو دیجیتال» طراحی شده و طراحی خود اپل نیست.

اپل بیش از یک دهه‌ است در سکوت خبری روی خودروی بدون سرنشین خود کار می‌کند وتا قبل از ثبت این پتنت جدید، هیچ کس هیچ ایده‌ای در مورد آن نداشت. گفتنی است که پتنت جدید توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده اعطا شده و در تاریخ سوم ماه مه فهرست شده است.

اپل در این پتنت توضیح داده: سیستم واقعیت مجازی این خودرو، نماهای مجازی‌ای ارائه می‌دهد که نشانه‌های بصری را با حرکات فیزیکی مطابقت می‌دهد که مسافر تجربه می‌کند. این سیستم ممکن است با جایگزین کردن محیط‌های مجازی به دنیای واقعی، تجربه واقعیت مجازی همه‌جانبه‌ای را ارائه دهد.

خودرویی مطابق با معلولان حرکتی

در واقع احتمالا سیستم‌های خودرو فعال و یا سیستم‌های کنترل خودرو با سیستم واقعیت مجازی ادغام شوند تا جلوه‌های فیزیکی را با تجربیات مجازی ارائه دهند. به طور مثال، اگر مسافر ماشین‌زده شود یا علائمی مثل سرگیجه و حالت تهوع داشته باشد، سیستم بلافاصله متوجه می‌شود و محیط‌های مجازی را طوری به تصویر درمی‌آورد که این مشکل خیلی زود برطرف شود.

اپل ادعا می‌کند که این طراحی می‌تواند خودروزدگی را از بین ببرد. خودروزدگی معمولا توسط مسافران هنگام تماشای فیلم یا تماشای نمایشگر در ماشین تجربه می‌شود. این مشکل به دلیل درگیری بین حواس رخ می‌دهد؛ یعنی زمانی که چشمان ما حرکت را تشخیص می‌دهند، اما بقیه بدن ما این کار را نمی‌کند.

اپل می‌گوید: وسایل نقلیه خودران ممکن است پنجره‌های محدود داشته باشند یا حتی بدون پنجره باشند. بنابراین حرکاتی که مسافران در چنین وسایل نقلیه‌ای تجربه می‌کنند ممکن است با آنچه که از نظر بصری می‌بینند مطابقت نداشته باشد و به طور بالقوه باعث خودرو  زدگی شود.

خودرویی متصل

در سال 2016، اپل ویدئویی از نمونه اولیه خودرویش منتشر کرد که دارای صفحه‌نمایش داشبورد گسترده بود و به تمام دستگاه‌های اپل متصل می‌شد. با این حال، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که کار روی خودروی اپل همچنان ادامه دارد، اگرچه این غول فناوری در مورد پیشرفت آن بسیار موذیانه رفتار کرده است.

در ماه نوامبر، فاش شد که اپل کریستوفر مور، مدیر سابق نرم‌افزار اتوپایلوت تسلا را استخدام کرده است. نشریه بلومبرگ در این مورد گفت: این حرکت نشان می‌دهد که اپل در تلاش برای توسعه فناوری خودران، رقابتی پرمخاطره با خودروسازانی مانند تسلا است.

، تیم کوک، مدیر عامل اپل، در مصاحبه ای کوتاه با بلومبرگ در سال 2017 تایید کرد که اپل در حال کار روی ساخت یک خودرو است، اگرچه او گفت که شرکت او بیشتر روی سیستم‌های خودران تمرکز دارد تا یک وسیله نقلیه فیزیکی.

کوک در این مصاحبه گفت: ما به این پروژه به ‌عنوان مادر تمام پروژه‌های هوش مصنوعی نگاه می‌کنیم. این احتمالاً یکی از دشوارترین پروژه‌های هوش مصنوعی برای کار کردن است.

به گفته منابعی که رویترز در پایان سال 2020 به آنها اشاره کرده است، این شرکت سال 2024 را برای تولید یک وسیله نقلیه مسافربری هدفگذاری کرده بود، ولی پاندمی کرونا آن را به تعویق انداخت.

در سال 2015، میکی درکسلر، عضو هیئت مدیره اپل نیز گفته بود که استیو جابز قبل از مرگش در سال 2011 به فکر ساختن یک خودرو بود.

کد خبر: 1141267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =