کمبود بودجه؛ راه فرار مسئولان برای بازسازی خوابگاه/ تغییر کانال تلویزیون باعث درگیری دانشجویان می‌شود!

یک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است متاسفانه مسئولان دانشگاهی همواره نبود هزینه و مشکلات مالی را بهانه کرده و از بازسازی اتاق‌های خوابگاه یا فراهم کردن رفاه دانشجویان شانه خالی می‌کنند.

امیر حسین درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی تحت عنوان زندگی خوابگاهی می‌تواند فرصت و تهدید برای آینده دانشجویان باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه اخلاق‌ها، تربیت خانوادگی، اعتقادات افراد متفاوت است، همزیستی و هم اتاقی بودن دانشجویان می‌تواند بر یکدیگر تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد. 

وی ادامه داد: دانشجویان زمانی که برای ادامه تحصیل از شهرهای کوچک به کلان شهرها مهاجرت می‌کنند، با مشکلات اجتماعی و فرهنگی در بعد فردی و جمعی مواجه می‌شوند. اعتیاد به مواد مخدر، گرایش به ناهنجاری‌های اخلاقی، افت تحصیلی، بی‌انگیزگی نسبت به آینده و فراگیری تخصص و مهارت برای کسب شغل از جمله این موضوعات است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آسیب‌های اجتماعی را موجب انحراف دانشجویان از مسیر ادامه تحصیل دانست و گفت: این چالش‌ها و ناهنجاری‌ها، تمرکز دانشجویان را از مطالعه دروس منحرف می‌کند و در نهایت منجر به بروز اختلالات روحی و روانی آنها می‌شود.

وی با تاکید بر وجود ناسازگاری بین افراد در خوابگاه‌های دانشجویی تصریح کرد: اگر زندگی در خوابگاه تابع قوانین خاص نباشد، هرج و مرج و ناسازگاری باعث افزایش درگیری بین دانشجویان می‌شود. این موضوعات به ویژه در خوابگاه‌های دانشجویی پسرانه رواج بیشتری دارد. به عنوان مثال در خوابگاه نمی‌توان هر موقع که دلمان خواست یا اراده کردیم، کانال تلویزیون را عوض کنیم یا با صدای بلند آواز بخوانیم یا با تلفن صحبت کنیم.

به گفته درخشان؛ در حال حاضر قوانین حاکم بر خوابگاه‌های دانشجویی بیشتر موضوعات کلی را در نظر می‌گیرد و به جزئیات توجهی ندارد. در حالی که این موضوعات کوچک است که منشا درگیری بین دانشجویان می‌شود و از دید مسئولان خوابگاه‌ها یا معاونان فرهنگی پنهان مانده است.

خوابگاه اولویت دانشجویان پولدار نیست!

این دانشجوی رشته بی‌هوشی اتاق عمل با بیان اینکه زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی انتخاب اول دانشجویان نیست، گفت: اگر دانشجویی از تمکن مالی برخوردار بوده و خانواده حمایت مالی از وی داشته باشند، زندگی در خوابگاه را انتخاب نکرده و درراستای اجاره خوابگاه اقدام می‌کند؛ اما دانشجویان با وضع اقتصادی ضعیف‌تر برای صرفه جویی در هزینه‌ها، ساکن خوابگاه می‌شوند. در نتیجه خوابگاه اولویت دانشجویان پولدار برای زندگی نیست، بنابراین دانشجویانی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند بیشتر نسبت به سکونت در خوابگاه‌ها تمایل دارند

وی درباره چالش‌های رفاهی خوابگاه‌های دانشجویی بیان کرد: برخی از مشکلات رفاهی تقریبا در تمامی خوابگاه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارد، اما شدت مشکلات به نسبت اینکه خوابگاه برای دانشگاه‌های تهران یا کلان شهر باشد یا یک شهرستان در مناطق مرزی یا کم برخوردار، کم یا زیاد می‌شود. 

درخشان با تاکید بر اینکه مسئولان با تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی باید رفاه لازم برای دانشجویان را فراهم کنند، گفت: متاسفانه مسئولان دانشگاهی همواره نبود هزینه و مشکلات مالی را بهانه می‌کنند تا به بازسازی ساختمان یا فراهم کردن رفاه دانشجویان نپردازند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1141314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =