توانمندسازی دانشجویان در مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: عدم اعتماد و ریسک‌پذیری در بهره‌وری از پژوهش‌ها، قسمت اعظم ظرفیت نخبگانی دانشگاه را مغفول و بلااستفاده گذاشته و بازده تولید را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

حسین مظاهری رئیس دانشکده فنی مهندسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد را راهکاری پربازده و اثربخش در جهت رساندن دانشگاه و صنعت به یک فهم مشترک دانست و تشریح کرد: برای حرکت دانشگاه به سمت حل مسئله محوری که از تاکیدات رهبر انقلاب است، لازم است صنعت به‌طور جدی تعهد اجرای طرح‌های پژوهشی و تبدیل آن به فناوری را داده و مشارکت ویژه‌ای در دانش بنیان‌کردن پروژه‌ها و ایده‌های برتر داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی از کشورهای توسعه یافته دانشگاه و صنعت با مشارکت متقابل اداره می‌شوند، افزود: اگر روزی برسد که صنعت و دانشگاه دست در دست هم دهند، ضمن نمایان شدن اثرات مثبت این مهم، زمینه بومی سازی و شکوفایی تولید در کشور فراهم و زنجیره‌های تحریم و انحصار را نیز درهم می‌شکنند. 

مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه باید در گام دوم براساس آمایش سرزمینی به تربیت نیروهای مختصص هر منطقه بپردازد و جهت تحقق آن، یک برنامه بلند مدت اجرایی تعریف شود؛ همچنین صنعت نیز متقابلا موظف شود در قالب قردادی درصدی از درآمد فروش خود را جهت عملیاتی‌شدن پژوهش و نوآوری به دانشگاه اختصاص دهد.

این عضو هئیت علمی گروه پتروشیمی دانشگاه آزاد اراک با ابراز گلایه از رویکرد یک‌طرفه صنعت در مقابل دانشگاه گفت: متاسفانه وجود مدیران غیرمرتبط و غیردانشگاهی در بدنه اجرایی صنایع و متعاقب آن، نگاه معیوب این مدیران به صرف منافع کوتاه مدت اقتصادی و عدم ابراز حس نیاز به دانشگاه در سالیان اخیر، سبب افزایش فاصله میان این دو شده است؛ لذا از وزارت صمت توقع می‌رود تا صنایع را ملزم به استفاده از نظرات تخصصی اعضای هیئت علمی دانشگاه در پیش‌برد برنامه‌های خود کند تا بدین ترتیب یک جایگاه نظارتی-مشورتی در فعالیت صنایع نیز ایجاد گردد.

مظاهری  افزود: وجود فاصله میان جایگاه دانشگاهی و عملیاتی در صنایع و همچنین عدم اعتماد و ریسک‌پذیری در بهره‌وری از پژوهش‌ها، قسمت اعظم ظرفیت نخبگانی دانشگاه را مغفول و بلااستفاده گذاشته و بازده تولید را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اراک با ارائه پیشنهاد ایجاد میز دانشگاه در صنعت تشریح کرد: دانشجویان جدای از تدریس تئوری که در دانشگاه پیگیری میکنند نیاز به حضور در بخش‌های مرتبط صنعتی به صورت یک یا چند بار در هفته را دارند تا بتوانند کار را به شکل عملی نیز دنبال نمایند تا ضمن آماده‌سازی نیروهای توانمند و متخصص، ایده و نوآوری نیز به صنعت وارد شود و هردو در مرزهای علم و فناوری‌های نو حرکت کنند.

وی در پایان رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را اقدامی راهبردی در جهت تببین زیرساخت‌های توسعه و ایجاد دانشگاهی کارآفرین توصیف و ابراز امیدواری کرد که در آینده با تقویت مراکز رشد و سراهای نوآوری، دانشجویان تا پیش از خروج دانشگاه توانایی اجرای ایده‌های خود را پیدا کنند و همچنین تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی در پایین‌ترین قسمت زنجیره تولید تعریف و محدود به صنایع کلان نشود.

خبرنگار: علیرضا مشیدی

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1141329

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =