ماموریت‌های تخصصی واحدها براساس آمایش سرزمینی، آموزش را کاربردی‌ می‌کند

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: ماموریت‌های تخصصی واحدها براساس آمایش سرزمینی همچنین موضوع سراهای نوآوری که هم اکنون در دانشگاه آزاد در حال پیگیری است بهترین راه حل برای تخصصی و کاربردی‌سازی آموزش و پژوهش با توجه به پتانسیل‌های موجود هر منطقه است

غلامحسین خلف رئیس مرکز رشد دانشگاه ازاد اسلامی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه با ارزیابی مسیر طی شده در چهل سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی و پیشرفت های محقق شده در این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چهل سال گذشته از نظر تعداد واحدها و مراکز دانشگاهی، رشته‌های تحصیلی و مقاطع تحصیلی رشد قابل توجهی داشته است. این رشد بعضا باعث ایجاد فرهنگ مدرک گرایی در کشور گردید و چون آموزش یکی از حلقه‌های زنجیره توسعه است متاسفانه برخی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی بدون توجه به آینده فارغ التحصیلان ایجاد گردید. همچنین برخی از واحدها و مراکز دانشگاه آزاد بدون آینده پژوهی و بررسی دقیق و فقط بنا به توصیه‌های مقامات محلی احداث گردیدند، که هم اکنون دچار مشکل هستند.

وی درباره‌ مهم‌ترین آفت دانشگاه آزاد اسلامی و تاثیر آن بر عملکرد دانشگاه  بیان کرد: کشور همان‌طور که به مهندس و پزشک نیاز دارد به تکنسین و کارگر مهارتی نیز نیازمند است. دانشگاه می‌بایست فرهنگ کارآفرینی و مهارت‌آموزی را در جامعه اشاعه دهد تا ذهن جوانان کشور از کارمندشدن به خویش‌فرما شدن تغییر یابد. در گام دوم دانشگاه آزاد راهی جز رفتن به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم نداریم.

خلف بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت دانشگاه داشتن اعضای هیات علمی مجرب، وجود تجهیزات کارکاهی و آزمایشگاهی مناسب، حضور در اقصی نقاط  کشور است. همچنین با تجمیع منابع انسانی و تجهیزات تخصصی  و همچنین با توجه به موقعیت مکانی و منابع موجود در استان دانشگاه‌های مهارتی که بتوانند نیاز منطقه را مرتفع کنند کمک قابل توجهی به توسعه اقتصادی در منطقه می‌کند.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تشریح کرد: ماموریت‌های تخصصی واحدها براساس آمایش سرزمینی و همچنین موضوع سراهای نوآوری که هم اکنون در دانشگاه آزاد در حال پیگیری است بهترین راه حل برای تخصصی و کاربردی‌سازی آموزش و پژوهش با توجه به پتانسیل‌های موجود هر منطقه است؛ برای استان فارس، سرای نو آوری برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات از طریق دانشگاه آزاد مصوب شده است زیرا شیراز از ۷۰ سال پیش به‌عنوان قطب الکترونیک در نظر گرفته شده‌است که وجود صنایع موجود در منطقه نشان از اهمیت این موضوع دارد.

به گفته او، بیش از هزار نفر از اعضای هیات علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان با ارائه ایده و یا گروه‌های پژهشی در  رویداد ملی عصر امید از استان فارس شرکت کرده‌اند.

خلف با اشاره به اهداف رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هدف اصلی در رویداد گام دوم معرفی توانمندی‌های دانشگاه به جامعه است. رویداد جامعه دانشگاه را بعنوان محلی برای آموزش دادن کارآفرینی، مهارت‌آموزی در مسیر ایجاد کسب و کارهای دانش‌محور خواهند شناخت. همچنین با حضور حامیان مالی و حمایتی که در رویداد حضور خواهند داشت پیش‌بینی می‌شود تعداد قابل توجهی از ایده و استارت‌آپ‌ها به مرحله تبدیل به کسب و کار کردند که باعث ایجاد فرصت‌های شغلی مناسبی خواهد شد. البته موفق شدن یک کسب و کار خصوصی دانش‌محور علاوه بر آموزش اصول اولیه مستلزم حمایت دولت و پشتیبانی دستگاه های ذیربط است.

خبرنگار: آرش جوابی

انتهای خبر/

کد خبر: 1141362

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =