آخرین تحولات اوکراین | شرط موافقت ترکیه برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مشخص شد

دبیرکل ناتو و رئیس جمهوری ترکیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفتگو و توافق کردند که ‌نگرانی‌های امنیتی همه طرفین در نظر گرفته شود و اردوغان گفت: آنکارا باید از همبستگی استکهلم و هلسینکی با مسائل اصولی، به ویژه مبارزه با تروریسم، اطمینان یابد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته، شنبه، در جریان گفتگوی تلفنی خود با "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ترکیه در صورت جلب رضایت آنکارا، از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حمایت خواهد کرد. وی تاکید کرد که ترکیه از سیاست درهای باز ناتو حمایت می‌کند. با این حال، موضوع درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی، به "نگرش این دو کشور به منافع حیاتی امنیت ملی ترکیه مربوط است."

اردوغان یادآور شد که ترکیه نمی تواند نسبت به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مثبت باشد تا زمانی که این کشورها نشان دهند که در زمینه مسائل اساسی امنیتی، به ویژه مبارزه با تروریسم، با ترکیه همبستگی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | پیشنهاد زلنسکی برای انعقاد یک توافقنامه بین‌المللی

رهبر ترکیه روز شنبه با ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد گفتگوی تلفنی داشت. اردوغان از مقامات استکهلم خواست حمایت از تروریست‌ها را متوقف کند.اردوغان همچنین با سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند مذاکراتی تلفنی انجام داده و تاکید کرد که ترکیه نمی تواند حضور "سازمان های تروریستی" در فنلاند که  تهدیدی برای آنکارا هستند، را نادیده بگیرد.

پیش از این مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که اکثریت شهروندان ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی مخالف هستند، زیرا این دو کشور آشکارا از اعضای سازمان تروریستی پ ک ک (حزب کارگران کردستان) حمایت می‌کنند.

روز گذشته شبکه «فاکس نیوز» در گزارشی یادآور شد که ترکیه به دلیل مواضعش در قبال اوکراین و گسترش پیمان آتلانتیک شمالی ، به "سلاح مخفی" روسیه در داخل ناتو تبدیل شده است. از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین، ترکیه هیچ تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است. ضمن اینکه، در سال 2020، خود آنکارا به دلیل خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه، مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفت.

به عقیده کارشناسان این شبکه، اردوغان یا از اتحادهای غربی استفاده کرده، یا بسته به اینکه چه اقدامی سود بیشتری داشته باشد، با آنها مقابله می‌کند. در عین حال برخی از آنها، اردوغان را «مرد پوتین در ناتو» نامیدند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتاد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بلینکن: آمریکا برنامه‌ای برای از سرگیری روابط با روسیه ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، صبح امروز، یکشنبه، طی سخنرانی در واشنگتن در جمع فارغ التحصیلان دانشگاه جورج تاون، در واکنش به تحریم‌های جدید مسکو علیه برخی مقامات آمریکایی، تاکید کرد که دولت جو بایدن هیچ برنامه ریزی برای بهبود روابط با فدراسیون روسیه، تحت رهبری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور ندارد.

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که مسکو در اقدامی تلافی جویانه، 963 شهروند آمریکایی، از جمله جو بایدن- رئیس جمهوری آمریکا، هانتر بایدن- پسرش و آنتونی بلینکن- وزیر امور خارجه را بصورت دائمی از ورود به خاک فدراسیون روسیه منع کرده است.

وزارت خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که این کشور به دنبال رویارویی نیست و پذیرای گفتگوهای صادقانه و متقابلاً محترمانه است و مردم آمریکا را که همیشه در روسیه مورد احترام هستند از مقامات آمریکایی که آشکارا روس هراسی را تحریک می‌کنند، جدا کرده است.

سفیر سابق آمریکا: مقامات واشنگتن کی‌یف را برای پیوستن به ناتو فریب دادند

مایکل مک‌فول، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه، در جریان مناظره‌ای با کارشناسان روابط بین‌الملل در تورنتو، با موضوعیت اوکراین، اعتراف کرد که دیپلمات‌های آمریکایی برای چندین سال به دروغ وعده پیوستن اوکراین به ناتو را به مقامات این کشور داده بودند و بدین ترتیب آشکارا به آنها دروغ گفتند.

مجری این مناظره که سیاستمداری لهستانی بود، با اشاره به وعده‌های واشنگتن به اوکراین در سال 2021 ، این سئوال را مطرح کرد: "پس آیا دیپلمات‌های آمریکایی به مقامات کی‌یف دروغ گفتند؟". مک‌فول به این پاسخ مثبت داد و افزود که دنیای واقعی اینگونه عمل می‌کند.

تردید مقام پارلمانی روس درباره اعزام نیروی ناتو به غرب اوکراین

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه، نسبت به اعزام نیروهای ناتو به مناطق غربی اوکراین تردید دارد.

اسلوتسکی که روز شنبه به شهر دونتسک، در شرق اوکراین سفر کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من فکر می کنم که پیمان آتلانتیک شمالی و کسانی که در مقر آن تصمیم گیرنده هستند، به این موضوع و عواقب آن به خوبی فکر می‌کنند. آنها با خودشان دشمن نیستند. من فکر نمی‌کنم که آنها خواستار رویارویی نظامی با روسیه باشند.»

این مقام پارلمانی افزود: «البته اگر چنین فرض غیرقابل تصوری [درباره استقرار نیروهای ناتو در مناطق غربی اوکراین] تحقق یابد، روسیه می‌تواند به بطور مناسب به آن پاسخ بدهد.» اسلوتسکی یادآور شد که روسیه از لحاظ توان بالقوه نظامی خود، "آماده ترین قدرت در روی کره زمین برای جنگ" است و هرگز نمی‌توان این کشور را غافلگیر کرد.

زلنسکی: تعداد نیروهای نظامی اوکراینی 700 هزار نفر است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قدرت ارتش اوکراین 700 هزار نفر است. وی گفت: «در اینجا نتیجه کار 700 هزار نفر را می بینید که برای دفاع از کشور می‌جنگندند. آنها در سراسر کشور مستقر هستند.»

زلنسکی توضیح داد که اوکراین به ارتشی بسیار بزرگتر از 250 تا 260 هزار نفر قبلی نیاز دارد. وی تاکید کرد که این امر در نتیجه امضای فرمان افزایش تعداد نیروهای مسلح در ماه فوریه (بهمن ماه) میسر شده است.

درخواست مردم اوکراین از زلنسکی درباره لغو ممنوعیت سفر مردان به خارج از کشور

شهروندان اوکراینی طوماری را برای لغو ممنوعیت خروج مردانی که موظف به خدمت سربازی از کشور هستند تنظیم کرده‌اند.  طی سه روز، آرای کافی (بیش از 25 هزار رأی) جمع آوری شده تا مورد توجه ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قرار بگیرد.

نویسندگان طومار از وی می‌خواهند تا ممنوعیت خروج مردان 18 تا 60 ساله از کشور را لغو کند و عبور رایگان از مرزها را برای شهروندان اوکراینی ممکن سازد.

زلنسکی در اواسط ماه مه لایحه تمدید حکومت نظامی و بسیج عمومی در اوکراین را به پارلمان اعلای این کشور ارائه داد که مورد تصویب قرار گرفت.

نخست وزیر ایتالیا به زلنسکی درباره حمایت کامل اطمینان داد

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز شنبه طی گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در خصوص حمایت کامل رم از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، از جمله در زمینه تصویب بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه در اتحادیه اروپا، به وی اطمینان داد.

اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال بررسی بسته ششم تحریم‌های ضدروسی است که به گفته پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اروپا، به حالت تعلیق درآمده، برای اینکه کشورهای عضو در خصوص تحریم نفت روسیه اتفاق نظر ندارند.

نخست وزیر مجارستان تحریم‌های ضدروسی را با بمب اتمی مقایسه کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان،  اعلام کرد که عواقب برخی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را می توان با تاثیر بمب اتمی مقایسه کرد. به گفته وی، برخی از پیشنهادات بروکسل ممکن است منجر به افزایش قیمت‌ها، گرسنگی و حتی بیشتر شدن مهاجران در کشورهای غربی شود.

نخست وزیر افزود: «مجارستان با بروکسل در اقدامات غیرمنطقی و غیرقابل قبول علیه روسیه که منجر به افزایش قیمت‌ها، گرسنگی و مهاجرت گسترده بی‌سابقه می‌شود، موافق نیست. تحریم های بی پروا علیه روسیه نباید اعمال شود، زیرا آنها شبیه بمب اتمی عمل خواهند کرد.»

مخالفت وزیر خارجه اتریش با پایان دادن به گفتگوها با روسیه

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه "کوریره دلا سرا" ابراز عقیده کرد که  حذف مسکو از تمامی سکوهای گفتگوهای بین المللی اشتباه است. وی تاکید کرد که اتریش کشوری بی طرف است و طرفدار مذاکره با روسیه بوده و خواهد بود.

این مقام اتریشی توضیح داد: «بی طرفی بخشی از خودمختاری ملی ماست، وین همیشه پایتخت گفتگوها خواهد بود. در دنیایی که درگیری‌ها - اقتصادی، نظامی، فکری - گسترده‌تر شده است، بی طرفی می تواند ارزش بیشتری داشته باشد.»

شالنبرگ معتقد است که روسیه به درستی از شورای اروپا کنار گذاشته شده است، "ولی حذف مسکو از همه قالب‌های گفتگوهایی بین المللی اشتباه خواهد بود." علاوه بر این، به گفته وی، بحث تحریمباید پشت درهای بسته باشد و نه بصورت علنی. اکنون بحث تحریم‌ها به صورت علنی در جریان است.

کد خبر: 1141371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =