تولید سنسورهای منعطف برای اولین بار در کشور/ حوزه نظامی در تولید منسوجات هوشمند و رسانا خودکفا شد

عضو هیئت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محصولات مبتنی بر استفاده از تکنولوژی نوین در حوزه منسوجات هوشمند برای اولین بار در کشور تولید شده و در اداره ثبت اختراعات نیز ثبت اختراع شده و مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز است.

لاله ملک نیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه بستر تکنولوژی نوین ساخته شده در شرکت نانوماد پارس کاربردهای مختلف در حوزه‌های متفاوت دارد، اظهار کرد: این تکنولوژی  باعث تولید  محصولاتی مانند پوشش‌هایی نانویی، منسوجات هوشمند و رسانا، منسوجات ضد امواج، ضد اشعه، الکترودهای منعطف، و پوشش های مورد نیاز در دیگر صنایع شده است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال این محصولات در حوزه پزشکی برای لباس‌های ضد امواج، در حوزه نظامی برای کابردهای ویژه که نمی‌توان رسانه‌ای کرد و در حوزه مخابرات و الکترونیک و سنسورهای منعطف باعث تولید نسل‌های جدید باطری‌ها کاربرد دارد.  

عضو هیئت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه استفاده از این نوع تکتولوژی در صنعت نساجی و الکترودی مشابه ایرانی ندارد، گفت: این محصول برای اولین بار در کشور تولید شده و در اداره «ثبت اختراعات» نیز ثبت اختراع شده است. همچنین این بستر تکنولوژی مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شامل آخرین اطلاعات فناوری نانو ( نانوتکنولوژی ) است.

ملک نیا اضافه کرد: استفاده از این تکنولوژی در الکترودها و منسوجات منجر شده است تا برخی از محصولات مانند باطری منعطف سه مدال طلا از مسابقات اختراعات زنان جهان در کشور کره جهانی و پارچه های چاپی و بافت های رسانا و مدارهای الکترونیکی ندال طلا از نمایشگاه بین المللی سویس و نمایشگاه بین المللی کویت و جایزه مالکیت فکری و معنوی ملل متحد ( WIPO ) مدال را دریافت کنند. همچنین جوایز خاص و ویژه ای نیز از فدراسیون مخترعان اتحادیه اروپا در اختیار دارد. 

این محقق حوزه مهندی نساجی، شیمی نساجی و علوم الیاف در پاسخ به این پرسش که آیا این بستر تکنولوژی در ساخت باطری و منسوجات هوشمند باعث بی نیازی کشور از واردات یا کاهش وابستگی به کشورهای دیگر شده است یا خیر، گفت: بله به طور قطع این تکنولوژی باعث خودکفایی کشور در حوزه های منسوجات و سنسورها خواهد شد. به عنوان مثال در دوران تحریم‌ها اولین صنعتی که متقاضی دریافت این محصولات بود، حوزه نظامی بود. 

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحقق دانشگاه‌های سه و چهار

وی با اشاره به برگزاری رویداد عصر امید توسط دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این دانشگاه با برگزاری این رویداد و تصمیمات و برنامه زیری های جدید مسئولان، دانشگاه آزاد اسلامی تحولی بزرگ را در عرصه علم و فناوری ایجاد کرده است و رویکرئ دانشگاه‌های نسل سه و چهار در حال محقق شدن است. 

مدیر عامل شرکت نانوماد پارس با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در نقطه اوج فعالیت‌های پژوهشی قرار دارد، گفت: این دانشگاه برای فعالیت در علوم نوین و شرکت های دانش بنیان مسیر خود را به خوبی پیدا کرده و به درستی در آن حرکت می‌کند.

ملک نیا در پایان دانشگاه آزاد اسلامی را پیشگام در انجام پروژه های دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: این دانشگاه به دلیل اینکه در انجام پژوهش های منتهی به دانش بنیان جزو اولین ها است، تحقیق و پژوهش در این حوزه  همراه با چالش‌ها و مشکلاتی مانند نبود برخی از امکانات یا برنامه ریزی کلان همراه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =