هدف محصولات دانش بنیان، ایجاد ارزش‌افزوده است/ محصولات پژوهشگران دانشگاه آزاد به 10 کشور دنیا صادر می‌شود

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه صنعت کلرآلکالی داخلی به ۱۰ کشور دنیا صادر می‌شود، گفت: این صنعت با فناوری خاص است که رویکردهای محیط ‌زیست، انرژی، بهره‌وری و در یک‌ کلام نگرش تولید پایدار در آن از اهمیت برخوردار است.

محمدعلی شریعت، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طرح پژوهشی شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شرکت دانش‌ بنیان تولیدی شیمیایی به‌عنوان یک شرکت دانش ‌محور در حوزه تولید کلر و مشتقات آن در سطح ملی و بین ‌المللی فعالیت داشته و با برگزاری چندین رویداد استارت آپ و المپیادهای تخصصی حل مساله در صنعت کلرآلکالی و نمک سعی کرده است تا از تمام ظرفیت‌های علمی کشور برای متعالی‌سازی این صنعت در کشور بهره‌مند شود.

وی در زمینه کم و کیف پیگیری ایده برای فعالیت‌ها ادامه داد: اکثر شرکت‌های تولیدی توجهی به خروجی‌های فرآیندهای خود از جمله پساب، پسماند و گازی خروجی از سیستم تولید خود ندارند و در واقع نگرش خطی به تولید باعث بروز خسارت‌های فراوان به اکثر ذی‌نفعان حوزه تولید و عملیات از جمله خود تولید کنندگان شده است.

شریعت ادامه داد: در نگرش جدید با رویکرد تولید اکولوژیک، نگرش خطی حذف و نگرش حلقه بسته جایگزین آن شده و تلاش می‌شود تا خود فرآیند تولید و سایرفعالیت‌های تولیدی، ورودی اکثر خروجی‌های یک سیستم تولیدی است که با تلاش گروه تحقیق و توسعه شرکت با ثبت چندین ثبت اختراع و طرح ملی، از هر سه نوع خروجی پساب، پسماند و گازهای خروجی به‌منظور تولید محصولاتی جدید یا ماده اولیه‌ برای سایر فرآیندهای تولید استفاده شود که در نهایت در سال ۱۳۹۹ یکی از طرح‌های تولیدی این مجموعه برنده لوح زرین پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و همچنین برنده جایزه فناوری صنعت‌ساز محمود شیخ زین‌الدین از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور شده و دپارتمان تحقیق و توسعه مجموعه در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دپارتمان تحقیق و توسعه برتر ملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور معرفی شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان در پاسخ به این سوال که اقدامات انجام ‌شده مشابه خارجی داشته است؟ گفت: از نظر طراحی فرآیند و نحوه استحصال و کاربرد، این روش به‌ صورت کاملا انحصاری در اختیار مجموعه دانش‌ بنیان تولیدی است.

صادرات محصولات دانش بنیان داخلی به ۱۰ کشور دنیا

شریعت درباره میزان ارزآوری این محصول برای کشور تاکید کرد: صادرات محصولات دانش‌ بنیان تولیدی این شرکت در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰ کشور دنیا انجام ‌شده و در صورت رفع تحریم‌ها بازار جهانی بیشتر برای آن با توجه به سطح کیفیت و قیمت آن وجود دارد. باید بتوان ارزش نوآوری در یک سیستم دانش‌ بنیان و سهم مهم از بازارهای جهانی کسب کرد.

این پژوهشگر درباره تاثیر اقدامات برای افزایش تولیدات ادامه داد: صنعت کلرآلکالی یک صنعت با فناوری خاص است که رویکردهای محیط‌زیست، انرژی، بهره‌وری و در یک‌ کلام نگرش تولید پایدار در آن از اهمیت برخوردار است.

امید به بهره‌مندی  فرصت‌های رقابت سازمانی

شریعت افزود: مباحث فراوان فنی و البته دانشی در بحث تولید پایدار با طیف وسیع از فرصت‌های علمی برای توسعه و تعالی کسب‌ و کار در این بخش از تولید کشور نیاز داشته و امید است با شناسایی متخصصان و همکاری با آنها، سرعت حل مسائل و بهره‌مندی از فرصت‌های رقابتی سازمانی بیشتر شود.

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که انگیزه شما برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟ تاکید کرد: معرفی توانمندی‌های موجود و اهمیت نگرش دانش در فعالیت‌های تولیدی و از همه مهمتر در سطح ملی ورود به شبکه متخصصان و پژوهشگران با هدف بهره‌مندی از توانمندی‌های موجود در داخل کشور و البته همکاری و هم مسیری با برگزاری این ‌گونه رویدادها در حوزه توسعه فعالیت‌های پژوهشگران و ارتباط با صنعت می‌تواند موثر باشد. آشنایی با توانمندی‌های علمی و سرعت نوآوری‌ها از طرف صاحبان کسب‌وکار و همچنین بهره‌مندی سرمایه‌های انسانی کشور از مجموعه اقدامات نوآورانه بر اساس حرکت جدید دانشگاه با معرفی برنامه " آزاد تک " در سطح ملی بی‌نظیر و البته کم‌نظیر است.

هدف علوم فناورانه ایجاد ارزش‌افزوده است

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تقویت هم‌زمانی رویکرد علم و عمل در تمامی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه حوزه آموزشی و پژوهشی انجام می‌شود، گفت: هدف علم و گسترش آن، بی‌شک هدف علوم در عمل و ایجاد ارزش‌افزوده است. بنابراین وجود یک برنامه مدون بازار محور و تخصیص زمان و بودجه در حوزه آموزش و در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت دانشجو، استاد و همچنین رویکردهای پژوهشی و فرآیندهای ارتقا علمی با محوریت صنعت و جامعه، الزامی و نوآفرینی در مدل جدید از نظام آموزش دانشگاهی از دانشگاه آزاد اسلامی همچون رویدادها و تاسیس دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =