امکان کنترلِ دما و رطوبت کندوهای عسل از طریق تلفن همراه

محصول کندوی هوشمند زنبور عسل با قابلیت کنترل دما و رطوبت کندو برای اولین بار در کشور توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شد.

نادر جوادی فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه «کندوی هوشمند زنبور عسل» که مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول تولید شده اظهار کرد: این کندو یک تجهیز کمکی است و به زنبورداران نظارت بر شرایط محیطی داخل کندو را ممکن می‌کند. زنبوردار با استفاده از این دستگاه هر لحظه می‌تواند از وضعیت دما و رطوبت داخل کندو با خبر شده و شرایط زندگی داخل کندو را برای زنبورها به حالت ایده‌آل نزدیک‌تر کند.

وی ادامه داد: این اتفاق کلونی زنبور عسل می‌تواند زمستان گذرانی راحت‌تری داشته باشد، بنابراین جمعیت کندو در زمستان حفظ خواهد شد و زنبورها برای آغاز فصل بهار که زمان رویش گل و گیاه و فراوانی شهد آماده می‌شوند. به همین منظور می‌توان حداکثر استفاده را از این فصل برد، از طرفی راندمان عسل تولیدی در این نوع کندوها در مقایسه با کندوهای معمولی بالا خواهد رفت.

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کنترل رطوبت و سیستم تهویه تعبیه شده در کندو باعث می‌شود بسیاری از شیوع بیماری‌ها از جمله نوزما که به دلیل رطوبت زنبورها به آن مبتلا می‌شوند، جلوگیری شود. این امر به سلامتی زنبورها کمک شایانی می‌کند، به این ترتیب یکی از عوامل از بین برنده کلونی زنبور عسل با کمک این دستگاه مهارخواهد شد.

وی با اشاره به قابلیت‌های دستگاه کندوی هوشمند زنبور عسل اظهار کرد: از جمله قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به کنترل دما و رطوبت، امکان مشاهده وزن کندو، برخورداری از سیستم شربت خوری اتوماتیک، امکان ابتلا از باز و بسته شدن درب کندو به صوت آلارم و ارسال کلیه اطلاعات مربوط به داخل کندو بر روی گوشی تلفن همراه شخص زنبوردار اشاره کرد. 

جوادی‌فر بیان کرد: نمونه داخلی این محصول با قبلیت‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، وجود ندارد، تنها موردی که یک شرکت داخلی نسبت به تولید آن اقدام کرده محصولی با قابلیت کنترل دمای کندوی عسل را دارد. 

مدیرعامل شرکت سنجه نوین جوان هیرکان خاطرنشان کرد: کندوی «هوشمند زنبور عسل» به صورت دستگاه‌هایی که در خارج کشور وجود داشته باشد، نیست. شاید در صورت سرچ کردن نمونه‌های مشابه خارجی در حد آزمایشگاهی مشاهده شود که به قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است که برای استفاده زنبورداران به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: آرزو می‌کنم در آستانه ۴۰ سالگی دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد پیش روی عصر امید و گام دوم این دانشگاه، دیدگاه مدیران کشور به مقوله پژوهش‌های کاربردی جدی‌تر شود. دانشگاه نیز از نگاه آموزش محور به پژوهش محور تغییر جهت دهد تا زمینه رشد و پرورش دانش بنیان که کلید توسعه اقتصادی و بالندگی ایران است، فراهم شود.

جوادی فر در پایان گفت: از جمله دیگر محصولات شرکت ما می‌توان به کلید کنترل شونده از راه دور اشاره کرد. این دستگاه قابلیت کنترل از طریق وای‌فای  و بلوتوث را دارند که می‌تواند در مصارف خانگی و مصارف صنعتی با آمپرهای بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. این کلیدها قابلیت کنترل از طریق تلفن همراه را دارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1141440

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =