نهادهای حقوق بشری ابزار آمریکا برای فشار به کشورها / سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران اقدامی رو به جلو بود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با اشاره به سفر النا دوهان به ایران گفت: مباحث حقوق بشری امروز صرفاً ابزاری در اختیار آمریکا و اروپاست تا از طریق آن بر جوامع و کشورهای ناهمسو فشار ارد کنند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه گزارش النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیر منفی تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه جهانی با ریاکاری‌های سیاسی و حقوقی روبروست و با معیارهای دوگانه و چندگانه در رابطه با جوامع بشری مواجهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم اضافه کرد: مباحث حقوق بشری امروز صرفاً ابزاری در اختیار آمریکا و اروپاست تا از طریق آن بر جوامع و کشورهای ناهمسو فشار ارد کنند.

وی با بیان اینکه اروپا و آمریکا برای نشان دادن عوالم و مشکلات ناشی از جنگ اوکراین تمام تلاش خود را به کار گرفته اند، گفت: اینکه چرا به مشکلات مردم اوکراین واکنش نشان می‌دهند موضوع صحبتم نیست، اما مردم یمن هفت سال دچار ظلم آل سعود بودند، جمهوری اسلامی ایران حدود 30 سال گرفتار تحریم‌های ظالمانه آمریکایی شده، به مردم سوریه ظلم می‌شود و فلسطینان 80 سال است دچار بیشترین تحریم‌ها هستند، تا جایی که غزه را پرجمعیت‌ترین زندان جهان نامگذاری کرده‌اند، متأسفانه معیارهای چندگانه سبب شده جوامع حقوق بشری توجهی به آن نداشته باشند.

بیشتر بخوانید:

سرگشاده با گزارشگر سازمان ملل متحد

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم با اشاره به اینکه متأسفانه گزارش گران حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران اطلاعاتشان را از کسانی می‌گیرند که خودشان ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور را ترور کردند، خاطرنشان کرد: افرادی که وقیحانه مردم را در کوچه و بازار ترور کردند و به آن افتخار و در قبال کارشان اعلام مسئولیت کردند، کسانی که زمانی در فهرست تروریست‌های بین الملل بودند و برای فشار به مردم ایران چه کارهایی که نکردند.

جمالی نوبندگانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: هیئت حاکمه آمریکا خود اذعان کرده‌اند که بیشترین، پرحجم‌ترین و هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند.

وی افزود: آمریکا و اروپا زمان شیوع ویروس کرونا به بهانه تحریم از ورود واکسن به ایران جلوگیری کردند، مانع ورود دارویی شدند که کودکان پروانه‌ای نیازمند آن بودند و حتی از ورود کمک‌های خیریه ایرانیان خارج از کشور ممانعت کردند و ... یعنی اینها در سبوعانه‌ترین حالت علیه ملت ایران عمل کردند در حالی که منبع اطلاعات حقوق بشری آنها صرفاً افرادی بودند که اکنون با پمپئو عکس می‌گیرند و هویتشان مشخص است.

وی هماهنگی برای ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل را نشانه هوشیاری مسئولان کشور دانست و گفت: سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران اقدامی مناسب بود، اما چیزی که قابل پیش‌بینی است آمریکایی‌ها از طریق فشار و لابی که در سازمان‌های حقوق بشری دارند، چنین گزارش‌هایی را کتمان و سرکوب می‌کنند و یا اصلاً اجازه قرائت آن را نمی‌دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به گزارش حقوق بشری از فضاجیع رخ داده در یمن اظهار کرد: گزارش حقوق بشری یمن آماده قرائت در سازمان ملل بود، اما دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد این گزارش به خاطر پولی که عربستان به این سازمان کمک کرده و فشارهای وارده هیچگاه قرائت نشد. الان هم باید مراقب باشیم این گزارش‌ها به بیراهه نرود و دستکاری نشود.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها علیه بیماران ایرانی داشتند جنایت محسوب می‌شود و اگر ماهیت نهادهای حقوق بشری واقعی بود، باید این جنایت‌ها رسیدگی می‌کردند، ولی شاید بتوان گفت سفر خانم دوهان به ایران اقدامی رو به جلو بود. تغییر همین حد در دنیای امروز هم خوب است.

کد خبر: 1141455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =