بهترین متخصص پوست چه ویژگی هایی دارد؟

متخصص پوست یا درماتولوژیست (dermatologist) بیش از سه هزار بیماری و عارضه مرتبط با پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی (لایه پوشش‌دهنده داخل پلک، بینی و دهان) را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، متخصص پوست یا درماتولوژیست (dermatologist) بیش از سه هزار بیماری و عارضه مرتبط با پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی (لایه پوشش‌دهنده داخل پلک، بینی و دهان) را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. متخصص پوست از تخصص ویژه‌ای برای درمان طیف وسیعی از عارضه‌های پوستی مانند اگزما، آکنه، پسوریازیس (صدفک)، راش، روزاسه، سرطان پوست، چین و چروک، لکه‌های پیری و ریزش مو برخوردار است. مراجعه منظم به متخصص پوست ماهر برای تمام گروه‌های سنی، از نوزادان گرفته تا سالمندان بالای 100 سال مفید است.

متقاضیانی که می‌خواهند در آینده متخصص پوست بشوند، باید حداقل یک دوره تحصیلات تکمیلی 12 ساله را به پایان برسانند که شامل دست‌کم 3 سال تحصیل در دوره رزیدنتی تخصص پوست، مو و ناخن (درماتولوژی) می‌شود ـ این دوره معادل با دوازده تا شانزده هزار ساعت درمان بیماران است.

متأسفانه مهارت و دانش تمام متخصصان پوست به یک اندازه نیست. یافتن متخصص پوست ماهری که تجربه، دانش و مهارت‌های‌اش متناسب با نیازهای‌تان باشد، نیازمند صرف زمان و تلاش فراوان است. فکر خوبی است که در اینترنت به دنبال بهترین متخصص پوست بگردید و یا از دوستان و خانواده‌تان بخواهید که متخصص پوست خوبی را به شما معرفی کنند.   

یک متخصص پوست خوب نیازهایتان را درک می‌کند.

پوست

هدف کلی این است که بهترین متخصص پوست را متناسب با نیازهای‌تان پیدا کنید، برای این کار ابتدا باید نیازهای‌تان را ارزیابی کنید. دقیقاً به چه دلیلی می‌خواهید با متخصص پوست مشورت کنید؟ نیازها یا ناراحتی‌های پوستی خاص‌ هر فرد را می‌توان در سه دسته درمان دارویی، جراحی و زیبایی دسته‌بندی کرد.

درمان‌های هر سه دسته پوست را زیباتر می‌کند، اما هر کدام برای رفع مشکلات پوستی خاصی مناسب است. تمام متخصصان پوست در ارائه دادن هر سه نوع درمان درماتولوژی تجربه یا مهارت ندارند. برخی متخصصان پوست فقط در درماتولوژی دارویی تخصص دارند، حال آن‌که عده‌ای مهارت بالایی در انجام درمان‌های زیبایی دارند. تخصص پوست دارویی معمولاً برای رفع ناراحتی‌های پوستی مانند روزاسه یا آکنه کیستیک مفید است. درماتولوژی جراحی عموماً به برداشتن تومور یا ملانوم می‌پردازد. همچنین متخصصان پوست برای درمان بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی با متخصص زنان که در امور مربوط به دستگاه جنسی زنان اطلاعات بیشتری دارد و متخصص اورولوژی همکاری می‌کنند.

درماتولوژی زیبایی آن دسته از درمان‌های پوستی، مانند بوتاکس و فرم‌دهی صورت را پوشش می‌دهد که برای جوان‌سازی، از بین بردن نشانه‌های پیری یا زیباتر کردن صورت انجام می‌شود. همچنین تخصص زیبایی پوست به رفع موهای زائد بدن و صورت با لیزر نیز می‌پردازد. وقتی نیازهایتان را شناسایی کردید و تشخیص دادید که به خدمات کدام دسته نیاز دارید، می‌توانید فهرست متخصصان پوستی را که برای‌تان مناسب‌اند، محدودتر کنید.

شیوه برخورد با بیمار

پوست

تمام بیماران شایسته درمان توسط متخصص پوستی هستند که با ایشان احساس راحتی کنند. بااین توصیف باید متخصص پوستی را پیدا کنید که شخصیت و سبک ارتباطی‌شان با شما هماهنگ باشد. هنگام خواندن نظرات بیماران قبلی یا درخواست معرفی متخصص پوست از آشنایان دقت کنید که آیا متخصص بیماران را عجولانه ویزیت می‌کند یا به آنان فرصت می‌دهد نگرانی‌ها و خواسته‌های‌شان را مطرح کنند. یک متخصص پوست خوب به بیماران زمان می‌دهد تا دغدغه‌های‌شان را مطرح کنند و تمام روش‌های درمان ممکن را برای‌شان توضیح می‌دهد.

خدمات پس از ساعات کاری

بسیار مهم است که بیماران همواره، حتی خارج از ساعات کاری، یعنی شب‌ها و روزهای تعطیل هم به متخصص پوست دسترسی داشته باشند. بسیاری از متخصصان پوست همواره در دسترس‌اند و موارد اورژانسی مانند حساسیت‌ها را مدیریت می‌کنند. نباید فکر کنید که اگر روزهای تعطیل یا در ساعاتی خارج از ساعات کاری مشکلی برای‌تان پیش بیاید، هیچ کس به دادتان نخواهد رسید.  

پاسخ دادن به تمام پرسش‌ها در جلسه ویزیت

برخورد متخصص پوست باید به گونه‌ای باشد که بیمار احساس کند پزشک به تمام پرسش‌های‌اش در جلسه ویزیت پاسخ داده و نگرانی‌های‌اش را برطرف کرده است. بیماران نباید گیج و سردرگم از مطب پزشک بیرون بیایند. برخی بیماران علائم و ناراحتی‌های‌شان را دقیق توصیف نمی‌کنند. عده‌ای صریح‌تر و راحت‌تراند و نگرانی‌های‌شان را بدون احساس فشار یا عجله توضیح می‌دهند.

پزشکان هرگز نباید بیماران را وادار به عجله کردن بکنند، بلکه باید صبورانه به حرف‌های‌شان گوش بدهند. متخصصان پوست با طیف وسیعی از عارضه‌های پوستی مختلف مانند خال، لک و ریزش مو برخورد دارند. شرط ارائه دادن بهترین درمان ممکن به بیماران این است که متخصصان پوست دانش و مهارت‌های‌شان را مدام ارتقاء بدهند و به‌روز کنند.

بررسی نظرات و ارجاعات

مورد دیگری که علاوه بر مدرک پزشک می‌تواند سند متقنی دال بر ماهر و مجرب بودن متخصص پوست باشد، نظرات بیماران قبلی است. ببینید که دیگران درباره متخصص پوست و خدماتش چه نظری دارند. دیدگاه‌هایی را بررسی کنید که اطلاعاتی را درباره متخصص پوست در اختیارتان می‌گذارد و ویژگی‌هایی مانند دوستانه بودن مطب، ساعات کار یا هزینه‌های پنهان را مشخص می‌کند. البته نباید کاملاً به نظرات اعتماد کنید. بهترین کار این است که با احتیاط پیش بروید.

اگر نتوانید به تنهایی یک متخصص پوست خوب پیدا کنید، معرفی خواستن از دیگران می‌تواند نقطه شروع فوق‌العاده‌ای باشد. از پزشک عمومی یا حتی دوستان و خانواده‌تان بخواهید که بهترین متخصص پوست را به شما معرفی کنند.

ارزیابی پس از جلسه اول

مراجعه به یک متخصص پوست مانند امضا کردن قراردادی مادام‌العمر نیست که هرگز نتوانید آن را لغو کنید. گاهی اوقات لازم است به چند متخصص مراجعه کنید تا در نهایت متخصص پوست مناسب را پیدا کنید. بنابراین تجربه‌تان را پس از جلسه اول ارزیابی کنید.

متخصص چقدر دلسوز بود؟ با توجه به حرف‌های‌تان گوش می‌کرد؟ نظراتش باعث شد چه احساسی درباره پوستتان پیدا کنید؟ محیط کلینیک دوستانه بود؟ زمان کافی به شما دادند؟ اگر از میزان توجه متخصص راضی نبودید، می‌توانید وقت جلسه بعدی را کنسل کنید و جستجو را دوباره شروع کنید.

بیمه

و اما آخرین نکته که بسیار هم مهم است؛ برای این‌که صورت‌حساب‌های کمرشکن و خارج از پوشش بیمه شگفت‌زده‌تان نکند، باید مطمئن شوید که شرکت بیمه طرف قراردادتان، متخصص پوست منتخبتان را شایسته انجام دادن خدمات درمانی موردنظرتان می‌داند. شخصاً وضعیت متخصص را نزد شرکت بیمه بررسی کنید. همچنین اگر شرکت بیمه لازم می‌داند، از پزشک عمومی معرفی‌نامه بگیرید.  

جمع‌بندی

هرچند یک جوش ساده آن‌قدر جدی به نظر نمی‌آید که به خاطرش مجبور شوید این همه دردسر را برای یافتن متخصص پوست مناسب به جان بخرید، بعضی عارضه‌های پوستی مهم‌تراند و باید درمانشان را به دست متخصص پوستی مجرب بسپارید. برای مثال بعضی گونه‌های سرطان پوست بسیار خطرناک‌اند و به درمان صحیح و فوری نیاز دارند.

به‌جای این‌که در دقیقه نود بترسید، دست و پای‌تان را گم کنید و هراسان به دنبال «بهترین دکتر در این محدوده برای درمان سرطان پوست» بگردید، بهتر است اکنون متخصص پوست دارای مجوز و مجربی را با توجه به توصیه‌های فوق پیدا کنید.   

این مطلب تبلیغاتی است

کد خبر: 1141461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =