تولید بره‌های اصلاح‌نژادی در دانشگاه آزاد اسلامی ساوه/ ساخت واکسن خوراکی کرونا در مرحله مطالعه حیوانی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه: تولید واکسن خوراکی کووید ۱۹ که مطالعات حیوانی آن درحال انجام است، بزودی وارد فاز مطالعات انسانی خواهد شد.

مرتضی قاسمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشور در راهبرد نسل اول یعنی دانشگاه آموزش محور باقی‌مانده‌اند حرکت دانشگاه آزاد اسلامی را در وادی نسل سوم هوشمندانه توصیف و تشریح کرد: دانشگاه در نسل اول مبتنی بر فعالیت‌های علمی و در نسل دوم عموما با تحقیقات پایه‌ای شکل گرفته و پژوهش محور عمل‌کرده‌است لیکن در وهله کنونی دانشگاه آزاد اسلامی با عبور از این دو نسل در رویداد گام دوم وارد نسل سوم که مبتنی بر کارآفرینی با رویکرد حل مسئله باتوجه به نیاز جامعه شده است که ماموریت اصلی آن کارآفرینی ، مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانشجویان است.

وی اصل کلیدی دانشگاه نسل سوم را تقویت ویژگی‌های مهارت آموزی ،شایستگی و توانمندی دانشجویان برای حل مسائل و مشکلات جامعه به روش علمی دانست و افزود: رویداد در حقیقت تعامل میان صنعت و دانشگاه است، متاسفانه در دوره‌های گذشته رغبت کمی از صنعت در بکارگیری پتانسیل نخبگانی دانشگاه وجود داشت اما هم‌اکنون ما خود در گام دوم به سمت صنعت حرکت کرده‌ایم و نمی‌توانیم صرفا منتظر صنعت منفعل بمانیم .

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به طرح پویش دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در طرح پویش ارتباط ما با صنعت بصورت مشورتی- نظارتی است که در آن ما آمادگی برگزاری آموزش‌های کوتاه مدت، انجام‌ پروژه‌های تحقیقاتی صنایع و چالش‌های فناورانه را داریم و برحسب نیازی که از سمت صنایع اعلام می‌شود معمولا قراردادهای منعقد میگردد همچنین در طرح پویش برحسب کمبود صنایع در منابع انسانی متخصص دانشجویان فراغت خود را بصورت کارمند در آنجا فعالیت می‌نمایند و در صورت رضایت حتی امکان استخدام نیز برایشان وجود دارد.

قاسمی دانشگاه آزاد ساوه را از واحدهای مطرح و پیشگام در مشارکت با رویداد عصر امید دانست و گفت: دانشگاه آزاد ساوه با ارسال ۳۴ ایده و استارتآپ، ۴ شرکت فناور، ۱۸ هسته و گروه پژوهشی، ۸ زیرساخت آزمایشگاهی و کارگاهی و همچنین ۸ رویداد فناورانه با دستی پر با به عرصه رویداد گام دوم خواهد گذاشت‌.

رئیس واحد آزاد ساوه با تشریح برنامه‌های این دانشگاه گفت: یکی از پروژه‌های برجسته این دانشگاه در رویداد گام دوم که برای اولین در سطح دانشگاه‌های آزاد کشور صورت گرفته، تولید بره‌های همو و هترو میباشد که فاز سوم پروژه یعنی تولید بره‌های هتروزیگوس و هموزیگوس عملیاتی شده است و قطعا باعث افزایش بهره‌وری در صنعت دامپروری کشور خواهد شد. طرح‌های دیگری همچون فرآوری گیاهان دارویی، ایجاد سلول‌های خورشیدی، ساخت آزمایشگاه بیوتکنولوژی، بحث کپسوله‌سازی نانو ذرات و تولید کیک طالبی همچنین تولید آجرهای هوشمند در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی ساوه قرار دارد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد استان مرکزی اظهار کرد: یک مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی راه اندازی و قراردادی با شرکت مادر داروی شهرکرد انعقاد کرده‌ایم و پروژه‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم. درخصوص تولید واکسن خوراکی کووید ۱۹ که مطالعات حیوانی آن درحال انجام است انشالله بزودی وارد فاز مطالعات انسانی خواهد شد.

او در پایان با ابراز گلایه‌ از برخی مشاغل و صنایع نسبت به عدم نگاه‌ برابر و عادلانه نسبت به فارغ‌التخصیلان دانشگاه آزاد و سراسری گفت: این‌که گفته می‌شود سطح سواد دانشجویان آزاد نسبت به سراسری پایین‌تر است یک دیدگاه غلط و به‌نحوی غرض‌ورزانه است باتوجه به زیرساخت‌های آموزشی مدرن و همچنین بهره‌گیری از اساتید هئیت علمی مجرب و برجسته در شرایط فعلی وضعیت یادگیری و پتانسیل نخبگانی در دانشگاه‌های آزاد همتراز یا حتی بهتر از بسیاری از دانشگاه‌های سراسری کشور می‌باشد.

خبرنگار: علیرضا مشیدی

انتهای خبر/

کد خبر: 1141525

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =