مشکلات و بیماری‌های رایج زنان بعد از ۴۰ سالگی

زنان با رسیدن به سن ۴۰ سالگی علائم برخی بیماری ها را می بینند اما با شناخت این بیماری ها می توانند قبل از چهل سالگی از آن ها جلوگیری و سلامت خود را حفظ کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خطرات مرتبط با سلامتی برای یک زن با گذشت زمان تغییر می کند. آنچه در ۲۰ سالگی نگران کننده است ممکن است در ۴۰ سالگی چنین نباشد و برعکس. در این قسمت برخی از خطرات مربوط سلامتی برای زنان معرفی شده است که در ۴۰ سالگی به بعد برایشان رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:

تغییراتی در بدن که نشان از بیماری کبدی دارد

بیماری های قلبی

آیا می دانید بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در زنان بالای ۴۰ سال است؟ این یک مسئله جدی برای خانم هاست به همین دلیل باید علائم و دلایل بیماری های قلبی را بدانید تا بتوانید از خطر عمده آن پیشگیری کنید. عواملی مانند عادات غذایی غلط و استعمال دخانیات می تواند باعث بیماری های قلبی شده و خطر حملات قلبی را افزایش دهد.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین می تواند در هر سنی خصوصا با تغییر رژیم غذایی مسئله ساز شود. با این حال، با افزایش سن زنان، کمبود ویتامین حتی بیشتر هم می شود و می تواند دلیل بسیاری از علائم بیماری ها شود.

کمبود ویتامین D شیوع بیشتری دارد و می تواند منجر به کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان شود (بالای ۴۰ سال این اتفاق به طور طبیعی رخ می دهد). کمبود ویتامین D نیز با افسردگی و اختلال عاطفی فصل در ارتباط است. سایر کمبود های احتمالی شامل کمبود آهن، ریبوفلاوین و ویتامین B است.

سرطان پستان

خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان بین سنین ۳۰-۴۰ سال به طرز چشمگیری افزایش میابد. عوامل زیادی از جمله رژیم غذایی ، سلامت کلی و محیط می توانند در احتمال ابتلا به سرطان پستان نقش داشته باشند. علاوه بر این، سن نیز فاکتور مهمی محسوب می شود.

در ۳۰ سالگی، احتمال ابتلای خانم ها به سرطان پستان کمتر است اما طی ۱۰ سال یعنی در ۴۰ سالگی افزایش میابد. این بدان معناست که معاینات منظم سینه توسط خودتان یا پزشک بسیار مهم می باشد. شروع چکاپ و ماموگرافی سالانه نیز احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده و در صورت پیشرفت می توان به درمان زودرس آن کمک کرد.

لختگی خون

لخته شدن خون می تواند در هر سنی مسئله ساز شود. زنان بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن ها هستند. اگر تورم یا دردی در ماهیچه پای خود احساس کردید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر قرمزی یا داغ شدن را حین لمس کردن تجربه می کنید.

در این شرایط هرچه سریع تر موضوع را با پزشک یا اورژانس در میان بگذارید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر لخته شدن خون را جدی نگیرید این می تواند بسیار خطرناک باشد.

بارداری های ناخواسته

خانم ها می توانند پس از ۴۰ سالگی نیز باردار شوند. بسیاری از زنان معتقدند که با گذر از ۴۰ سالگی دیگر کنترل برای بارداری لازم نیست اما این حقیقت ندارد زیرا بدن هر زن متفاوت است و زمانی که یک خانم دیگر نمی تواند باردار شود، مشخص نیست بنابراین احتمال بارداری پس از ۴۰ سالگی هم وجود دارد.

زنان باید پس از ۴۰ سالگی از بارداری های ناخواسته و جنین درحال رشد آگاه باشند. مشکلات زایمان، تشدید مشکلات قلبی (دیابت، مشکلات قلبی و فشار خون بالا) یا حتی پره اکلامپسی نیز ممکن است رخ دهد. ناگفته نماند که خطرات ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی در کودک بسیار افزایش میابد.

اگر قصد بارداری ندارید پس از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر نیز باردار شدید با پزشک خود مشورت کنید که تا آن جا که ممکن است هردوی شما از سلامت کافی اطمینان حاصل کنید.

یائسگی

برخی از زنان پس از ۴۰ سالگی یائسه می شوند و بنابراین از دوره های قبل از یائسگی رنج می برند. یائسگی می تواند از بسیاری جهات بر بدن شما تاثیر بگذارد و مهم است که بدانید برای کمک به رفع ناراحتی ناشی از آن چه کاری باید انجام دهید.

ممکن است بیماری های قلبی، دیابت و پوکی استخوان را نیز به همراه داشته باشد بنابراین به بدن خود توجه کافی داشته باشید و مرتبا با پزشک تان صحبت کنید تا هیچ نگرانی جدی پزشکی نداشته باشید.

دیابت

خطر ابتلا به دیابت در سال های اخیر به طور تصاعدی در تمام گروه های سنی افزایش یافته است. با این حال، زنان در سن ۴۰ سالگی درمعرض خطر بیشتری هستند. وزن و رژیم غذایی فاکتورهای مهمی هستند.

دیابت قاتل اصلی زنان بین ۴۵-۵۴ ساله است بنابراین آزمایش دهید تا از وجود آن با خبر شوید، یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند به عوارض پیش دیابت کمک کند.

آسم بزرگسالی

بیشتر افراد فکر می کنند اگر به آسم مبتلا هستید منشا از دوران کودکی دارد اما این صحت ندارد. نوسانات هورمونی (مانند آنچه در دوران یائسگی یا پیش از یائسگی رخ می دهد) می تواند در بروز آسم نقش داشته باشد.

اگر دچار سرفه های آزاردهنده و مداوم هستید، نمی توانید مدت طولانی پس از خس خس سینه نفس بکشید، و باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. آسم قابل درمان است و به محض تشخیص، سرفه و تنگی نفس قابل کنترل است و به طور کامل از بین خواهد رفت.

پوکی استخوان

پوکی استخوان به طور کلی یکی از مشکلات مربوط به زنان است. از دست دادن بخشی از توده بدنی پس از یاسئگی برای خانم ها به اوج می رسد. نکته اصلی اینجاست که در دوره یائسگی باید به خوبی از خود مراقبت کنید بنابراین مطمئن شوید که ویتامین D لازم را دریافت می کنید، ورزش می کنید و به طور صحیح غذا می خورید. و در صورت داشتن عوامل خطر، تراکم استخوان خود را آزمایش کنید.

سکته

احتمال سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است و اکثر زنان از این موضوع مطلع نیستند؛ به خصوص اگر بیش از ۴۰ سالگی سن داشته، در دوران یائسگی باشید و درمان جایگزین هورمونی مانند مصرف استروژن داشته باشید.

لازم است علائم هشدار دهنده سکته مغزی را به خاطر بسپارید:
اگر هنگام لبخند زدن یک طرف صورت کج یا آویزان شود به احتمال زیاد سکته مغزی است.
از فرد بخواهید بازوهای خود را بلند کند.
از فرد بخواهید یک عبارت ساده را بیان کند، اگر کلمات نامفهوم یا صحبت کردن عجیب باشد ممکن است سکته باشد.
درصورت مشاهده هر یک از علائم بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
سکته مغزی یک ساعت طلایی دارد و اگر سریعا شناسایی شود در ساعات اولیه بهبودی موثر تر و احتمال زنده ماندن بیشتر است.

بزرگترین خطرات سلامتی زنان بعد از ۴۰ سالگی معرفی شد، زین پس به یاد داشته باشید که بیشتر مراقب خود باشید و در صورت مشاهده موارد غیرعادی با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. این موضوع را هم فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1141532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =