احتمال بازگشت مذاکرات وین به مسیر عادی / جدیت آمریکا شرط تشکیل میز مذاکره

گفت‌وگوهای وین که از سوی جمهوری اسلامی ایران با هدف رفع تحریم‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین نتیجه بخش شدن آن تنها منوط به جدیت آمریکا در مقابل تعهدات بین المللی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، مذاکرات احیای برجام هر چند ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ با اعلام اروپا متوقف شد، پیام‌ها تاکنون میان ایران، اروپا و آمریکا رد و بدل شده است و گفت‌وگوهای غیرحضوری ادامه دارد که سفر چندباره مسئولان اتحادیه اروپا به تهران مؤید این ادعاست.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درباره آخرین رایزنی‌های خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر  امور خارجه کشورمان پیرامون ازسرگیری مذاکرات وین در توئیتی نوشت: «با وزیر امور خارجه ایران درباره رسیدگی به مسائل دوجانبه ضروری و اتخاذ گام‌های بعدی برای احیای برجام گفت‌وگو کردم. مهم است که حرکت کنیم. هرچه بیشتر منتظر بمانیم به سرانجام رساندن مذاکرات دشوارتر می‌شود».

در تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با امیرعبداللهیان که روز جمعه ۳۰ اردیبهشت صورت گرفت، آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین مسائل مطرح شد و وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در سفر انریکه مورا به تهران ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفت.

نشریه آمریکایی «پالتیکو» با استناد به اظهارات مقامات و دیپلمات‌های غربی، جزئیاتی را درباره سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران نوشت: تهران تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده نشان داد، اما درخواست نهایی‌اش که به ادعای این گزارش، باعث ممانعت از توافق شده را رها نکرده است.

به نوشته پالتیکو، مقامات ارشد غربی به این نشریه گفتند مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرد، اما توافق هنوز قطعی نیست.

به ادعای این رسانه آمریکایی، گفت‌وگوهای احیای برجام اکنون با توجه به درخواست‌ ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی دچار وقفه شده است. به گفته مقام‌های غربی، مورا این پیام را ارائه کرد که ممکن است ایالات متحده درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت‌وگو کند اما تنها زمانی این کار را می‌کند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.

احتمال بازگشت مذاکرات وین به مسیر عادی / جدیت آمریکا شرط تشکیل میز مذاکره

لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی نیز در همین رابطه در سایت «دیپلماتیک» نوشت: مقامات فعلی و سابق اروپایی به شکل فزاینده‌ای ناامید هستند و نگرانی دارند که ایالات متحده ممکن است اجازه دهد احیای برجام به دلیل آنچه که آن‌ها احتیاط سیاسی کاخ سفید در مورد یک موضوع عمدتا نمادین می‌دانند، شکست بخورد. 

همچنین خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد اخیرا در مقاله‌ای مشترک هشدار دادند «بایدن باید به طور جدی هزینه‌های انفعال خود در برابر ایران را در نظر بگیرد و راهی به جلو بیابد - در غیر این صورت ممکن است در منازعه‌ دیگری قرار بگیریم که هیچ کس خواستار آن نبوده است.

با این حال روز گذشته مذاکره کننده ارشد کشورمان با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آنچه پیرامون رفع تحریم‌ها در مذاکرات غیرحضوری ایران و اروپا می‌گذرد به نمایندگان ملت گزارش داد. محمود عباس‌زاده مشکینی درباره این گفت‌وگوها به نقل از باقری گفته است: احتمالاً مذاکرات به مسیر عادی خود برمی‌گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن‌نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقیمانده حل شده و توافق صورت می‌گیرد.

وی گفت: طبق برداشت اعضای کمیسیون امنیت ملی از صحبت‌های مطرح شده در جلسه با علی باقری گفت‌وگو تا مرحله‌ای خوب پیش رفته و بیش از ۸۰ درصد موارد اختلافی با گروه ۱+۴ به توافق شفاهی رسیده است.

عباس زاده مشکینی تأکید کرده است: به اعتقاد مجلس نباید توافق به‌گونه‌ای باشد که ساختار تحریم‌ها حفظ شود بویژه در بحث تضمین‌ها، نگرانی‌هایی داریم که این هم به دلیل عهدشکنی آمریکایی‌ها و خارج شدن یک‌طرفه آنها از توافق است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرده است: در آخرین مراحل مذاکرات، غربی‌ها با تحریک آمریکایی‌ها پوزیشن بازی‌بهم‌زنی می‌گیرند تا امتیاز بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرند. البته طبق داده‌ها، غربی‌ها بویژه آمریکا بیشتر از ما به توافق نیاز دارند و طرف مقابل از این تاکتیک نتیجه‌ای نمی‌گیرد، لذا احتمالا مذاکرات به مسیر عادی خود بازمی‌گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن‌نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقیمانده حل شده و توافق صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال ما برای مذاکره و توافق در مذاکرات حضور پیدا کرده‌ایم و حسن‌نیت و جدیت داریم، اکنون توپ در میدان غربی‌ها بویژه آمریکایی‌هاست. البته ما دنبال نتیجه خوب چه با توافق و چه بی‌توافق هستیم؛ ما حاضر به توافق بد نیستیم که برخلاف منافع ملی است. وی گفت جمع‌بندی این جلسه آن است که روند کار در مسیر منافع کشور پیش می‌رود.

فداحسین مالکی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی در اینباره به ایسکانیوز می‌گوید: توقف مذاکرات وین از نگاه جمهوری اسلامی ایران یک تنفس سیاسی است چرا که معتقدیم آمریکایی‌ها با زیاده‌خواهی مذاکرات را به بن‌بست رساندند با این حال خودشان اذعان دارند که مسدود شدن مذاکرات وین به مصلحتشان نیست.

وی با اشاره به سفر نماینده اروپا به تهران تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند مذاکرات در این نقطه تمام شود. بنابراین به احتمال قوی مذاکرات از دوباره به جریان خواهد افتاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه دولتمردان آمریکا بدانند که بدعهدی‌هایشان فراگیر و بی‌تأثیر شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا در صحنه حضور داشته باشد و میز مذاکرات را ترک نکند.

کد خبر: 1141550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =