پرداخت ۲ درصد حق ثبت برای مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس آخرین مصوبات این کمیسیون درباره طرح اصلاح قانون مهریه را تشریح کرد و گفت: مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت می‌شوند و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت می‌شوند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی؛ رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در  این کمیسیون، گفت: این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی تصویب و برای اعلام نظر نمایندگان در اختیار هیئت‌رئیسه مجلس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این طرح در نوبت بررسی صحن علنی پارلمان قرار دارد، افزود: تعدای از نمایندگان نیز در حال جمع‌آوری  امضا از وکلای ملت  هستند تا از هیئت رئیسه درخواست کنند تا این طرح با اولویت در مجلس بررسی شود.

نماینده بم در مجلس با اعلام اینکه در این طرح که در کمیسیون مصوب شد در نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اصلاحاتی صورت گرفت، ادامه داد: افراد بدهکار وجود دارند بدون اینکه دینی به گردنشان باشد یعنی اینکه طلب‌های بلاعوض نداشته باشند در زندان به سر می‌برند که مهریه از جمله‌های آن است که درباره نحوه مجازات آنها بازنگری جدی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تصریح کرد: در جریان بررسی طرح در کمیسیون این جمع‌بندی صورت گرفت که  حبس‌زدایی و قضازدایی صورت گرفته شود  و مردها دیگر به خاطر مهریه حبس نشوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نباشند که این موضوع هم به این دلیل بود که روند دریافت مهریه سخت نشود.

غضنفرآبادی با بیان اینکه در مصوبات کمیسیون تمهیداتی برای جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین نیز اندیشه شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از این موضوع مصوباتی درجهت دریافت مالیات‌ از مهریه‌های بالا مصوب کردیم که همان حق ثبت است.

وی افزود: براساس  این مصوبه کمیسیون قضایی برای مهریه‌های تا سقف 14 سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین 14 تا 100 سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده و  مهریه‌های بین 100 تا 200 سکه مشمول پرداخت 2 درصد حق ثبت می‌شوند و مهریه‌های 200 سکه به بالا مشمول پرداخت 15درصد حق ثبت می‌شوند و زوج‌ها باید 15درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس عنوان کرد: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان 50 درصد اخذ می‌شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1141569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =