ساختمان‌های اطراف متروپل آبادان باید تخلیه شوند /  استفاده از ماشین آلات سنگین برای آوار برداری جان محبوسان را به خطر می‌اندازد

ناطق‌الهی توضیح داد: در مورد متروپل باید حتما شرایط خاک و فونداسیون و نحوه طراحی و ساخت آن مورد توجه جدی قرار بگیرد. زیرا اگر در سطح فونداسیون دچار مشکل شده باشد، تمام ساختمان‌هایی که در آن طراز دچار ریزش فونداسیون شده‌اند بهتر است که فعلا تخلیه شوند.

فریبرز ناطقی‌الهی استاد مهندسی سازه و بنیانگذار مدیریت بحران در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص ریزش ساختمان ده طبقه متروپل آبادان گفت: به نظر من مشکلات این سازه در سطح فونداسیون بوده است برای اینکه سطح آب زیرزمینی در آبادان بالا است. به همین دلیل هم معمولا فونداسیون‌ها در آبادان، اهواز و به طور کلی خوزستان، درست عایق بندی نمی‌شوند و بتن‌ریزی‌ها اشتباه است و ضعیف هستند.

بیشتر بخوانید

ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل / تا کنون ۱ نفر کشته شد + عکس و فیلم

اوافزود: براساس تصاویری که من از ریزش ساختمان دیدم، سازه بتنی است و اگر اعیار بتن در این سازه‌ها مشخصات لازم را نداشته باشد، در رطوبت بالاتر مشکل‌ساز می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که ستون‌ها مقاومت لازم را نداشته باشند و طبقات مسلسل‌وار روی هم فرو بریزند.

ناطق‌الهی توضیح داد: در مورد متروپل باید حتما شرایط خاک و فونداسیون و نحوه طراحی و ساخت آن مورد توجه جدی قرار بگیرد. رطوبت فعلی و زمان حادثه هوا هم حتما کنترل شود  زیرا اگر در سطح فونداسیون دچار مشکل شده باشد، تمام ساختمان‌هایی که در آن طراز دچار ریزش فونداسیون شده‌اند که براساس عکس‌ها و تصاویر هم دیده می‌شود که ساختمان‌های اطراف تقریبا هم‌طراز هستند، بهتر است که فعلا تخلیه شوند.

او تاکید کرد: تخلیه ساختمان‌های مجاور قویا توصیه می‌شود. در ضمن استفاده از ماشین آلات سنگین برای آوار برداری تا چند ساعت آینده که امید زنده ماندان مصدومین وجود دارد توصیه نمی‌شود.

علت احتمالی ریزش ساختمان آبادان  

این مهندس سازه عنوان کرد: آنچه مشخص است سازه فولادی با کف و دال بتنی است.  در تصاویر به وضوح روشن است که جوشکاری‌ها بسیار ضعیف در حد خال جوش و صفحات اتصال عملا با خط جوش‌های ضعیف به اسکلت متصل شده‌اند.  در ضمن تخریب بنا همینطور مداوم ادامه دارد که ممکن است این تخریب پیوسته و دنباله‌دار به دلیل همین شکست اتصالات باشد. با شکست یک اتصال و افزایش بار به اتصال دیگر به صورت progressive damage ادامه خواهد داشت تا زمانیکه به تعادل برسد. عیار  دالهای بتنی و رطوبت هوا هم بسیار در این تخریب‌ها موثر است.

بنیانگذار مدیریت بحران در ایران توضیح داد: یک نکته اساسی استفاده از سقف‌های وافل است که  متاسفانه بدون ضابطه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شک ندارم به دلایل گوناگون و فنی که قبلا هم در مقالاتم به آنها اشاره کرده‌ام موجب تخریب‌های زیادی در کشور خواهند شد. مطالعات بنده نشان از ناتوانی این سقف‌ها می‌دهد و علی رغم اصرار کارفرمایان در بسیاری از سازه‌های مهم کشور  که نام آنها را به دلایل قردادی نمی‌توانم ببرم، پس از قاطعیت بنده الحمدالله رضایت داده و از طراحی آنها صرف نظر کرده‌اند. لذا تا روشن شدن کامل آن که البته برای بنده روشن است از استفاده آنها باید جلوگیری کرد.

او افزود: توصیه جدی برای به کار نبردن وسایل و ابزار آلات و ماشین آلات سنگین تا چند ساعت اولیه حتما باید رعایت شود چون هنوز عده‌ای زیر آوار هستند و ممکن است قابل نجات باشند. در آور برداری نیز قویا توصیه می‌شود روی اتصالات با شرایطی که ملاحظه می‌شود به هیچ وجه حساب نکرده و پس از قطع اعضا در محل اتصال باربرداری صورت گیرد تا خود مجدادا باعث ضربه نشود. متاسفانه با گران شدن الکترود و نیروهای جوشکار باید منتظر چنین حوادثی باشیم.

 به گزارش ایسکانیوز، ظهر امروز سخنگوس اورژانس از ریزش ساختمان اداری - تجاری ده طبقه متروپل در آبادان خبر داد. این حادثه یک کشته و تعدادی مصدوم داشته و هنوز خبر رسمی از دلایل ریزش آن منتشر نشده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1141621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد رضایی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      خیلی نکات خوبی فرمودند استاد
    • محمد احمدی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      عالی بود
    • فرهاد IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      واقعا امیدوارم این بار با متخلفان برخورد شود
    • فرهاد مصباح ایراندوست IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      وای خدای من