ترکیه: منطقه امنی به عمق 30 کیلومتر در مرزهای جنوبی ایجاد می‌کنیم

رئیس جمهور ترکیه ادعا کرد که این کشور عملیات نظامی جدیدی را در مرزهای جنوبی خود آغاز خواهد کرد تا منطقه امنی در عمق ۳۰ کیلومتر را [در سوریه] ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شامگاه امروز دوشنبه خبر داد که این کشور یک عملیات نظامی دیگر در مرزهای جنوبی خود آغاز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

 صلاح‌الدین خدیو: ترکیه دیپلماسی آب را علیه عراق، سوریه و ایران به کار بسته است

شبکه خبری المیادین به نقل از اردوغان گزارش داد، ترکیه عملیات نظامی جدیدی را در مرزهای جنوبی خود آغاز خواهد کرد تا منطقه امنی در عمق ۳۰ کیلومتر را [در سوریه] ایجاد کند.

رئیس جمهور ترکیه درباره تجهیز این کشور به جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا هم گفت که آمریکا اگر این تصمیم را اتخاذ کند، به اظهارات نخست وزیر یونان توجه نخواهد کرد.

این در حالی است که کراکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان سه شنبه گذشته در جلسه مشترک کنگره آمریکا تأکید کرد که این کشور نباید تسلیحات نظامی به ترکیه بفروشد.

اردوغان در پایان گفت که به هیچ وجه حاضر به دیدار با نخست وزیر یونان نخواهد شد و خبر داد که نشست شورای راهبردی با یونان هم برگزار نخواهد شد.

اردوغان پیش از این هم  در اظهاراتی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که برای اسکان آوارگان به این کشور در ایجاد آنچه منطقه امن در خطوط مرزی با سوریه نامیده می‌شود کمک کند. 

وزارت امور خارجه سوریه، هم در واکنش به این ادعا،  گفت: «اظهارات سخیف رئیس‌جمهور رژیم ترکیه درباره ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌ای خصمانه است که این رژیم علیه سوریه و تمامیت ارضی آن دارد به راه می‌اندازد. چانه‌زنی‌های رذیلانه‌ای که رژیم ترکیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهد، از نداشتن کمترین میزان فهم سیاسی و اخلاقی برای تعامل با بحران سوریه حکایت دارد چراکه این رژیم خود همواره بخشی از این بحران بوده و هست و آن را با طرح تجزیه و تقسیم [سوریه] تداوم بخشیده است؛ طرحی که تنها در راستای اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب می‌باشد.»

دمشق تأکید کرد: «هدف از ایجاد چنین منطقه‌ای مطلقا برای محافظت از مناطق مرزی میان سوریه و ترکیه نیست، بلکه هدف اصلی آن استعمار و ایجاد یک کانون قابل انفجار است که اساسا به اجرای طرح‌های تروریستی ضد مردم سوریه کمک می‌کند. دولت جمهوری عربی سوریه بر رد مطلق چنین دستاویزی تأکید می‌کند و از آن دسته کشورهای منطقه و جهان که در تأمین مالی چنین طرح‌های جنایتکارانه‌ای ایفای نقش کردند و آن را تبلیغ نمودند، می‌خواهد که فورا از حمایت رژیم ترکیه برای تحقق اهداف شیطانی‌اش دست بردارند.»

وزارت امورخارجه سوریه همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که برای دست‌یابی به اهداف کوته‌بینانه با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر خاک دیگر کشورها چانه نزنند؛ اهدافی که آثاری فاجعه‌بار برای امنیت، صلح و ثبات منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

دمشق در پایان تأکید کرد که با تمام ابزارهای مشروع با این توطئه جدید اما دیرینه برای دفاع از مردم و تمامیت ارضی خود مقابله خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1141665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =