موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت‌زدایی در قانون بودجه / ادامه رسیدگی به طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

ادامه رسیدگی به طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور و ادامه رسـیدگی بـه گـزارش کمیسـیون قضـائی و حقـوقی درمورد طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عـدالت اداری در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مهمترین دستور کارهای جلسه علنی امروز سه شنبه سوم خرداد مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

ادامه رسـیدگی بـه گـزارش کمیسـیون قضـائی و حقـوقی درمورد طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عـدالت اداری

 گـزارش شـور دوم کمیسـیون امـورداخلی کشـور و شـوراها درمورد طرح نحـوه تشـکیل و فعالیـت تشـکل هـای صـنفی– تخصصی

گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (5) بـه مـاده(37 ) قانون آیین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد  طرح تبیین وضعیت شاخصهای اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شـوراها مبنـی بـر تصـویب تقاضـای تحقیـق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10/6/1392

بررسی تقاضای دوفوریت در مـورد طرح ایجـاد مـدیریت متمرکـز جهـت تـأمین ماشین آلات و امکانات لجستیک در حوادث غیرمترقبه

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

 موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت‌زدایی در قانون بودجه

نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت زدایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه (3 خرداد) مجلس در روند بررسی کلیات طرح اصلاح ذیل جدول 4-24 محرومیت زدایی تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 کل کشورموافقت کردند.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توضیح این گزارش گفت: همانطور که مستحضرید در جلسه قبل دوفوریت این طرح تصویب شد، در بودجه سال 1401 آمده اند برای هر استان مبلغ یکصد میلیارد تومان در جهت محرومیت زدایی در نظر گرفته اند، ولی در این قانون از هر استان یک شهرستان را تعیین کرده اند که این یکصد میلیارد تومان تماماً برای آن شهرستان تخصیص یابد و در آن شهرستان صرف محرومیت زدایی شود.

وی افزود: در هر استان مناطق محروم، مناطق متعددی است که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند و گستردگی دارند. همکاران دردوفوریت آن می خواستند آن را اصلاح کنند، در حقیقت اینکه این 100 میلیارد تومان به هر استان برای محرومیت زدایی تخصیص یابد، در مجلس و در کمیسیون آیین نامه در این موضوع بحثی نداشتند و مورد قبول بود، اما اینکه این مبلغ فقط به یک شهرستان تخصیص یابد و نقاط دیگر محروم آن استان از این منبع مالی محروم شود، نکته ای بود که مورد توجه مجلس قرار گرفت و در دوفوریت نظر همکاران این بود که این موضوع با فوریت تصویب و اصلاح شود، به نحوی که فرصت کار هم در استان ها از بین نرود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه تاکید کرد: وقتی که همکاران به دوفوریت رأی بالایی دادند و به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع و در آنجا بررسی و گزارش اصلاحی آن منتشر شد، این تصمیم اتخاذ شد که این 100 میلیارد تومان در اختیار استان قرار گیرد، در کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان به پروژه های مختلف در سطح استان برای محرومیت زدایی توزیع شود و تمام مناطق استان بتوانند از این بودجه برخوردار شوند و موضوع آن هم بنیاد مسکن و دهیاریها باشد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح های هادی و بهسازی روستاها و دهیاری ها برای آسفالت معابر از این بودجه استفاده کند.

همچنین نماینده دولت نیز در توضیحاتی از موازی کاری بنیاد مسکن و دهیاری ها انتقاد کرد و موافقت خود را با کلیات طرح مذکور اعلام کرد.

 مصوبه دولت درباره حقوق کارگران خلاف قانون بودجه است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: دولت در مصوبه‌ای قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص حقوق و دستمزد کارگران دولتی را نقض کرده است.به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، علی بابائی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه ( 3 خرداد) مجلس طی تذکری به استناد بند (11) ماده (22) آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: دفاع از مصوبات مجلس از جمله وظایف هیأت رئیسه است، در بودجه امسال مصوب کردیم کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار حقوق دریافت کنند.

وی ادامه داد: اما دولت اخیراً در مصوبه‌ای حقوق این قشر را برابر حقوق کارمندان دیده است که این نقض صریح قانون است، مجلس ناظر بر اجرای قانون است و باید با دقت نظر اقدام کنیم تا عملی شدن قانون بر مدار ماده (96) قانون تأمین اجتماعی انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: 4 میلیون و 400 هزار خانواده بازنشستگان کارگران دو برج حقوق نگرفتند از این رو از رئیس مجلس و رئیس جمهور دو نیروی جهادی می‌خواهیم تا پیگیر اجرای قانون باشند، همچنین در جلسه ویژه سران قوا از حقانیت قشر ضعیف کارگران دفاع شود.

 گزارش پدیده گردوغبار به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی از تهیه گزارشی در فراکسیون محیط زیست در خصوص پدیده گردوغبار در کشور خبر داد و گفت: این گزارش در اولین جلسه هفته کاری در صحن و کمیسیون ارائه می شود.

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 خردادماه) مجلس با استناد به ماده 202 آئین نامه داخلی مجلس تذکری داد و گفت: باید در مجلس نسبت به آنچه در کشور اتفاق می افتد موضع گیری کرد، بر همین اساس جلسه گذشته در خصوص گرانی ها مطالبی مطرح شد.

وی افزود: در حال حاضر استان ها و جمعیت های بسیاری در کشور با پدیده گردوغبار مواجه هستند، در مجلس بررسی علمی و جامعی صورت نگرفته است که بدانیم چه موضعی باید بگیریم و آیا این پدیده منشأ داخلی یا خارجی دارد. آیا بیماری زا است.

نماینده مردم ملایر در مجلس عنوان کرد: بنابراین باید برای بررسی موضوع وقت گذاشته شود و از کنار آن به سادگی عبور نکند چرا که از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به جامعه آسیب زده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: نکته و تذکر مهمی بود، البته در فراکسیون محیط زیست گزارشی آماده شده است که در اولین جلسه هفته کاری در صحن و کمیسیون ارائه می شود.

 موافقت نمایندگان مجلس با تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه (3 خرداد) با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری موافقت کردند.

این تحقیق و تفحص به در خواست احسان ارکانی نماینده نیشابور و محمد رضا صباغیان نماینده مهریز در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود.

محورهای تحقیق و تفحص:

1- رسیدگی به نحوه اجرا وعملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری و آیین نامه اجرایی مربوطه

2- ملاک دقیق میزان جمعیت برای ارتقای یک بخش به شهرستان، یک روستا به شهر و تعیین مرکزیت یک شهرستان ارتقا یافته از بخش در حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور چیست؟

کد خبر: 1141675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =