آخرین اخبار از حادثه متروپل آبادان / تا کنون ۱۴ نفر کشته شدند / بازداشت ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه‌

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت‌: با متخلفان ساختمان متروپل آبادان بر خورد قاطع می شود و این افراد تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ‌بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان روز گذشته فرو ریخت که طبق گزارش‌ها از محل حادثه، به‌دلیل ریزش بخش‌هایی از ساختمان ۱۰طبقه اداری ـ تجاری متروپل، برای ایمن‌سازی، خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد.

براساس آخرین گزارش‌ها، در این حادثه تاکنون ۱۱ نفر جان باخته‌اند و حدود ۳۰ نفر مصدوم شده اند و بیش از ۳۵ نفر زنده از زیر آورار نجات یافته‌اند و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد.‌

بعد از ریزش برج متروپل رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، فرمانده کل سپاه و سایر مسئولان کشور بر کمک رسانی فوری به حادثه دیدگان تاکید کردند و خواستار برخورد جدی با متخلفان در این حادثه شدند. شب گذشته نیز وزیر کشور به همراه معاون اقتصادی رئیس جمهور در محل حادثه حاضر شدند و با تشکیل اضطراری مدیریت بحران، برای آواربرداری سریع و نجات محبوسین تصمیمات لازم گرفته شد.

بیشتر بخوانید:

ساختمان‌های اطراف متروپل آبادان باید تخلیه شوند / استفاده از ماشین آلات سنگین برای آوار برداری جان محبوسان را به خطر می‌اندازد

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز ‌از اعزام ۵۰ آتش‌نشان حرفه‌ای و نجات‌گر همراه با ۱۱ دستگاه خودروی سنگین و سبک عملیاتی که بیشتر مربوط به آواربرداری و جست‌وجو در آوار است، به محل حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان خبر داد و بیان کرد: ۳۰ نفر از نیروها برای تسریع در عملیات به صورت هوایی به محل حادثه اعزام می‌شوند و مابقی افراد به صورت زمینی ‌به سمت آبادان اعزام شدند.

دستگیری ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار قبلی در بین افراد دستگیر شده هستند.

صادق جعفری چگنی افزود: شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.

نخستین گروه از آتش‌نشانان تهرانی به آبادان رسیدند

نخستین گروه از آتش‌نشانان تهرانی که شب گذشته راهی محل حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان شده بودند، هم‌اکنون به محل حادثه رسیدند و در وهله نخست بازدید و بررسی از محل حادثه را انجام خواهند داد.

سید جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران که در محل حادثه حضور دارد، به خبرنگار تسنیم گفت که تا یک یا دو ساعت آینده سایر نیروها و تجهیزات نیز به محل حادثه خواهند رسید و در صورت نیاز اعزام نیروها ادامه خواهد داشت.

دستور قالیباف برای رسیدگی به سانحه ریزش ساختمان متروپل

رییس‌ مجلس‌ با اشاره به فرو ریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان، بر لزوم شناسایی متخلفین تاکید کرد و در ماموریتی از کمیسیون عمران مجلس خواست که گزارش بررسی ابعاد مختلف این حادثه را تهیه و ارائه کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از وقوع حادثه غمبار فرو ریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان، بر لزوم شناسایی متخلفین تاکید کرد و در ماموریتی از کمیسیون عمران مجلس خواست که گزارش بررسی ابعاد مختلف این حادثه را تهیه و ارائه کند.

‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با کمک مجمع نمایندگان استان خوزستان و نمایندگان محترم آبادان، به فوریت ابعاد مختلف سانحه را جهت ارائه گزارش به نمایندگان ملت مورد بررسی قرار دهد.

تعداد جان‌باختگان حادثه آبادان به ۱۰ نفر رسید

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: تعداد جان باختگان حادثه ریزش ساختمان مترو پل این شهر به ۱۰ نفر رسید.احسان عباسپور افزود: پس از ساعت‌ها تلاش امدادگران، ۳۲ مفقودی که در زیر آوار گرفتار شده بودند را  زنده از زیر آوار خارج کردند. وی اظهار داشت: این ۳۲ نفر که دچار آسیب دیدگی شده بودند برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

تجهیزات لازم برای امدادرسانی متروپل آبادان بسیج شد

محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان اظهار داشت: از ساعات اولیه حادثه گروه های امدادی شهرستان از جمله آتش نشانی شهرداری آبادان، پالایشگاه و گروه های امدادی شهرستان های همجوار به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: همچنین گروه های امدادی از اهواز، مناطق نفت خیز و ملی حفاری نیز از ظهر دیروز به محل حادثه اعزام شدند و عملیات امداد و نجات را آغاز کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: نیرو و تجهزات در محل حادثه به اندازه کافی وجود دارد ولی تنگی معابر محل حادثه و ازدحام مردم سرعت عملیات امداد و نجات را کاهش داده است.

خانچی بیان کرد: هلال احمر و اورژانس با تمام امکانات در محل حادثه حضور دارند و تجهیزات زنده یاب در محل وجود دارد.

وی افزود: استاندار، مجموعه استانداری خوزستان و ستاد بحران استان خوزستان از همان ساعات اولیه حادثه در محل حضور پیدا کرده و امیدواریم تا ساعات دیگر نفرات زیر آوار مانده بیرون کشیده شوند.

تداوم عملیات آواربرداری در متروپل آبادان

عملیات آواربرداری و نجات مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل با تلاش نیروهای امدادی و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی به همکاری عوامل اورژانس ۱۱۵ همچنان ادامه دارد و با توجه به حساس بودن شرایط و به منظور انجام عملیات آواربرداری به صورت حرفه ای، از شهروندان خواهشندیم اگر وابستگی به مصدومان حادثه ندارند، از حضور در محل حادثه و تجمع خودداری کنند.

 براساس اعلام مسئولان، ۱۱۵ تکنسین فوریت‌های پزشکی از سراسر استان خوزستان از جمله؛ اهواز، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام خمینی، دزفول و ... به آبادان اعزام شده اند و در حال امدادرسانی به مصدومان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی هستند.

گروه‌های حرفه‌ای آتش نشانان از نقاط مختلف استان خوزستان به صورت خودجوش به محل ریزش ساختمان متروپل آمده اند، همچنین قرار است تعداد دیگری که دوره‌های ویژه امدادرسانی و آتش نشانی را به صورت حرفه‌ای سپری کرده اند، به منطقه اعزام شوند.مسئولان از شهروندان می‌خواهند از حضور در محل حادثه خودداری کنند تا عملیات امدادرسانی و آواربرداری مختل نشود.

دستور دادستان کل برای برخورد قاطع با متخلفان ریزش ساختمان متروپل آبادان

دادستان کل کشور با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت به جانباختگان حادثه ریزش ساختمانی در آبادان، بر نظارت ویژه بر پرونده و برخورد قاطع با متخلقان تاکید کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با صدور پیامی خطاب به دادستان اهواز ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان، بر تسریع در رسیدگی و برخورد جدی با متخلفان تاکید کرد.

متن این پیام خطاب به جعفری چگینی دادستان محترم مرکز استان خوزستان آمده است: حادثه ریزش ساختمانی در آبادان که موجب خسارات جانی و مالی برای عده ای از شهروندان عزیز شده است موجب تاسف گردید.

حسب اخبار و گزارشات، تخلفات و قصور و تقصیراتی در ساخت و ساز این بنا صورت گرفته است که ضمن عرض تسلیت این حادثه به خانواده داغدار جانباختگان با تاکید به دادستان محترم آبادان مبنی بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، بر اساس وظایف قانونی، جنابعالی نیز بر روند تحقیقات و اقدامات صورت گرفته نظارت ویژه داشته و نتایج را به قید فوریت به دفتر اینجانب گزارش فرمایید.

عیادت بازرس کل استان خوزستان از مصدومان حادثه متروپل

بازرس کل استان خوزستان با حضور در مرکز درمانی شهید بهشتی آبادان از مصدومین حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان عیادت کرد.محمد آقاجری ضمن عیادت و گفت‌وگو با مصدومین و همراهان، از نزدیک در جریان روند درمان مصدومین این حادثه در بیمارستان شهید بهشتی آبادان قرار گرفت.

وی در محل این بیمارستان ضمن اعلام رضایت کامل مراجعین، از نحوه رسیدگی و ارائه خدمات درمانی به حادثه‌دیدگان در بیمارستان شهید بهشتی آبادان، از تلاش مجموعه کادر درمان این مرکز  قدردانی کرد.

دستور نماینده ولی‌فقیه در خوزستان برای برخورد با متخلفان

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد در پی ریزش ساختمان متروپل شهرستان آبادان، پیامی را صادر کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در پیامی رخداد غم‌بار ریزش ساختمان متروپل آبادان که منجر به فوت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد را به خانواده های مصیبت دیده تسلیت گفت و برای مصدومان حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد در این پیام،پی‌گیری سریع و بدون ملاحظه عوامل و موجبان حادثه را از سوی مسئولان ذی ربط ضروری خواند و تاکید کرد: شناسایی موارد مشابه چه در استان و چه در سایر نقاط کشور برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ مطالبه عمومی است که امید است به تسویف و فراموشی سپرده نشود.

به جز ماموران نباید کسی در محل حادثه تردد داشته باشد

ناطق الهی مهندس سازه در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره رعایت نکات ایمنی در زمان آواربرداری گفت: توصیه می‌کنم هیج فردی در محدوده سازه بجز ماموران با مجوز خاص و کلاه ایمنی و طنابی متصل به خود و همراه داشتن یک سوت در محدوده تخریب تردد نداشته باشد. طناب در زمان ریزش مسیر افراد گم شده را می‌تواند شناسایی کند. نکته مهم اینکه بنظر می‌رسد سازه اضافه بار خود را تخلیه کرده و انشالله پایدار خواهد ماند مگر بادهای سنگین موجب تحریک مجدد سازه بشوند. آواربرداری باید پس از جدا کردن قطعات فولادی در محل اتصال و بلند کردن تیر یا ستون بدون اعضای ثانویه انجام بگیرد که حین حرکت بدلیل ضعف جوش‌ها رها نشوند.

او افزود: در صورتیکه که حقیقتا نگرانی از فرو ریزش سازه وجود دارد توصیه می‌کنم با کارگذاری دینامیت در ستون‌های وسطی در سطح فونداسیون و انفجار سازه را بداخل هدایت نمایند البته بعد از روشن شدن افراد محبوس
تاریخ نشان می‌دهد بین یک هفته تا ٢٠ روز افرادی زیر آوار زنده مانده‌اند پس تا جای ممکن سازه باید حفظ و در صورت ناپایداری شدید با دینامیت نصف در پای ستون و نصف بیرون می‌توان این کار را انجام داد.
در مدیریت این سوانح
١- حفظ افراد موجود اولویت است و نه ریسک بیهوده
٢- ورود به داخل با سنسورهای الکترونیکی، طناب، سوت و تجهیزات ایمنی
٣- اسپری مسیر ورود تا انتها
٤  دوری از هر سقف آویزان
٥- دوری از سیم‌های برق
٦ داشتن بلندگو
٧- ارزیابی داخل خروج و جمع بندی در بیرون سازه صورت بگیرد

 یکی از محبوس شدگان ساختمان متروپل نجات یافت

 پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: با تلاش بی وقفه عوامل امدادی حاضر در صحنه عملیات سانحه ریزش ساختمان متروپل، یک فرد زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی انجام شده و تلاش خستگی ناپذیر امدادگران، منجر به تسریع در روند امدادرسانی در سانحه متروپل شده است. عملیات جست‌وجوی مفقودان این حادثه با قوت ادامه دارد.

فرد نجات یافته، عزیز عچرش نام دارد و از کارگران ساختمان متروپل بوده است.

کد خبر: 1141678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      استاد فرهیخته ،دلسوز، خیلی ممنون از اطلاع رسانی حضرت عالی عالی بود.