بهترین رژیم غذایی و تغذیه بعد از جراحی عمل قلب باز

بعد از عمل جراحی قلب باز برای بهبودی سریع تر و سلامت قلب و عروق باید تغذیه و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از خوردن مواد غذایی مضر بپرهیزید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ ومیر در سراسر جهان است شیوع بیماری های قلبی در سال های اخیر به دلیل تغییرات سبک زندگی، افزایش استرس، عادات غذایی و غیره افزایش یافته است به خاطر پیشرفت هایی در زمینه پزشکی جراحی قلب این روزها بسیار رایج شده است و نرخ موفقیت مربوط به آن ها نیز بسیار بالا است. انواع مختلفی از جراحی های قلب مانند عمل جراحی، پیوند قلب، cardiomyoplasty، جراحی قلب مصنوعی و غیره وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

تغییرات پوستی که نشان از بیماری‌های قلبی دارد

متخصصین بر این باورند داشتن یک رژیم غذایی سالم بعد از عمل جراحی قلب برای بهبود حیاتی است و به شما کمک می کند تا از قلب در برابر مشکلات بیشتر محافظت کنید تغذیه مطلوب می تواند به سرعت بهبود کمک کند تا قدرت و انرژی بیشتری به دست آورید وزن خود را کنترل کنید که در حفظ سلامت قلبی و عروقی مناسب مهم است.

غذاهایی که باید بعد از عمل جراحی قلب باز بخورید:

انواع ویژه ای از غذاها وجود دارند که قطعا باید در رژیم غذایی فرد در حال بهبود بعد از عمل جراحی قلب باز گنجانده شوند.

میوه ها و سبزیجات تازه:

سبزیجات تازه و میوه ها، منابع غذایی عالی مواد مغذی ضروری و ویتامین ها هستند که برای داشتن بدن سالم ضروری هستند. از این رو، این غذاها در بالای لیست غذاهای پس از جراحی قلب باز هستند مصرف سخاوتمندانه میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی عادی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، فشار خون را کنترل می کند، سلامت کلی قلب را بهبود و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

میوه ها و سبزیجات مانند سیب، پاپایه، کیوی، بروکلی ،فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز و غیره دارای آنتی اکسیدان قوی هستند. افرادی که عمل جراحی قلب باز انجام داده اند می توانند هر روز با مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی مختلف، حداکثر مواد غذایی را دریافت کنند.

مارچوبه -حاوی ویتامین ب۶ است که سطح هوموسیستئین را پایین می آورد و هوموسیستئین یک آمینو اسید است که با بیماری های قلبی مرتبط است.

فلفل دلمه ای: فلفل دلمه ای منبع خوبی از اسید فولیک است که میزان هوموسیستئین را کاهش می دهد.

هویج: هویج ها غنی در کارتنوئید هستند که ویژگی های آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها سطوح رادیکال های آزاد را کاهش داده و از قلب محافظت می کنند.

سیر : خاصیت ایمونومدولاتوری دارد و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

پیاز :پیاز غنی از گوگرد است که سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی :گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که به جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کند.

سبزیجات برگ دار: سبزی ها منبع غنی از منیزیم هستند. براساس مطالعه ای که در هاروارد انجام شد، مشخص شد که منیزیم باعث کاهش ناگهانی ایست قلبی در زنان شده است.

کدو :فواید زیادی برای قلب دارد مثل ویتامین ث، پتاسیم و اسید فولیک.

سیب :سیب حاوی فلانوئید است که از لخته شدن خون در شریان ها جلوگیری می کند کلسترول را پایین می آورد و شریان ها را گشاد می کند.

زردآلو : آن ها حاوی کارتنوئید هستند که سلامت قلب را به دلیل خواصی که دارد ارتقا می دهند آن ها همچنین غنی از فیبر رژیمی و ویتامین های ک، ث،ایی و آ هستند.

موز : آن ها حاوی ویتامین ب۶، ث، منیزیم و پتاسیم هستند که همه آن ها سلامتی قلب را بالا می برند.

توت :آن ها حاوی ویتامین سی، اسید فولیک، فیبر، پتاسیم و منیزیم هستند که همه آن ها سلامتی قلب را بالا می برند.

طالبی :حاوی ویتامین آ، ب۶، ث، فیبر، اسید فولیک و پتاسیم است.

میوه های حاوی ویتامین سی:

پاپایا حاوی کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، ویتامین آ، ث و ایی است که همه آن ها سلامت قلب را بهبود می دهند. پرتقال، انگور، کیوی و هلو نیز سلامتی قلب را ارتقا می دهد و می تواند در رژیم غذایی گنجانده شود.

غلات سبوس دار:

غلات سبوس دار غنی از فیبرها هستند که به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک می کنند این به ویژه برای بیماران قلبی اهمیت ویژه ای دارد در نتیجه مواد غذایی مهمی برای بعد از جراحی قلب باز به شمار می رود به جای اینکه کربوهیدرات تصفیه شده مثل غذاهای شیرین و نان سفید بخورید باید غلات سبوس دار را به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم داشته باشید این می تواند شامل غذاهایی مانند برنج ، برنج قهوه ای، جو -،کینوا ، کل پاستا و غیره باشد.

ماهی چرب و پروتئین

ماهی ها که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند برای قلب خوب هستند اسیدهای چرب امگا ۳ چربی اشباع نشده هستند و وقتی جایگزین چربی اشباع شده در رژیم غذایی می شوند به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند و قلب را سالم نگه می دارند اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش تورم بدن و جلوگیری از آسیب رگ های خونی و در نتیجه جلوگیری از بیماری و سکته قلبی می شود افراد می توانند با خوردن پروتئین ها یک قلب سالم را حفظ کنند اینها به تقویت قلب، دور نگه داشتن عفونت و بهبود سریع تر پس از عمل جراحی کمک می کند.

ماهی چرب مثل ، سالمون و تونا به حفظ سلامتی قلب کمک می کنند آن ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به بهبود سلامت کلی قلب نیز مشهور هستند. ماهی، حبوبات، لوبیا، مرغ، آجیل و محصولات لبنی کم چرب، غذاهایی هستند که منابع غنی از پروتئین کم چرب هستند.

تغذیه مناسب بعد از عمل قلب باز 

ماهی از غذاهای مناسب بعد عمل قلب باز

اسیده ای چرب امگا ۳ نیز به این صورت شناخته می شوند:

سطوح پایین تر تریگلیسرید
فشار خون پایین تر
کاهش خطر لخته های خون
کم تر شدن ضربان قلب نامنظم
غذاهایی که باید بعد از جراحی قلب باز از آن ها اجتناب کنید:
برخی غذاها هرگز نباید در رژیم غذایی بیمار بعد از عمل جراحی قلب باز گنجانده شوند. در ادامه بخش بهداشت و سلامت نمناک بعد معرفی مواد غذایی مفید لیستی از غذاهایی که بعد از عمل جراحی قلب باز نباید مصرف شود آورده شده است.

سدیم:

مصرف بیش از حد سدیم و یا نمک در رژیم غذایی بیمار می تواند خطر فشار خون بالا را افزایش دهد، که می تواند باعث فشار بیش از حد بر قلب شود. هم چنین باعث حفظ آب در بدن می شود که به نوبه خود فشار بر روی شریان ها و رگ ها را افزایش می دهد. از این رو، سدیم یکی از مهم ترین غذاهایی است که بعد از جراحی قلب باز نباید مصرف شود چنین بیمارانی می توانند مصرف سدیم خود را با داشتن مقدار کمی نمک در رژیم غذایی محدود کنند.

چربی و شکر :

مصرف چربی اشباع شده، شکر و نمک را محدود کنید :

گوشت های فرآوری شده

غذاهای مضر

فست فودها

غذاهایی مانند جگرو گوشت، تخم مرغ، شیر، خامه، کره، پنیر ، غذاهای سرخ شده، و روغن پالم چربی های اشباع شده دارند .

علاوه بر آن گوشت گوساله حاوی چربی ترانس هستند مقدار چربی خوب را کاهش می دهد و مقدار چربی بد را در خون بالا می برد کنسرو ها ، سس اسپاگتی، غذاهای دریایی، اسنک ها، و ماهی دودی نیز نمک بالایی دارند که باید از مصرف آن اجتناب کرد.

برچسب های مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید و اگر غذاها حاوی روغن های هیدروژنه هستند به طور کامل از این غذاها اجتناب کنید. کره شامل ۵۰ درصد چربی اشباع شده و ۴ درصد چربی ترانس است بعد از عمل جراحی کاملا از کره پرهیز کنید.

انواع دیگر غذاهایی که بعد از عمل قلب باز باید از مصرف آن اجتناب کنید :

غذاهای دیگری که بعد از جراحی قلب باز نباید مصرف شوند غذاهای فرآوری و بسته بندی شده است چون حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده هستند این غذاها برای قلب و سلامت کلی بیمار مضر هستند. برخی از غذاهایی که باید به طور کامل از آن ها اجتناب شود عبارتند از:

غذاهایی که شامل گلوتامات مونو سدیم (MSG)هستند (MSG)
گوشت های فرآوری شده مثل :هات داگ ، سوسیس و غیره.
آب میوه های صنعتی
کنسرو لوبیا
غذاهای منجمد
چیپس سیب زمینی، آجیل های نمکی

در حالی که بعد از جراحی قلب باز، بخور و نخورها بسیار مهم است، زمان منظم وعده غذایی و مقدار مناسب نیز ضروری است مشکلات رایج نظیر از دست دادن اشتها، تهوع، باد کردگی و یبوست را می توان پس از جراحی قلب باز تجربه کرد برای مقابله با این مسائل، فرد باید وعده های غذایی کوچک تر و مکرر بخورد، مقدار زیادی آب و مایعات سالم بنوشد و تنها با معده کامل دارو مصرف کنند اگر این عوارض جانبی را به طور مداوم تجربه می کنید، باید به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید.

برای شش تا هشت هفته اول:

به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید ممکن است کارهای خانه را سبک انجام دهید اما بیش از ۱۵ دقیقه در یک محل توقف نکنید.
اشیا با وزن بیش از۹ کیلو را بلند نکنید هم چنین اجسام سنگین را هل ندهید یا نکشید.
انجام فعالیت هایی در سطح بالای شانه، مانند گرفتن یک شی یا شانه زدن مو خوب است. اما، برای مدتی طولانی، دست هایتان را بالاتر از سطح شانه نگاه ندارید.
در طول روز از پله ها بالا و پایین نروید، به خصوص زمانی که برای اولین بار به خانه می رسید.
فعالیت های خود را در طول روز گسترش دهید. اگر خسته شده اید، استراحت کنید و فعالیت های ناتمام را برای یک زمان دیگر برنامه ریزی کنید.
هر روز راه بروید و پیاده روی را حتما جز برنامه روزانه خود قرار دهید. پزشک شما یا متخصص توان بخشی قلبی دستورالعمل هایی را برای پیاده روی در هنگام بازگشت به خانه به شما خواهد داد.
اگر احساس خستگی می کنید، زود بخوابید. مراقب باشید بیش از حد در طول روز نخوابید چون ممکن است در خوابیدن شب مشکل داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =