کیت‌ تشخیص سرطان رحم در ایران تولید شد/ کاهش هزینه‌های درمان سرطان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کیت‌های تشخیص سرطان دهانه و گردن رحم، رد و دفع پیوند و واکسن نو ترکیب برای مقابله با ویروس نیوکاسل برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

محمد رضا شفاعتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه شرکت زیست فناوران طب شفا با محصول کیت تشخیص سرطان و دفع پیوند در رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده است، اظهار کرد: این محصولات تاکنون در کشور تولید نشده و از سایر کشورهای به ایران وارد و در اختیار بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها قرار می‌گرفت. در نتیجه محققان حاضر در این شرکت توانستند که این محصولات را به صورت فناوری بومی در آورده و برای نخستین بار در کشور تولید کنند.

وی ادامه داد: کیت‌های تشخیص سرطان دهانه و گردن رحم، رد و دفع پیوند و واکسن نو ترکیب برای مقابله با ویروس نیوکاسل برای نخستین بار در کشور تولید شده است. هر سال ویروس نیوکاسل هزینه‌های گزافی را بر صنعت طیور کشور وارد می‌کند، در نتیجه این واکسن می‌تواند کمک شایانی به صاحبان مرغداری‌ها کند. 

شفاعتی تصریح کرد: کیت‌های تشخیص سرطان دهانه و گردن رحم، رد و دفع پیوند به مرحله تولید انبوه و تجاری سازی رسیده است. همچنین واکسن نیوکاسل نیز مراحل آزمایشگاهی را به خوبی سپری کرده و در انتظار مجوز و تاییده سازمان‌های دامپزشکی و غذا و دارو است. 

مدیر عامل شرکت زیست فناوران طب شفا با بیان اینکه تکنولوژی ساخت این کیت‌های سرطان در انحصار شرکت داروسازی بایوژن آمریکا است، گفت: متاسفانه این شرکت تا کنون حاضر نبود تکنولوژی ساخت کیت تشخیص سرطان را در اختیار سایر شرکت‌ها و کشورها قرار دهد که خوشبختانه محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی توانستند به این علم دست یابند. همچنین واکسن نوترکیب نیز در کشور برای اولین بار تولید شده است و قبل از آن واکسن‌ها بر اساس ویروس کشته یا ضعیف شده، ساخته می‌شدند.

وی از کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان خبر داد و گفت: واکسن‌های وارداتی که بیماران مبتلا به سرطان استفاده می‌کنند حدود ۱۶ میلیون تومان است؛ اما مشابه ایرانی آن حدود ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

شفاعتی درباره تفاوت‌های کیت‌های آمریکایی و ایرانی عنوان کرد: تا کنون برای تشخیص رد پیوند باید از بافت نمونه برداری صورت می گرفت؛  این کیت تشخیصی تولید شده در کشور از طریق خون و بزاق افراد می‌تواند پاسخ مناسب را ارائه دهد. همچنین کیت‌های تشخصی سرطان رحم که در آمریکا تولید می‌شوند زمانی سرطان را تشخیص می‌دهند که بیماری وارد فاز سوم شده است؛ اما کیت‌های داخلی می‌توانند در فاز اول این بیماری را تشخیص دهند. 

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه عمر بیماران پیوند اعضا در ایران طولانی یا طبیعی نیست؛ چرا که تا کنون تشخیص به موقع و به هنگامی برای رد یا دفع پیوند صورت نمی‌گرفته است که این مشکل نیز با تولید این کیت حل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =