بردهای الکترونیکی به‌روش مهندسی معکوس در دانشگاه آزاد طراحی شد/ تولید محصول با یک سوم قیمت نمونه خارجی

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی با روش مهندسی معکوس موفق به تولید یک برد الکترونیکی شده که یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد.

فرزاد آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه شرکت آسوده واسط آزما در حوزه مهندسی معکوس فعال است اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید صنعت بردهای الکترونیکی مربوط به ۵۰ سال قبل است، برخی از بردها هم‌اکنون در بازار موجود نیست و برخی دیگر نیز توسط یک کمپانی تولید شده اما پس از مدتی فعالیت آن متوقف شده است.

وی ادامه داد: محققان شرکت می‌توانند مجددا بردهای وارداتی را بسازد، این اقدام هم هزینه‌ها را نسبت به نمونه خارجی کاهش می‌دهد و هم منجر به کارآفرینی خواهد شد.

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی درباره کاربرد بردهای الکترونیکی گفت: این بردها در تمامی دستگاه‌های صنعتی کاربرد دارد و در صورتی که توانایی ساخت آن وجود داشته باشد، نسبت به تولید آن اقدام می‌کنیم. تا کنون موفق به تولید بیش از ۷۰ برد وارداتی شده‌ایم. این بردها در برق ورودی سیستم‌ها، یو.پی.اس، رکتی فایر، پاور ساپلای‌، سیستم‌های  کنترلی و ابزار دقیقی اسفاده می‌شود.ما  بردهای این دستگاه‌ها را در صورت خرابی، بازسازی یا مجددا تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خرید پاور یک سیستم فولادی حدود ۳۰۰ میلیون تومان تمام می‌شد، این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه گمرک و ورود آن به کشور است. ما موفق شدیم این محصولات را با یک پنجم هزینه (حدود ۶۰ میلیون تومان) بسازیم.

آقایی با ذکر مثالی یادآور شد: بردهایی که تا ۳۰ تا ۵۰ میلیون قیمت دارند را با قیمت ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان تولید می‌کنیم. قیمت تولید بردها به قطعات مصرفی و دیدگاه‌های یک کمپانی بستگی دارد. به طور کلی می‌تواند ادعا کرد تولید این بردها کمتر از نصف قیمت خارجی محاسبه شود. 

وی بیان کرد: به عنوان مثال موفق به تولید برد منبع تغذیه یک کمپانی بزرگ شده‌ایم که ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ ما سه برد منبع تغذیه را تولید کردیم که هزینه آن هنوز قیمت یک نمونه خارجی نرسیده است.این در حالی است که قیمت ۳ برد خارجی ۹۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آسوده واسط آزما خاطرنشان کرد: طراحی پاور و سیستم‌ها در حوزه پاورساپلای، رکتی فایر سیستم‌های سه فاز و غیره نیز توسط شرکت  آسوده واسط آزما انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =