قالیباف با ۱۹۴ رای رییس مجلس ماند / نمایندگان پرونده استنکاف متولیان قانون هوای پاک را به قوه قضائیه ارجاع دادند

محمدباقر قالیباف با ۱۹۴ رای به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم انتخاب شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مهمترین دستور کارهای جلسه علنی امروز چهارشنبه 4 خرداد مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

انتخاب اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی (اجلاسیه سوم) 

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

ادامه رسـیدگی بـه گـزارش کمیسـیون قضـائی و حقـوقی درمورد طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عـدالت اداری

 اسامی کاندیداهای ریاست مجلس اعلام شد

هیات رئیسه مجلس اسامی کاندیداهای ریاست مجلس در اجلاسیه سوم را قرائت کرد.

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی کاندیداهای ریاست مجلس در اجلاسیه سوم را قرائت کرد.

اسامی کاندیداهای ریاست مجلس به شرح ذیل است:

 محمدباقر قالیباف

فریدون عباسی دوانی

مرتضی آقاتهرانی

الیاس نادران

قالیباف با ۱۹۴ رای رییس مجلس ماند

بر اساس این گزارش، محمدباقر قالیباف با ۱۹۴ رای به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم انتخاب شد.

 اسامی کاندیداهای نظار هیئت‌رئیسه اعلام شد

هیات رئیسه مجلس اسامی کاندیداهای نظار هیئت‌رئیسه را قرائت کرد.

هیات رئیسه مجلس اسامی کاندیداهای نظار ریاست مجلس را قرائت کرد.

اسامی کاندیداهای نظار ریاست مجلس به شرح ذیل است:

محسن پیرهادی
سیدنظام الدین موسوی
علیرضا سلیمی
محمدرضا دشتی اردکانی
مهدی باقری
محمدحسین فرهنگی
علی رضایی

 نیکزاد و مصری برای نایب رئیسی مجلس رأِی یکسان آوردند

نیکزاد و مصری برای بار دوم نواب رئیس مجلس شورای اسلامی ماندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه ( 4 خرداد) به علی نیکزاد و عبدالرضا مصری به عنوان نواب رئیس اعتماد کردند.

گفتنی است هر دو نامزد با 168 رای توانستند اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند.

با توجه به این که هر دو نامزد رای یکسانی کسب کردند برای تعیین نواب اول و دوم قرعه کشی انجام شد که در نهایت علی نیکزاد نایب رئیس اوّل شد و عبدالرضا مصری هم نایب رئیس دوم شد.

 ناظران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند

موسوی، سلیمی و دشتی اردکانی به عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

سید نظام الدین موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی اردکانی به عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

سیّد نظام الدین موسوی 153، سلیمی 146 و دشتی اردکانی 139 رأی کسب کردند.

 نمایندگان پرونده استنکاف متولیان قانون هوای پاک را به قوه قضائیه ارجاع دادند

نمایندگان مجلس پرونده استنکاف دستگاه‌های اجرایی متولی اجرای قانون هوای پاک را با اکثریت آراء به قوه قضائیه ارجاع دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه 4 خرداد ماه مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص استنکاف دستگاه‌های اجرایی متولی قانون هوای پاک و اعمال ماده 234 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس با 184 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه با ارجاع این پرونده به قوه قضائیه موافقت کردند.

دیوان محاسبات مستندات ترک فعل دستگاه ها را درباره قانون هوای پاک ارائه کرده است

احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصوب خرداد ماه 1396 اظهار داشت: درخواست اعمال ماده 234 آئین نامه داخلی، توسط 67 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیات رئیسه مجلس شد و پس از آن مطابق آئین نامه، این درخواست‌ها، برای بررسی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست ارجاع شد.

وی افزود: عدم اجرای صحیح قانون موجبات بروز خسارات سنگین بسیار مالی، جانی، زیست محیطی و اجتماعی و تشدید و استمرار آلودگی هوا را به دنبال داشته است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در ادامه با اشاره به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص استنکاف دستگاه‌های اجرایی متولی قانون هوای پاک و اعمال ماده 234 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: کاهش روزهای پاک در کلان شهرها (مراکز استان ها و شهرستان های مجاور) و بالتبع بروز آلودگی شدید در آن شهرها که عمده یافته‌ها حاکی از ترک فعل مسئولین اجرای قوانین مرتبط به ویژه قانون هوای پاک است.

آزادی‌خواه عنوان کرد: بر اساس مکاتبات و پیگیری های به عمل آمده از جانب کمیسیون، بسیاری از دستگاه های متولی اجرای قانون هوای پاک بعد از گذشت قریب به پنج سال از ابلاغ این قانون، نسبت به تکالیف خود اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.

وی بیان داشت: گزارش دیوان محاسبات که به مناسبت روز هوای پاک، در دی ماه امسال (1400) انتشار یافت با اشاره به اجرای کامل تنها حدود 10 درصد از احکام این قانون از سال ابلاغ تاکنون(20 حکم از 220 حکم احصا شده) موید عدم اجرای قانون مذکور است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در ادامه با اشاره به آمار بالای بستری یا فوت بیماران ریوی و قلبی در اثر ادامه آلودگی ها که بار مالی مضاعفی را بر دولت و آحاد ملت تحمیل کرده است، افزود: به عنوان مثال می توان به مصاحبه رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با ایرنا ( 27 دی ماه 1399) و اعلام مرگ سالانه حدود چهل و یک هزار و هفتصد مرگ زودرس در کشور در اثر مواجهه طولانی مدت افراد با ذرات آلاینده معلق اشاره کرد.

آزادی‌خواه با اشاره به مستندات قانونی در این خصوص عنوان کرد: سیاست های کلی نظام، ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی دامت برکاته در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی خاصه اشاره صریح معظم له در خصوص آلودگی هوا وفق بند 1 سیاست های کلی محیط زیست،  قانون هوای پاک مصوب 25 تیر ماه 96، مکاتبات کمیسیون و فراکسیون در راستای پیگیری موضوع از دستگاه های ذیربط و پاسخ های واصل شده از آنها، گزارش دیوان محاسبات کشور در دی ماه 1400 با موضوع میزان اجرای احکام قانون هوای پاک و ترک فعل دستگاه های اجرایی مرتبط و درخواست رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص ترک فعل دستگاه های متولی اجرای  قانون هوای پاک در سامانه قانونگذاری مجلس شورای اسلامی با امضا 60 نماینده مجلس از جمله مستندات قانونی در این خصوص بود.

وی به اقدامات کمیسیون در خصوص تهیه گزارش اشاره کرد و گفت: کمیسیون پس از ارجاع موضوع از سوی فراکسیون محیط زیست، با دعوت از مسئولان اجرایی و کارشناسان مرتبط در محل کمیسیون، مطالعه و بررسی مدارک و مستندات در اختیار و واصل شده پس از پیگیری موضوع در قالب مکاتبات با دستگاه های مرتبط، به مواردی دست یافت.

سخنگوی کمیسیون کشاروزی با اشاره به نتایج به دست آمده در خصوص استنکاف دستگاه‌های اجرایی متولی از قانون هوای پاک عنوان کرد: در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص پاسداشت محیط زیست به ویژه شناسایی مشکلات آلودگی هوای شهرها و تلاش جهت رفع آن ها، متاسفانه اقدامات اثرگذار و مهم انجام نگرفته است.

آزادی‌خواه در ادامه با بیان اینکه دستگاه های متولی اجرای قانون هوای پاک، پاسخ شفاف، کامل و متقنی ارائه نکردند، ابراز داشت: برگزاری جلسات متعدد با دیوان محاسبات و تاکید مجدد دیوان بر موضوع ترک فعل دستگاه‌های متولی قانون مذکور، حاکی از عدم اجرا یا اجرای ناقص احکام قانون است.

وی با اشاره به تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی مختلف برای اجرای این قانون عنوان کرد: براساس ماده (۱۹) قانون هوای پاک، وزارت نیرو مکلف به تامین حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت موردنیاز برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر (انرژی زمین گرمایی، بادی، خورشیدی و...) بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه داد: حسب اطلاعات دریافتی در سال ۱۳۹۸ میزان افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور تنها ۵.۵ درصد است و با وجود فاصله فراوان مقدار مزبور با میزان حداقلی مندرج در قانون، طی سال ۱۳۹۹ نیز با کاهش محسوسی این رقم به ۲ درصد از افزایش سالانه ظرفیت برق کشور تقلیل یافت، این در حالی است که طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ سهم کل ظرفیت برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر ۱ درصد بوده است.

آزادی‌خواه خاطر نشان کرد: بر اساس ماده (۹) قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف بوده است با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت ۵ سال از محل منابع درآمدی ماده (۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی- بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

وی تصریح کرد: با این حال با وجود فرسودگی ۴۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی شهری در کلانشهر تهران و علیرغم گذشت ۴ سال از اجرای قانون هوای پاک، در سال ۱۳۹۹ هیچگونه نوسازی در این کلانشهر از محل درآمد ماده (۶) انجام نشده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: بر اساس ماده(8) تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده بر اساس آیین نامه ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران می رسد که این آیین‌نامه پس از 4 سال در خرداد 1400 به تصویب هیأت وزیران رسید.

 آزادی‌خواه در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات مفصل توسط فراکسیون محیط زیست مجلس تشکیل و کمیته تخصصی بررسی آلودگی هوا با حضور اعضا کمیسیون اصل نود، فراکسیون محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی در بهمن ماه 1399، عنوان کرد: بررسی‌ها و مشکلات موجود را احصا کرده اما متاسفانه علیرغم پیگیری و تاکیدات فراوان، اقدامی در خصوص انجام تکالیف صورت نگرفت.

 وی در پایان ارائه این گزارش با اشاره به جمع بندی و اعلام نظر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: این کمیسیون با بررسی تمامی مستندات قابل دسترس و استماع اظهارات مسئولان ذیربط اعلام کرد در خصوص «اعمال ماده 234 قانون آئین نامه داخلی»، ترک فعل، تخلف و نقض قانون در موارد اشاره شده در بخش‌های قبلی این گزارش، توسط دستگاه‌های اجرایی قانون هوای پاک واقع شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه این کمیسیون در صورت رأی مثبت نمایندگان، در راستای اجرای دستورات صریح مقام معظم رهبری در برخورد با تخلفات زیست محیطی خواستار ارسال پرونده به قوه قضاییه و مرجع ذیصلاح اداری است، خاطر نشان کرد: گزارش دیوان محاسبات در خصوص استنکاف دستگاه‌های متولی اجرای قانون هوای پاک نیز به پیوست الصاق می‌شود ضمن اینکه در این گزارش به تفکیک دستگاه‌های اجرایی، مسئولیت و عدول آنها از اجرای قانون با جزییات ذکر شده است.

کد خبر: 1141836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =