هر دانشجو، یک مهارت؛ هر عضو هیئت علمی، یک شرکت دانش‌بنیان/ رویداد عصر امید نقطه عطفی در تاریخ کارآفرینی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: "هر دانشجو یک مهارت، هر هیئت علمی یک شرکت کارآفرین" از شعارها و سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد نجف‌آباد است.

فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در ۴۰ سال گذشته در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی عنوان کرد: در همه سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای کشور یکی از موضوعات اساسی مباحث مربوط به فرهنگ آن سازمان است. آنچه در گام دوم فناوری و گام دوم دانشگاه آزاد در حال رخ دادن است بر سیاست‌های کلی نظام و  نامگذاری سال با عنوان "تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" مبتنی است.
 

وی افزود: دانشگاه آزاد درحال تغییر رویکرد و فرهنگ است و میخواهد به سمت و سوی پرورش دانشجوی کارآفرین تغییر مسیر دهد. آنچه در دهه‌های قبل اتفاق افتاد این مسئله بود که تمرکز دانشگاه بر روی موضوع آموزش آن هم آموزش فارغ از نیاز جامعه بود.

نعیمی ادامه داد: در سال‌های قبل تمام تلاش دانشگاه معطوف به این امر بود که کیفیت آموزش را بالا ببرد. با سیاست‌گذاری دکتر طهرانچی نگاه‌ها به سمت پرورش دانشجوی با مهارت معطوف شد و در کنار پرورش مهارت، مهیا کردن بستر نمایش توانمندی و ایده‌های دانشجو که در نهایت به کارآفرین شدن این فرد منتج شود و پس از آن ورود یک کارآفرین به جامعه‌ که میتواند برای دیگران اشتغال آفرینی کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد بیان کرد: آنچه که در گام دوم و در برنامه عصر امید درحال رخ دادن است نقطه عطفی در تاریخ دانشگاه آزاد و حتی در تاریخ دانشگاه‌های ایران است، اتفاقی که برای نخستین بار یک دانشگاه به صورت کاملا رسمی تغییر رویکرد خود را به سمت تشکیل دانشگاهی از مردم برای مردم می‌برد.یعنی زمانی که دانشجو در بستر آموزش استاندارد پرورش پیدا کرد، مهارت‌ها را آموخت، توان ایده پردازی یافت و ایده را پیاده‌سازی کرد، خیر و برکات دانشجویی که از مردم بود برای مردم محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد با اشاره به استقبال دانشجویان  از این رویداد اظهار کرد: خوشبختانه این موضوع با استقبال دانشجویان روبه‌رو شد و دارد مسیری را طی می‌کند که تبدیل به یک باور سازمانی شود که باید به سمت کارآفرینی حرکت کرد. از اولین دقایقی که این رویداد براساس ایده ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق، ۱۰۰۰ ایده و استارتاپ و ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت شکل گرفت، دانشگاه آزاد نجف‌آباد هم در این ۳ گروه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی یادآور شد: آماری که ما از دانشگاه آزاد نجف‌آباد داشتیم ۳برابر ظرفیتی که باید به رویداد اعلام می‌کردیم بود. تعداد راه یافتگان به مرحله‌ی نهایی به ترتیب تعداد ۱۹ شرکت از ۱۹شرکت، ۲۴ ایده و استارتاپ از ۶۲ ایده، ۱۰ زیرساخت از ۱۹ زیرساخت، ۷ هسته پژوهشی از ۱۷ هسته، ۲۳ گروه پژوهشی از ۲۶ گروه پژوهشی معرفی شده از سمت دانشگاه آزاد نجف‌آباد به این رویداد است.

نعیمی اضافه کرد: در این فرآیند پس از تشکیل جلسات داوری در کنار تیم‌ها منتورها و مربی‌هایی قرار دادیم تا شرکت‌کنندگان بتوانند به خوبی توانایی‌های خود را عرضه کنند. 

او خاطر نشان کرد: در هفته جاری به عنوان آخرین قدمی که در مسیر همراهی شرکت‌کنندگان پیش از رویداد برمی‌داریم برگزاری جلسه‌ای با منتخبین در خصوص فنون مذاکره است که افراد بتوانند در مراحل حضوری رویداد با حضور سرمایه‌گذاران، اقتصاددانان، شرکت‌ها و صنایع با ادبیات درست مذاکره کرده و ایده‌ی خود را عرضه کنند.

نعیمی درخصوص حمایت‌های دانشگاه آزاد نجف‌آباد پس از برگزاری رویداد از ایده‌پردازان و شرکت‌کنندگان تاکید کرد: این رویداد آغاز یک فرآیند، فعالیت و مسیر است. بعد از اینکه شرکت‌کنندگان در رویداد کارها و ایده‌های خود را عرضه کردند و در مقابل دیدگان افراد قرار دادند کار دانشگاه آغاز می‌شود.ما باید در بستر مرکز رشد و سرای نوآوری دانشگاه همه‌ی این دانشجویان را پرورش و در بسترهای حمایتی قرار دهیم تا به مرور تبدیل به شرکت شوند و کسب و کار خود را آغاز و سیر طبیعی رشد خود را طی کنند.قرار است این اتفاق با سیاست‌های سازمان مرکزی هر سال تکرار شود، افراد شناسایی شوند و دانشگاه بستر رشد این افراد را فراهم کند که درنهایت به یک بلوغ سیستمی و اقتصادی برسند و در سطح جامعه اثرگذار ظاهر شوند. 

وی در ادامه با اشاره به خدمات دانشگاه در طول برگزاری رویداد تشریح کرد: در این رویداد الان زمان ایده و ایده‌پردازی است و اساتید نقش اساسی ایفا می‌کنند. 
اتفاق خوبی که در جریان این رویداد به وقوع پیوست ایجاد حلقه‌های ارتباطی میان دانشجویان و اساتید بود. یکی از امکانات اساسی که در این مدت در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت استفاده از ظرفیت فکری اساتید بود. بعضی از دانشجویان که ایده پخته‌تر و استانداردتری داشتند نیز از طریق مرکز رشد از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند. اما بعد از این رویداد ایده‌هایی که مطرح شده‌اند از خدمات و حمایت‌های ویژه دانشگاه بهره‌مند خواهند شد. یعنی علاوه بر امکاناتی که با تعرفه‌های حمایتی وجود دارد، برای این دوستان مجددا حمایت ویژه‌تری در نظر گرفته خواهد شد.

نعیمی در پایان تصریح کرد: آنچه که حائز اهمیت است این است که ما باید در دانشگاه آزاد نجف آباد فرهنگ آموزش مهارت و ایده‌پردازی را در میان دانشجویان نهادینه کنیم. از شعارها و سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد نجف‌آباد این است که "هر دانشجو یک مهارت، هر هیئت علمی یک شرکت کارآفرین" و لازم از است در این مسیر این اکوسیستم فناورانه و کارآفرینی در واحد نجف‌آباد نهادینه شود و از این پس دانشگاه آزاد نجف‌آباد غیر از شاخص‌های پژوهشی و آموزشی که در رتبه‌های بالا قرار دارد، تبدیل به دانشگاهی شود که درصورت تحصیل در آن به فردی در جامعه تبدیل شوید که میتواند اشتغال‌زایی کند. این رویکردی است که ما در پیش گرفته‌ایم و می‌خواهیم هر دانشجوی ما به یک کارآفرین تبدیل شود.

خبرنگار: لشنی زند

انتهای خبر/

کد خبر: 1141852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =