آخرین تحولات اوکراین | ۵ کشتی خارجی بندر ماریوپل را ترک کردند

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد، تنها پس از بازگرداندن تمامی مناطق اشغال شده توسط روسیه، امکان از سر گیری مذاکرات وجود خواهد داشت و مشاور رئیس دفتر زلنسکی نیز توصیه‌های "هنری کیسینجر" درباره لزوم دادن امتیاز به مسکو و نشستن بر سر میز مذاکره را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر زلنسکی" رئیس ‌جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه با تلویزیون دولتی ژاپن (NHK) اعلام کرد که مقامات کی‌یف تنها پس از بازگرداندن تمامی مناطق اشغال شده پس از 24 فوریه (5 اسفند ماه/آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) مذاکرات با طرف روسی را بار دیگر از سر خواهند گرفت.

زلنسکی گفت: «مسلماً ما باید تمامی مناطق اشغال شده از خاک خود را بازگردانیم. این مسئله به قربانیان ما در این راه مربوط است. برای شروع، ما قصد داریم [سرزمین‌های] خود را به وضعیت قبل از تاریخ 24 فوریه بازگردانیم و سپس بر سر میز مذاکره خواهیم نشست.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | طرح بی‌ کی‌یف برای جانشینی زلنسکی

علاوه بر این، وی خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شد. به عقیده وی، "جهان پیرامون اوضاع کنونی در اوکراین وحدت خود را به خوبی نشان داده است."

در عین حال، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین نیز "هنری کیسینجر" وزیر امور خارجه سابق آمریکا را به دلیل درخواستش از اوکراین برای دادن امتیاز به روسیه و بازگشت به میز مذاکرات در جریان سخنرانی خود در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس، "هشدار دهنده داووس" نامید.

پودولیاک در واکنش به این پیشنهاد، در صفحه توئیتر خود نوشت: «به همان راحتی که آقای کیسینجر پیشنهاد داده بخشی از خاک اوکراین به روسیه داده شود، او می‌توانست اجازه دهد که لهستان یا لیتوانی از بین برده شوند. چه خوب است که اوکراینی‌ها فرصت گوش دادن به توصیه‌های "هشدار دهنده داووس" را ندارند و سرشان کمی شلوغ است.»

روز گذشته هنری کیسینجر توصیه کرده بود که مقامات کی‌یف باید متقاعد شوند که به مذاکرات با مسکو بازگردند و غرب از تلاش برای دستیابی به شکست نظامی روسیه دست بکشد. این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی «بازگشت به وضعیت قبلی» و توقف درگیری‌ها را بهترین وضعیت پیرامون اوکراین نامید. علاوه بر این، وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت که دستیابی به وضعیت بی‌طرفی برای اوکراین و تبدیل آن به پلی بین روسیه و اروپا، نتیجه ایده‌آلی برای حل و فصل وضعیتی است که در این کشور ایجاد شده است.

پیش از آن، میخائیل پودولیاک گفته بود که امتیاز دهی به روسیه عواقب ناخوشایندی برای اوکراین به همراه خواهد داشت. وی همچنین اذعان کرده بود که مواضع کی‌یف در حال تبدیل شدن به مواضعی سازش ناپذیرتر است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نود و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ابراز آمادگی بلاروس برای کمک به بازسازی اوکراین پس از جنگ

رومن گالوچنکو، نخست وزیر بلاروس شب گذشته، سه شنبه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که بخش ساخت و ساز این کشور آماده پیوستن به عملیات بازسازی شهرهای اوکراین، پس از پایان جنگ در این کشور هستند.  وی گفت: "اگر خدمات ما در اوکراین مورد تقاضا باشد، البته که ما آماده مشارکت در زمینه بازسازی این کشور پس از جنگ هستیم."

نخست وزیر بلاروس در عین حال اشاره کرد که خیلی زود است در این جهت گیری اقدامی کرد و قبل از هر چیز، ابتداد باید دستیابی به "صلح پایدار" و تثبیت وضعیت در خاک اوکراین حاصل شود و تنها در این صورت امکان برداشتن گام‌های بعدی وجود خواهد داشت.

پیش از این، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از ارائه یک بسته جدید کمک مالی 1.2 میلیارد یورویی به دولت اوکراین خبر داده بود تا امکان بازگرداندن اوکراین به عنوان یک کشور آزاد و دموکراتیک فراهم شود.  علاوه بر این، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا پایان سال جاری به اوکراین وامی به مبلغ 9 میلیارد یورویی ارائه دهد.

رایزنی تلفنی شارل میشل با زلنسکی درباره نشست آتی اتحادیه اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز سه شنبه در مورد آماده سازی مقدمات برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفتگو کرد. وی شب گذشته در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «ما راه‌های حمایت از بازسازی اوکراین را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین درباره امنیت غذایی جهانی و تلاش برای رفع انسداد بنادر اوکراین نیز تبادل نظر کردیم.»

علاوه بر این، طرفین در خصوص کمک‌های بشردوستانه، مالی و نظامی بیشتر اتحادیه اروپا به اوکراین صحبت کردند. این گفتگوی تلفنی در آستانه برگزاری نشست ویژه شورای اروپا برای تاریخ 30 و 31 ماه مه، انجام شد که یکی از موضوعات اصلی این نشست ارائه کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین خواهد بود.

اعتراف نماینده کنگره آمریکا: درگیری در اوکراین "جنگ نیابتی" بین غرب و روسیه است

ست مولتون، نماینده کنگره آمریکا در سخنرانی خویش در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس، درگیری‌های نظامی در اوکراین را یک جنگ نیابتی بین کشورهای غربی و روسیه ارزیابی کرد. مولتون گفت: «البته که این یک جنگ نیابتی است، به این معنا که نظامیان اوکراین در حال جنگ هستند، ولی این ما هستیم که تمامی سلاح‌ها و حتی فناوری و تجهیزات این جنگ را  فراهم می‌کنیم».

این عضو کنگره آمریکا اعتراف کرد که از بسیاری جهات جنگ واقعی در خاک اوکراین بین روسیه و غرب جریان دارد که عمدتاً توسط طرف ایالات متحده رهبری و هدایت می‌شود.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) با ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین، وارد یک جنگ نیابتی با روسیه شده‌اند. وی یادآور شده بود که تسلیحات غربی ارائه شده به اوکراین، هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه خواهند بود.

آنتونوف: اف‌بی‌آی از دیپلمات‌های روسی می‌خواهد به وطن خود خیانت کنند

آناتولی آنتونوف، سفیر فدراسیون روسیه در واشنگتن شب گذشته در مصاحبه با روزنامه "وال استریت ژورنال" اعلام کرد که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) با ارسال پیام‌هایی برای دیپلمات‌های روسی، آنها را دعوت می‌کند تا به میهن خود خیانت کنند.  آنتونوف گفت: «آنها آشکارا برای ما پیام‌های هدفمندی می‌فرستند، مبتنی بر اینکه "شما باید به دولت روسیه خیانت کنید." یک بار مردی در ورودی سفارت روسیه شروع به توزیع کارت ویزیت FBIبین کارکنان کرده و از آنها خواست که با او تماس بگیرند.»

مقامات دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در خصوص این حادثه اظهار نظری نکرده، ولی اعتراف کردند که روسیه "از مدت‌ها قبل یک تهدید ضداطلاعاتی برای ایالات متحده بوده  و به همین دلیل FBIمایل است با هر کسی که می‌تواند در "به حداقل رساندن این تهدیدها و حفظ امنیت کشور کمک کند" تماس گرفته و همکاری داشته باشد.

پنج کشتی خارجی توانستند بندر ماریوپل اوکراین را ترک کنند

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس ستاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ای روسیه برای واکنش بشردوستانه و رئیس مرکز کنترل دفاع ملی این کشور، شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پنج کشتی خارجی که به دلیل تهدید مورد هدف قرار گرفتن و خطر انفجار مین در بندر شهر ماریوپل توقف کرده بودند، در پی اقدامات صورت گرفته از سوی نیروهای مسلح روسیه، از جمله مین زدایی مناطق ساحلی ماریوپل، توانستند این بندر را ترک کنند.

این مقام نظامی افزود، نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در روز چهارشنبه، 25 ماه مه، از ساعت 08:00 به وقت مسکو نیز یک کریدور بشردوستانه را در مسیر دریای سیاه برای خروج ایمن کشتی‌های خارجی گیر افتاده در بندر ماریوپل ایجاد خواهند کرد. وی یادآور شد که در نتیجه مجموعه اقدامات انجام شده توسط نیروهای ناوگان دریایی روسیه، خطر انفجار مین در حوزه آبی بندر ماریوپل برطرف شده و اقدامات لازم برای بازسازی زیرساختارهای بندری این شهر نیز در حال انجام است.

میزینتسیف گفت: در حال حاضر 70 کشتی خارجی از 16 کشور جهان در شش بندر کشور اوکراین گیر افتاده و نمی‌توانند به آب‌های آزاد خارج شوند.

واشنگتن: دوستی بین روسیه و چین حد و مرزی نمی‌شناسد

ند پرایس، مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته، سه شنبه اعلام کرد که گشت زنی مشترک نیروهای هوایی روسیه و چین، گواهی بر دوستی بی حد و حصر این دو کشور است.

پرایس در یک نشست خبری در این باره به خبرنگاران گفت: «ظاهراً این تمرینات مشترک از قبل توسط هر دو کشور برنامه ریزی شده بود. تصمیم پکن برای همکاری با مسکو از این طریق، در شرایطی که جنگ در اوکراین و لفاظی خطرناک کرملین در خصوص توان هسته‌ای روسیه همچنان ادامه دارد، نشان می‌دهد که دوستی و مشارکت بدون حد و مرزی بین روسیه و چین وجود دارد و کاملاً جدی است و این مسئله در بیانیه مشترک این دو کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است.»

وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده آماده دفاع از متحدان خویش در منطقه آسیا و اروپا است.

روز سه شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک گروه هوایی متشکل از بمب‌افکن‌های توپولف حامل موشک‌هایی راهبردی ناوگان هوا-فضای روسیه و بمب افکن‌های Hong-6kنیروی هوایی چین، گشت زنی 13 ساعته مشترکی را بر فراز دریاهای ژاپن و شرق چین انجام دادند.

اتحادیه اروپا کورکورانه فهرست شرکای خود را از آمریکا دریافت می‌کند

لئونید اسلوتسکی، رهبر فراکسیون حزب لیبرال دموکرات روسیه و رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی این کشور معتقد است که مشکل امروزی اتحادیه اروپا این واقعیت است که بروکسل فهرست شرکا و ائتلاف‌های "درست" را از واشنگتن دریافت کرده و کورکورانه از دستورالعمل‌های ایالات متحده پیروی می‌کند.

این مقام پارلمانی روس در کانال تلگرامی خود نوشت: «جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا معتقد است که اروپا باید "استفاده از زبان زور" را بیاموزد و به تهدیدات پاسخ دهد، به دنبال شرکای مناسب باشد و ائتلاف ایجاد کند. مشکل فعلی اتحادیه اروپا این نیست که به قول آقای بورل، زبان زور را نمی‌داند، بلکه مشکل اینجاست که بروکسل فهرست شرکا و ائتلاف‌های مناسب را از واشنگتن دریافت کرده و کورکورانه از آن پیروی میکند.»

اسلوتسکی یادآور شد که هیچ چیز مانع از تلاش اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تشدید بحران در اوکراین نشده، البته برای این کار، تنها لازم بود که منافع همه طرف‌ها در نظر گرفته شود و در گفتگو با روسیه "به پنجره‌های فرصت تخته کوبیده نشود". وی تاکید کرد، اتحادیه اروپا باید استقلال خود را بازیابد و به فکر حفظ منافع کشورهای عضو خود باشد، نه آنکه کورکورانه از ایالات متحده پیروی کند.

اعلام وضعیت فوق العاده در مجارستان به دلیل بحران ناشی از اوضاع اوکراین

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با توجه به ادامه وخامت اوضاع در اوکراین و بحران اقتصادی در اروپا، وضعیت فوق العاده در این کشور اعلام کرد.

اوربان این مسئله را شب گذشته در یک پیام ویدیویی منتشر شده در صفحه فیس بوک خود بیان کرده و گفت: «ما شاهد هستیم که درگیری‌های نظامی و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به شوک اقتصادی بزرگ و افزایش شدید قیمت‌ها در اروپا منجر شده است. جهان در آستانه یک بحران اقتصادی جدی است. در این شرایط بحرانی، دولت مجارستان با استفاده از حق خود بر اساس قانون اساسی، از نیمه شب امشب (سه‌شنبه) وضعیت فوق العاده اعلام می‌کند.»

نخست وزیر مجارستان همچنین تاکید کرد که ادامه درگیری نظامی در اوکراین، امنیت انرژی و مالی این کشور را ر معرض خطر جدی قرار داده است. به گفته وی، اعلام وضعیت فوق العاده به دولت فضای مانور و توانایی واکنش فوری به عواقب ناشی از ادامه جنگ در اوکراین را خواهد داد.

نشریه چینی: تحریم‌ها علیه روسیه و وضعیت اوکراین عامل بحران غذایی در اروپا است

نشریه «شین هوا»، چاپ پکن امروز، چهارشنبه در تحلیلی نوشت که وضعیت اوکراین و تحریم‌های ضدروسی از سوی غرب، باعث بزرگ‌ترین بحران غذایی در قاره اروپا شده است.

در این مطلب یادآوری شده که در حال حاضر هیچ گونه فروش کود از روسیه و بلاروس انجام نمی‌شود، صادرات گندم و ذرت از خاک روسیه و اوکراین نیز متوقف شده و در این رابطه قیمت این محصولات افزایش قابل توجهی یافته است.

این نشریه نوشته، بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، روسیه و اوکراین مجموعاً حدود 30 درصد از صادرات کل گندم جهان و 20 درصد از صادرات ذرت را در سال گذشته به خود اختصاص دادند. این در حالی است که درگیری‌های کنونی در خاک اوکراین منجر به کمبود سوخت مورد نیاز کشاورزان شده است و بیشتر سوخت برای ارتش ارسال می‌شود. علاوه بر این، اوکراین در تامین سوخت دیزل خود نیز به روسیه و بلاروس وابسته است. روسیه هم که صادرکننده اصلی غلات در جهان است، به دلیل تحریم‌های غرب نمی تواند محصولات خود را صادر کند.

مخالفت بیش از 50 درصد آمریکایی‌ها با تحریم روسیه

بیش از نیمی از شهروندان ایالات متحده آمریکا از اعمال تحریم‌های ضدروسی حمایت نمی کنند. این مسئله در نتیجه یک نظرسنجی که به طور مشترک توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات NORCانجام شده، نشان داده شده است.

بر اساس این مطالعه، کمتر از نیمی (45 درصد) از آمریکایی‌ها موافق اعمال شدیدترین تحریم‌های ممکن علیه روسیه، بدون توجه به پیامدهای اقتصادی این کار برای ایالات متحده هستند. در عین حال، 51 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که چنین اقداماتی نباید به ضرر منافع اقتصادی و رفاه شهروندان ایالات متحده تمام شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که اقتصاد این کشور با وجود تحریم‌ها، ضربه وارده را با عزت تحمل کرده و در برابر فشارها مقاومت خوبی نشان داده است.

کد خبر: 1141869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسماعیل IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      زنده باد پوتین غرب کش.