طرح بهینه‌سازی پذیرش توربین‌های فراصوت ارائه شد

عضو هیئت علمی و استادیار گروه مهندسی هوافضای دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح بهینه‌سازی پذیرش جزئی توربین‌های فراصوت با کاربرد در موتورهای سوخت مایع موشک‌های حامل ماهواره از سوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رضا آقایی طوق، عضو هیئت علمی و استادیار گروه مهندسی هوافضای دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح طرح بهینه‌سازی پذیرش جزئی توربین‌های فراصوت، گفت: در موتورهای سوخت مایع موشک‌های حامل ماهواره، زمانی‌که دبی جرمی سیال کم باشد، برای رسیدن بکار ویژه‌ بالا در نسبت فشار بالا، از توربین‌های سوپرسونیک استفاده می‌شود. به‌دلیل کم بودن دبی جرمی سیال و برای جلوگیری از بروز اتلافات ناشی از ارتفاع کم پره‌ها و مشکلات ساخت و تولید، از پذیرش جزئی در ورود استفاده می‌شود.

آقایی با بیان این که این طرح در رویداد ملی "عصر امید" دانشگاه آزاد ارائه می‌شود، ادامه داد: مطالعات تجربی نشان می‌دهد راندمان توربین به پذیرش جزئی وابسته است. از یک سو، توربین در پذیرش کلی راندمان بالایی دارد و از سوی دیگر در دبی کم، استفاده از پذیرش جزئی از بروز اتلافات اجباری جلوگیری می‌کند؛ با توجه به مکانیزم و تأثیر متقابل درصد پذیرش جزئی بر پارامترهای طراحی توربین، می‌توان گفت مقداری از پذیرش جزئی وجود دارد که به‌ازای آن، افت‌های درون توربین به کمترین مقدار می‌رسد.

استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: با توجه به اثر قابل توجه راندمان توربین در کارکرد موتور سوخت مایع، هدف ما در طرح حاضر، دستیابی به درصد پذیرش جزئی بهینه بود. به‌ این منظور، تلفیقی از کار تحلیل عددی، به‌کارگیری الگوریتم‌های پیشرفته بهینه‌سازی و مطالعات تجربی انجام شد. ابتدا تحلیل عددی سه‌ بعدی توربین موجود انجام و سپس، از طریق آزمایش‌های تجربی با استفاده از تستری که به‌این منظور طراحی و ساخته شد، عملکرد توربین موجود ارزیابی شد. در نهایت، طی چند مرحله، تغییرات مورد نظر اعمال و تحلیل مجدد شد و تغییرات در مدل توربین اعمال و توربین بهینه ساخته شد.

وی در پایان تأکید کرد: با اجرای طرح بهینه‌سازی پذیرش جزئی توربین‌های فراصوت؛ توربین جدید در آزمایشگاه حدود ۶ واحد، حدود ۱۰ درصد بهبود را نشان داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1141908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =