امکان دفاع از رساله دکتری با تولید محصول دانش‌بنیان/ تیمِ برنامه «میدون» در رویداد عصر امید حضور دارند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، تنها دانشگاهی است که به دانشجوی دکتری اجازه می‌دهد با محصول دانش بنیان خود دفاع کند و منظور از محصول، فقط محصول ملموس نیست، ممکن است دانشجویی یک راهکار ارائه دهد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع اشتغال هم‌زمان با تحصیل که چهارشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۱ پخش شد، درباره نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد دارای زیرساخت بی‌نظیر در کشور، غرب آسیا و خاورمیانه است.

وی با بیان این که دانشگاه آزاد ۱۲۷ هزار قلم تجهیزات آزمایشگاهی و ۲۰ میلیون متر مربع فضای سرپوشیده دارد،  افزود: کارگاه‌ها و تجهیزاتی در دانشگاه آزاد وجود دارد که در دانشگاه‌های تراز اول کشور پیدا نمی‌شود. به همین دلیل، ادعا می‌کنم که این فضا در دانشگاه آزاد بی‌نظیر است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به این که برخی واحدهای دانشگاه آزاد تجهیزاتی دارند که دانشجویان برای استفاده از آن‌ها در دانشگاه دولتی باید چند ماه در نوبت باشند، گفت: دانشگاه آزاد استادانی دارد که بیرون از دانشگاه هم شاغل هستند. استادان دولتی همیشه دانشمند و پژوهشگر بوده‌اند که تمایل داشتند ارتباط با صنعت داشته باشند؛ اما استادان دانشگاه آزاد معمولا کارگاه و کارخانه خود را دارند و بعد خواسته‌اند که عضو هیئت علمی باشند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با تصریح بر این که دانشجویان معمولا دانشگاه و رشته خود را بر اساس رتبه‌شان انتخاب می‌کنند، یادآور شد: اما اولویت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته مورد علاقه‌شان است. دانشجویان دانشگاه آزاد با علاقه رشته خود را انتخاب می‌کنند و چون دانشگاه هزینه دارد، ارزش آن را می‌دانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵ میلیون تومان است در حالی که هزینه آزاد کردن مدرک در دانشگاه دولتی ۶۰ میلیون تومان است. این موضوع نشان می‌دهد که هزینه در دانشگاه آزاد به صرفه‌تر است. جنس دانشجویان دانشگاه آزاد کسب و کاری است و معمولا مدرک را برای شغل می‌خواهند.

فیروزآبادی با تاکید بر این که دانشجویان دانشگاه آزاد هدف دارند، افزود: در حالیکه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی می‌گویند رتبه‌ام ۱۰۰ شده پس دانشگاه شریف و رشته برق را انتخاب می‌کنم. یکی دیگر از مزایای دانشگاه آزاد گستردگی در سطح کشور است، به طوری که دانشگاه آزاد در ۲۶۷ نقطه کشور، واحد فعال دارد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد درباره دیگر مزایای این دانشگاه گفت: هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مردم هستند. مردم به دانشگاه آزاد شهر خودشان علاقه دارند. به همین دلیل، اجازه تعطیلی دانشگاه آزاد را نمی‌دهند چون معتقدند دانشگاه شهر را رونق می‌دهد.

وی در ادامه افزود: ویژگی مثبت دیگر برای دانشگاه آزاد این است که  نسبت به دانشگاه دولتی چابک‌تر است. دانشگاه آزاد خاص است و اگر تغییر نگاه پیدا کند در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم بسیار موفق خواهد بود.

دهقانی با بیان این که استادان دانشگاه آزاد بسیار توانمند هستند، گفت: من در ابتدای ورود به دانشگاه آزاد قصد داشتم مدیران خود را از بیرون بیاورم؛ اما وقتی با استادان دانشگاه آزاد آشنا شدم، متوجه شدم که این استادان بسیار توانمند هستند و هم‌اکنون تنها سه یا چهار نفر از همکاران خارج از دانشگاه آزاد بوده‌اند. 
معاون فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به این که آیین‌نامه‌های بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که دانشجویان می‌توانند از ظرفیت‌های آن استفاده کنند، افزود: از جمله این آیین‌نامه‌ها می‌توان به آیین‌نامه سراهای نوآوری و بازار فناوری، آیین‌نامه هیئت علمی فناور که به استاد اجازه می‌دهد استادکاری انجام دهد، آیین‌نامه دانشجوی فناور که از فعالیت‌های فناورانه دانشجویان حمایت می‌کند؛ اشاره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد تنها دانشگاهی است که به دانشجوی دکتری خود اجازه می‌دهد با محصول دانش بنیان خود دفاع کند و منظور از محصول، فقط محصول ملموس نیست، ممکن است دانشجویی یک راهکار ارائه دهد. 

دهقانی تصریح کرد: آیین‌نامه چهارم از قراردادهای ارتباط با صنعت حمایت می‌کند و آیین‌نامه دیگر درباره در اختیار گذاشتن دانشگاه به شرکت‌ها و تیم‌هایی است که می‌خواهند فعالیت فناورانه داشته باشند. به این معنا که دانشگاه تجهیزات خود را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. 
معاون فناوری دانشگاه آزاد تاکید کرد: متاسفانه دانشجویان در جریان نیستند که سرای نوآوری چیست؟ آیین‌نامه‌های حمایتی چه هستند؟ در حالی که اگر دانشجویان و استادان از مسئولان دانشگاه مطالبه کنند، این اتفاق می‌افتد. 
وی خاطرنشان کرد: امسال به مناسب چهلمین سالگرد دانشگاه به دنبال این هستیم که استادان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه همه واحدها بتواند با هم آشنا شوند. برنامه‌ این است که هزار زیر ساخت دانشگاه، هزار شرکت دانشگاه و هزار ایده با هم ملاقات کنند. این ملاقات، فرصت‌های پیش‌رو را به دانشجویان نشان می‌دهد و باعث ایجاد خودباوری در دانشجویان می‌شود.
دهقانی با بیان این که اینوتکس هفته گذشته با حضور 400 استارتآپ و شرکت برگزار شد و این قابل مقایسه با رویداد دانشگاه آزاد نیست، گفت: دانشگاه آزاد هزار شرکت را گرد هم آورده است. به همین دلیل، رسانه‌ها مجبورند عظمت دانشگاه آزاد را نشان دهند.
معاون فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به این که 1200 میلیارد تومان تفاهم‌نامه از سوی دانشگاه آزاد بسته شده و دانشجویان باید از این فرصت استفاده کنند، یادآور شد: هزار میلیارد تومان ظرفیت برای سرمایه گذاری وجود دارد. از طرف دیگر، برنامه میدون در نمایشگاه عصر امید مستقر است، آدمهای توسعه کسب و کاری حضور دارند، استارتآپ‌ها حضور دارند، همه این موارد فرصت است. 
وی تصریح کرد: معاونت فناوری دانشگاه بعد از رویداد، پیگیر خواهد بود. دکتر طهرانچی معتقد است که هشتم خرداد، روز ارزیابی مدیران واحدهاست که چقدر پای کسب و کار دانشجویان ایستاده‌اند. از دانشجویان می‌خواهم به نمایشگاه بیایند و از فرصت‌های آن استفاده کنند. آیین‌نامه‌ها هم در سایت معاونت فناوری هستند و دانشجویان می‌توانند مطالعه کنند.
دهقانی با تاکید بر این که ایده بسیار مهم است چون ایده تیم دارد و در 600 برنامه ایده‌آرایی شده است، افزود: ما به دنبال درآمد غیرشهریه‌ای نیستیم؛ اما به شرکت‌ها اهمیت می‌دهیم چون دانشگاه به دنبال این است که فضای کسب و کار ایجاد کند. قصد داریم به دانشجویان بگوییم چگونه در حالی که دانشجو هستند، شاغل باشند؟
معاون فناوری دانشگاه آزاد ادامه داد: دانشجویی موفق است که درس بخواند و پس از آن هم کار کند. دانشگاه آزاد می‌خواهد فضایی فراهم کند دانشجویانش بتوانند از شرکت‌های مستقر در دانشگاه استفاده کنند. برخی دانشگاه‌های دنیا چند برابر دانشگاه‌های مطرح مانند اِم آی تی شهریه دریافت می‌کنند؛ اما دانشجویان برای آن‌ها سر و دست می‌شکنند، چون تضمین شغلی دارند.
وی خاطرنشان کرد: محال است کسی در دوران دانشجویی، چند سال درگیر شغل شود و پس فارغ‌التحصیلی بیکار بماند. اگر دانشگاه آزاد بتواند کار را وارد دانشگاه کند، موفق خواهد شد. 
دهقانی در پایان اظهار کرد: قرارِ ساخت برنامه‌ای تحت عنوان همکار با صداوسیما را داریم که شرکت‌های دانشگاه آزاد معرفی شوند. امسال برای دانشگاه آزاد اسلامی، سال رسانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141974

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =