آخرین اخبار از حادثه ریزش متروپل آبادان| تعداد جان باختگان به 19 نفر رسید

فرماندار آبادان از افزایش شمار فوتی‌های حادثه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان به ۱۹ نفر خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  این حادثه تا امروز (پنجم خرداد) ۱۹ فوتی و ۳۷ نفر زخمی داشته که ۳ تن از مصدومان در بیمارستان بستری هستند.

بیشتر بخوانید:

آخرین اخبار از حادثه ریزش متروپل آبادان |‌ ‌عملیات آواربرداری در طبقه همکف ساختمان / یکی از محبوسین نجات یافت

احسان عباسپور افزود: تمام نیروهای نظامی، امنیتی و امدادی با لجستیک و تجهیزات کامل در محل حادثه حضور دارند؛ جرثقیل‌های بزرگ نیز در نزدیکترین نقطه محل حادثه دپو هستند ولی با توجه به ضعف در سازه و احتمال ریزش آن استفاده از تجهیزات سنگین را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنیم چون ممکن است این سازه به واسطه ارتعاشات بسیار زیاد دچار مشکل شده و حادثه ثانویه را به وجود بیاورد که تبعات آن بسیار بیشتر از حادثه اولیه باشد.

عباسپور بیان کرد: امدادگران به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و از مردم آبادان برای همکاری همه‌جانبه آنها تقدیر می‌کنم ولی در شرایط فعلی که سازه واقعاً ناپایدار است از مردم درخواست داریم که در خانه‌های خود مانده و در اطراف محیط کارگاهی تجمع نکنند چون اگر مابقی سازه برج سقوط کند، ممکن است اتفاقات بدی را رقم بزند.

فرماندار آبادان تاکید کرد: مردم اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کرده و نسبت به بازنشر شایعات اقدام نکنند.

علت ریزش متروپل عدم‌رعایت ضوابط فنی بود

استاندار خوزستان همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل حادثه متروپل، درخصوص اقدامات صورت‌گرفته برای ادامه آواربرداری متروپل با توجه به پایه‌های لرزان سازه اظهار داشت: از این فاجعه درس عبرتی برای خاطیانی خواهیم ساخت که جان هم‌وطنانشان را فدای منافع شخصی می‌کنند.

وی عنوان کرد: در ابتدا مجوز ساخت ۶ طبقه برای این ساختمان صادر شده بود اما با گذشت زمان طی دو نوبت ۳ طبقه و ۲ طبقه به آن اضافه شد؛ البته متروپل هنوز به‌صورت کامل ساخته نشده بود و ساخت‌وساز در آن ادامه داشت.

استاندار خوزستان بیان داشت: در طبقه پایین سازه متروپل چندین مغازه فعال شده بود، موضوع عدم رعایت ضوابط فنی در این سازه مورد پیگرد شدید قرار خواهد گرفت و با صاحب ساختمان، سازندگان و عوامل دست‌اندرکار در شهرداری با اشد مجازات برخورد خواهد شد.

خلیلیان افزود: نیروهای متخصص حاضر در محل حادثه از سراسر استان و برخی نقاط کشور وارد صحنه شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به لرزان بودن پایه‌های ساختمان نیارمند دقت هستیم؛ چرا که بخشی از سازه فرو ریخته و بخش دیگر آن به‌شدت آسیب دیده است.

تیم RDH هلال احمر به محل سانحه متروپل آبادان اعزام شد

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به این که فعالیت ۳۱ تیم امدادی، واکنش سریع و ارتباطات رادیویی در محل حادثه ادامه دارد، اظهار داشت: ۱۳۶ نفر نیروی عملیاتی با استفاده از ۲۶ دستگاه خودروی امدادی در حال امدادرسانی به سانحه ریزش ساختمان در آبادان هستند.

مهدی ولی‌پور ادامه داد: افراد حادثه‌دیده در این سانحه تاکنون ۵۴ نفر بوده که شامل ۳۸ مصدوم و ۱۶ نفر فوت‌شده بر اساس اعلام وزیر کشور است.

وی اضافه کرد: افراد بستری در بیمارستان ۳ نفر هستند و علاوه بر این جست‌وجو و نجات ۷ نفر از زیر آوار توسط سگ‌های آنست (جست‌وجو) و دستگاه‌های الکترونیکی زنده‌یاب صورت گرفته است.

رئیس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: اعلام آماده‌باش برای کمک به امدادرسانی توسط تیم‌های تخصصی آواربرداری از استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام، کرمان و تهران صورت گرفته است.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، ولی‌پور تصریح کرد: استفاده از ست‌های هیدرولیک و تجهیزات بتن برای سرعت‌بخشی به عملیات آواربرداری، فعال‌سازی تیم‌های بازپیوند خانواده برای حمایت از خانواده مفقودین، اعزام کارشناسان تخصصی از استان‌های بوشهر، لرستان و ایلام به‌همراه ۶۰ دستگاه تجهیزات ارتباط رادیویی بی‌سیم دستی و خودروی ارتباطات سیار برای ایجاد پوشش رادیویی تمامی نیروهای عملیاتی منطقه، اعزام تیم RDH به محل حادثه جهت پشتیبانی از فعالیت‌های درمانی از آسیب‌دیدگان احتمالی در منطقه حادثه‌دیده و اعزام تیم سحر جهت ارایه خدمات حمایت‌های روانی اجتماعی به خانواده‌های آسیب‌دیده از جمله اقدامات صورت گرفته توسط هلال احمر در محل سانحه است.

تعدادی از امدادگران در محل آواربرداری متروپل آبادان مصدوم شدند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان، در این اطلاعیه آورده است: مقارن با ساعت ۰۰:۱۵ بامداد پنجشنبه ۵ خرداد با اعلام درخواست حضور آمبولانس در محل آواربرداری و هجوم مردم به‌سمت محل برای مشاهده، فریادهای یکی از افراد مبنی بر ریزش ساختمان موجب شد به‌دلیل ازدحام جمعیت و هجوم افراد در صحنه تعدادی از امدادگران در حین فرار دچار صدمه شوند.

با حضور کارکنان فوریت‌های پزشکی حاضر در منطقه این افراد به‌صورت سرپایی مداوا شدند و چند نفر نیز برای مداوای بیشتر به بیمارستان‌های شهید بهشتی و ۱۷ شهریور اعزام شدند.

بنابراین از شهروندان عزیز عاجزانه تقاضا می‌شود به‌منظور حفظ سلامت خود و عدم اختلال در روند آواربرداری و خدمات امدادگران از حضور در صحنه حادثه به‌صورت جدی خودداری کنند.

آواربرداری با تمام قوا در حال انجام است

رئیس جمعیت هلال احمر در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری که با موضوع امدادرسانی به حادثه‌دیدگان از ریزش ساختمان متروپل آبادان به‌روی آنتن رفت، ضمن تقدیر از مردم صبور و محجوب خوزستان بابت همکاری‌ها در سطوح مختلف با تیم‌های امدادرسان و تسلیت به آحاد جامعه به‌ویژه بازماندگان و خانواده‌های متوفیان این حادثه، اظهار داشت: آواربرداری و جست‌وجوی نجات با تمام قوا و به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. جانمان را وسط گذاشته‌ایم تا امدادرسانی‌ها با کیفیت مطلوب صورت گیرد.

پیرحسین کولیوند همچنین گفت: مهم این است که تا آخرین لحظه و تا آخرین عزیزی که ادعا شود زیر آوار مانده است کار را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به برخی دشواری‌های عملیات آواربرداری در این مأموریت سخت از جمله ناپایداری سازه‌ها و تجمع‌ها، بیان کرد: در آواربرداری‌ها حتی وقتی به پیکرها می‌رسیم نهایت کرامت را لحاظ می‌کنیم.

پایان عملیات جست و جوی زیر آوارماندگان متروپل امشب

 رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی تیم‌های امداد و نجات تخصصی در حادثه آبادان اظهار داشت:  عملیات جست و جوی زیر آوارماندگان متروپل تا آخر وقت امروز پایان می پذیرد.

محمد حسن نامی در ادامه افزود: با توجه به حساسیت نشان ندادن دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب احتمال می‌رود شمار حبس شدگان زیر آوار خیلی کم شده باشد.

این مقام مسئول درباره شمار جانباختگان و مصدومان حادثه تصریح کرد: این حادثه تا امروز (پنجم خرداد) ۱۹ فوتی و ۳۷ نفر زخمی داشته که ۳ تن از مصدومان در بیمارستان بستری هستند .

به گفته وی به دلیل شدت ریزش استحکام تمامی بخش‌های ساختمان از قبول نیست و به تایید متخصصان مربوطه این موضوع می‌تواند منجر به ریزش مجدد ساختمان شده و حادثه‌ای مجدد را رقم بزند از این رو به استناد نظریه‌های کارشناسی تمام ساختمان‌های  محدوده شعاع ۱۵۰ متری متروپل آبادان بیمه شده‌اند و هم فروشگاه‌ها و منازل تخلیه و تعدادی از منازل مسکونی  خریداری شد تا در صورت تخریب شدن خطری نداشته باشد.

این مقام مسئول در ستاد مدیریت بحران وزارت کشور همچنین درباره پرداخت خسارت منازل یا سازه‌های اطراف متروپل همچنین گفت: پس از پایان روند تخریب ساختمان ۱۰ طبقه آبادان صاحبان املاک آن محدوده می‌توانند با مراجعه به بیمه خسارت تخریب ملک خود را دریافت کنند.

رئیس و برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس از متروپل بازدید کردند

 محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای این کمیسیون صبح امروز پنجشنبه در آبادان حضور یافتند و از آخرین شرایط حاکم بر ریزش و امدادرسانی ساختمان ریزش کرده متروپل آبادان دیدن کردند.

چند روز قبل رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران برای بررسی دقیق ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان مأموریت داد از این رو روز پنچشنبه اعضای کمیسیون عمران مجلس در محل حادثه حضور یافته تا گزارش خود را تهیه و به صحن مجلس ارائه دهند.

تشکیل جلسه مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در آبادان

امروز جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعضای ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در آبادان برگزار شد.

در این جلسه همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای این کمیسیون، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان و فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب، جمعی از نمایندگان اهواز و آبادان شهردار و سایر مسئولان استان خوزستان حضور داشتند.

در این جلسه بر مدیریت بحران با استفاده از تجربیات حوادث گذشته و نجات جان افراد تاکید شد.

ستاد بحران تامین اجتماعی در آبادان تشکیل شد

امیرحسین بنی احمد، ضمن تسلیت حادثه متروپل اظهار داشت: برای بررسی میدانی وضعیت متروپل آبادان تاکنون ۳ بازدید و بررسی میدانی داشتیم.

وی افزود: این یک حادثه دلخراش و سهمگینی است و علاوه بر وظایف اداری به عنوان یک پزشک و وظیفه انسانی برای نجات مردم گرفتار همه توان و نیرو را بسیج کردیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان ادامه داد: برای هم افزایی بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری جلسه مشترک و تقسیم وظایف شده و ستاد بحران در بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان تشکیل شد.

وی گفت: مراکز درمانی تامین اجتماعی به صورت شبانه روزی و در آماده باش کامل هستند و تا عادی شدن شرایط کنار مردم هستیم.

بنی‌احمد ادامه داد: مقرر شد عمل های غیرضرور و انتخابی در مراکز درمانی صورت نگیرد و فقط یک اتاق جهت اعمال جراحی اورژانس گروه زنان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد:  ۱۵ تخت در اورژانس به شکل آماده باش پیش‌بینی کردیم که در صورتی که نیاز باشد ظرف مدت پنج دقیقه قابل راه‌اندازی هستند. یک دستگاه از سوی تامین اجتماعی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی آبادان قرار گرفته شد. در زمینه پزشک متخصص طب اورژانس نیز با دانشگاه برای کمک به حادثه دیدگان همکاری لازم داریم.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان ادامه داد: برای حمایت و پشتیبانی مالی از دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای افزایش کیفیت خدمت رسانی به حادثه دیدگان متروپل، اسناد بیمه ی ماه های مهر و آبان دانشگاه را به شکل ویژه به آنها پرداخت می کنیم.

وی با اشاره به حضور فعالانه در جلسه ستاد بحران شهرستان تصریح کرد: به طور ویژه برای کمک به مردم آبادان ایستادیم و لحظه ی رصد و هر کمک درمانی و پزشکی لازم باشد آماده ارائه هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =