طراحی اپلیکیشن آموزش پیشگیری از زخم پای دیابت توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اپلیکیشنی برای آموزش پیشگیری و مراقبت از زخم پای دیابت طراحی و ارائه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصوره تجویدی دانشیار رشته پرستاری سلامت جامعه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به افزایش روزافزون شیوع جهانی دیابت، روند رو به افزایش سالمندی در ایران، ایجاد بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی و در دسترس نبودن مراقبین سلامت به خصوص در مناطق محروم گفت: ما ایده‌ای داریم که براساس آن با استفاده از اپلیکیشن موبایلی می‌توان آموزش پیشگیری و مراقبت از زخم‌ها را ارائه داد، امید داریم این ایده اجرایی شود تا با ارتقا سطح سواد افراد نسبت به بیماری دیابت کمک شود و از عوارض ناشی از آن (مانند زخم) جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از زخم فشاری و زخم پای دیابتی امری بسیار حیاتی است به این علت که درمان این عارضه به شدت پرهزینه است، گفت: می توان استدلال کرد که بزرگ‌ترین سلاح در مبارزه با عوارض ناشی از دیابت، دانش است، اطلاعات می‌تواند به افراد کمک کند تا خطر دیابت خود را ارزیابی کنند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد که زودتر به دنبال درمان و مراقبت مناسب باشند.

تجویدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشابه ایرانی اپلیکیشن کاربردی برای آموزش پیشگیری و مراقبت از زخم پای دیابتی و زخم فشاری در حیطه مدیریت زخم موجود نیست، همچنین نمونه جهانی این محصول فقط در حیطه مدیریت انواع دیابت (دیابت نوع 1و 2 ) و زخم ارائه شده است.

وی ادامه داد: این اختراع در راستای ارتقای سواد مبتلایان به دیابت و خانواده های آن‌ها، افراد در معرض ابتلا به زخم پای دیابتی و زخم فشاری و خانواده های آن‌ها،کادر درمان و دانشجویان پرستاری برای آموزش به بیمار و مورد استفاده در بیمارستان و در مراقبت در منزل است.

تجویدی با اشاره به مزایای این طرح، گفت: زمانی که بیمار، خانواده، مراقبین سلامت نیاز به آموزش دارند و پزشکان و پرستاران مراقبت از زخم در دسترس نیستند، به راحتی به این اپلیکیشن دسترسی پیدا می‌کنند، همچنین این اپلیکیشن بیمار محور و در راستای رضایت کاربر طراحی شده است.

وی با بیان اینکه این اپلیکیشن روزانه بیمار را پایش می کند، اظهار داشت: این اپلیکیشن امکان شخصی سازی را برای بیماران مختلف فراهم می کند و باعث جلوگیری از زخم شدن پای افرادی که در معرض عوارض بالا هستند، می‌شود.

وی افزود: در طول پاندمی کووید 19 و با توجه به فاصله گذاری اجتماعی، مراقبت بهداشتی از راه دور را به امن‌ترین سیستم تعاملی بین پزشکان و پرستاران با بیماران تبدیل کرده است. همچنین این اپلیکیشن نظارت موثر بر سبک زندگی، فعالیت فیزیکی، مدیریت وزن، ثبت قند خون وبررسی مداوم آن، بررسی روزانه ی پوست، مراقبت روزانه از پا را باعث می شود.

تجویدی با بیان اینکه این طرح در رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی نیز ارائه می‌شود، گفت: این رویداد فرصت خوبی برای محققان فراهم کرده است و امیدوارم که باعث تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان شود.

منصوره تجویدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به همراه مهراد نکویی دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری این طرح را ارائه داده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1142013

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =