آخرین تحولات اوکراین | هشدار لاوروف نسبت به ارسال تسلیحاتی به اوکراینی با قابلیت حمله به روسیه

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو به کشورهای غربی هشدار داده که ارسال تسلیحاتی به اوکراین با قابلیت حمله به خاک فدراسیون روسیه، گامی در جهت تشدید تنش موجود و غیرقابل قبول خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ابراز عقیده کرد که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، شروط غیرجدی را برای از سرگیری مذاکرات با مسکو و ملاقات حضوری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطرح کرده است.

لاوروف در مصاحبه با بخش عربی شبکه تلویزیونی راشا تودی (RT Arabic) که شب گذشته، پنج‌شنبه، پخش شد، گفت: «اگر درباره اینکه چه کسی می‌خواهد و چه کسی آماده مذاکره است، صحبت کنیم، باید یادآور شوم که زلنسکی هر روز کاری انجام داده، مصاحبه می‌کند و می‌گوید که برای مذاکره آماده است، ولی این مذاکره فقط باید بین او و پوتین باشد. ظاهراً انجام این کار در هیچ سطح دیگری منطقی نیست. به عقیده وی، مذاکرات باید بدون هیچ واسطه و تنها پس از اینکه اوکراین کنترل مناطق از دست رفته خود را دوباره به دست آورد، انجام شود. مشخص است که این شروط جدی نیست و نیازی به توضیح یا اثبات هم ندارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود، البته برای کشورهای غربی مفید است که از "چنین نظریات غیرمنطقی و غیرجدی" حمایت کنند.

در همین رابطه، دیمیتری مدویدیف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز شرایط آتش‌بس ارائه شده از سوی ولادیمیر زلنسکی را غیرواقع بینانه و "تاحدودی احمقانه" خواند و به رئیس ‌جمهوری اوکراین توصیه کرد که از سخنان "هنری کیسینجر" وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا برای حل و فصل اوضاع پیروی کند. به گفته وی، کیسینجر که سیاستمداری کارکشته است با احتیاط و واقع بینانه وضعیت را ارزیابی کرده و راه چاره را در مذاکرات کی‌یف با مسکو دانسته است.

هنری کیسینجر چند روز قبل در مجمع جهانی اقتصادی داووس از غرب خواست تا تلاش خود برای دستیابی به شکست نظامی روسیه در اوکراین را متوقف کند و به مقامات کی‌یف هم توصیه کرد تا بر سر میز مذاکره بازگشته و برای دستیابی به صلح به مسکو امتیاز بدهند.

پیش از این، ولادیمیر مدینسکی، دستیار رئیس جمهوری روسیه و رئیس گروه مذاکره کننده روسیه، از توقف گفتگوها با طرف اوکراینی به ابتکارعمل کی‌یف خبر داد و بر تمایل طرف روسی برای حل و فصل اوضاع از طریق مذاکره تاکید کرده بود.  

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین نیز به نوبه خود، هر نوع امتیازدهی به روسیه که در مذاکرات قبلی درباره به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و مطرح شده بود، را رد کرده و خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین و منطقه دونباس را شرط ازسرگیری روند مذاکرات صلح نامید.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نود و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

لاوروف نسبت به ارسال تسلیحاتی به اوکراینی با قابلیت حمله به روسیه هشدار داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با بخش عرب زبان شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد که مسکو به کشورهای غربی هشدار داده که ارسال تسلیحاتی به اوکراین با قابلیت حمله به خاک فدراسیون روسیه، گامی در جهت تشدید تنش موجود و غیرقابل قبول خواهد بود.

لاوروف توضیح داد: «غرب خواستار شکست روسیه در میدان جنگ است و برای این منظور هم  مایل است جنگ تا جای ممکن ادامه یابد، سلاح‌هایی به ناسیونالیست‌ها و ارتش اوکراین پمپاژ شود، از جمله سلاح‌هایی که می‌توانند به خاک فدراسیون روسیه برسد. این تسلیحاتی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین علناً خواستار آنها شده است.»

به گفته وزیر خارجه، مسکو به جدی‌ترین شکل به غرب هشدار داده که «آنها در واقع در حال یک جنگ نیابتی با روسیه با دست، بدن و مغز نئونازی‌های اوکراینی هستند، اما این وضعیت گامی جدی به سمت تشدید غیرقابل قبول تنش خواهد بود. امیدوارم عقل‌های سلیم در غرب که هنوز تعداد کمی از آنها باقی مانده،  خطر چنین اقداماتی را درک کنند.»

لاوروف ابراز اطمینان کرد که تلاش برای تبدیل ناتو به یک اتحاد جهانی با ادعای تسلط نظامی در سراسر جهان، مسیری خطرناک و محکوم به شکست است.

روسیه: کی‌یفقصد داشت در اوایل ماه مارس حمله به دونباس را آغاز کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که داده‌های کشف شده در جریان جنگ ثابت کرده که کی‌یف قصد داشته در تاریخ 8 ماه مارس (اواسط اسفند ماه) حمله گسترده به منطقه دونباس را آغاز کند و این مناطق را تصرف کند، ولی مسکو با اقدام به‌موقع از این حمله جلوگیری کرد.

وی گفت: «ما قبلاً توضیح داده‌ایم که چرا دیگر نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم. اسناد بدست آمده در مواضع ارتش اوکراین در جریان عملیات نظامی ویژه حفاظت از دونباس تأیید می‌کند که ما به سختی به‌موقع دست به کار شدیم، برای اینکه «طرح بی» برای 8 مارس برنامه‌ریزی شده بود و گروه بزرگی از نیروهای مسلح اوکراین که تا اواسط ماه فوریه در خط تماس در منطقه دونباس مستقر شده و قصد داشتند این مناطق را به زور و با نقض فاحش توافقنامه‌های مینسک و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تصرف کنند.»

لاوروف افزود: «رئیس جمهوری اوکراین  اهمیتی برای تعهدات بین المللی و قانون اساسی اوکراین که مستقیماً حقوق جمعیت روس زبان این کشور را تضمین می کند، قائل نیست و کل کشورهای غربی هم این تخلفات آشکار را نادیده می‌گیرند، همانطور که با بی‌اعتنایی کامل، چشمان خود را به روی نقض توافقات قبلی در طول هشت سال گذشته از سوی کی‌یف بسته بودند.»

روسیه از طریق رسانه‌ها از طرح پیشنهادی ایتالیا برای حل بحران اوکراین آگاه شده است

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که مقامات مسکو تنها از طریق رسانه‌ها از ابتکارعمل ایتالیا برای حل و فصل اوضاع اوکراین مطلع شده است.

سرگئی لاوروف در مصاحبه با بخش عربی شبکه تلویزیونی راشا تودی توضیح داد: «آقای لوئیجی دی مایو [وزیر امور خارجه ایتالیا] در فضای رسانه‌ای بسیار فعال است و ابتکار چهار ماده‌ای ایتالیا را مطرح کرده است. ما فقط در خصوص آن خواندیم و متوجه شدیم که هدف از این ابتکار آن است که صلح را طرف‌های درگیر به ارمغان بیاورد. البته هیچ کس به ما چیزی ارائه نداده است. ولی اگر پیشنهادات توصیف شده در رسانه‌های غربی، با سند رسمی ایتالیا مطابقت داشته باشد، "باعث تاسف شدید از درک نویسندگان این ابتکار از آنچه در حال وقوع است و آگاهی آنها از موضوع و تاریخچه اوضاع است.»

پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفته بود که روسیه طرحی از ایتالیا برای حل و فصل اوضاع اوکراین دریافت نکرده و طرف روسی طبق گزارش رسانه‌ها با پیشنهادات رم آشنا شده است.

کاخ سفید: آمریکا قصد لغو تحریم‌ها علیه روسیه در ازای صادرات غلات از اوکراین را ندارد

کارین ژان-پیر، سخنگوی جدید کاخ سفید، بامداد امروز، جمعه، در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده قصد ندارد موضوع کمک به صادرات غلات از اوکراین در ازای لغو تحریم‌های ضد روسی را بررسی کند.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که آیا کاخ سفید در خصوص لغو تحریم‌ها علیه روسیه در صورت کمک به انتقال غلات از اوکراین، مذاکره می‌کند یا خیر، پاسخ منفی داد و گفت: «نه. هیچ یک از این مطالب صحت ندارد.»

به گفته سخنگوی کاخ سفید، مشکلات صادرات مواد غذایی از اوکراین به دلیل اقدامات روسیه به وجود آمده است و مقصر آن تنها مسکو است.

وی افزود: «تحریمهای ایالات متحده، متحدان و شرکای آنها مانع از صادرات محصولات کشاورزی اوکراین یا روسیه نشده است. محدودیت‌های اعمال شده هیچ تداخلی در معاملات عادی مورد نیاز برای این قبیل صادرات، از جمله امور بانکی یا کشتیرانی ایجاد نکرده است.»

سخنگوی کاخ سفید در خاتمه از روسیه خواست تا از امکان صادرات غلات از اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه اطمینان حاصل کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه به اتهامات کشورهای غربی علیه روسیه مبنی بر مسدود کردن انتقال غلات اوکراین پاسخ داده و گفته بود که خود غرب اقداماتی را انجام داده که منجر به مسدود شدن عرضه غلات از اوکراین به قاره آفریقا شده و اکنون مسکو را متهم می‌کند.

درخواست روسیه از آمریکا برای بازگشت به مذاکرات درباره عدم گسترش تسلیحات

سفارت فدراسیون روسیه در آمریکا صبح امروز، جمعه در تفسیر سخنان "بانی جنکینز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی اعلام کرد که مسکو از واشنگتن می‌خواهد تا به گفت‌وگوی حرفه‌ای و متقابلاً سودمند در زمینه عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بازگردد.

در بیانیه منتشره از سوی سفارت روسیه، آمده است: «ما اظهارات معاون ارشد وزیر امور خارجه بانی جنکینز را مورد توجه قرار دادیم. متاسفانه بار دیگر کشور ما به طور غیرمنطقی تهدیدی برای امنیت بین المللی معرفی شده است. در حالی که ما همواره از  طرف آمریکایی خواسته و بار دیگر می‌خواهیم که به گفت‌وگوی حرفه‌ای در زمینه منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بازگردد. مقامات واشنگتن باید ترویج تمایلات روس‌هراسی را کنار گذاشته و به واقعیات موجود توجه کنند. این در حالی است که این ایالات متحده است که با اقدامات مخرب خود سیستم جهانی عدم گسترش را تضعیف کرده است.»

سفارت روسیه یادآور شد که وزارت دفاع روسیه شواهد انکارناپذیری بدست آورده، مبنی بر اینکه واشنگتن شبکه‌ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی نظامی در خاک اوکراین ایجاد کرده و این اقدامات آمریکا نه تنها برای منطقه، بلکه به طور کلی برای امنیت جهانی نیز می‌تواند پیامدهای فاجعه باری به دنبال داشته باشد.

مذاکرات تلفنی پوتین و نخست وزیر ایتالیا درباره اوضاع اوکراین

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه و ماریو دراگی، نخست ‌وزیر ایتالیا، در جریان مذاکراتی تلفنی روز پنجشنبه، درباره وضعیت کنونی در اوکراین گفتگو کردند.

طبق این اطلاعات، ولادیمیر پوتین از ادامه اقدامات طرف روسی برای ایجاد یک زندگی صلح آمیز در شهرهای آزاد شده منطقه دونباس صحبت کرده و به تفصیل در خصوص اقدامات انجام شده برای تضمین ایمنی دریانوردی در بنادر اوکراین، از جمله باز کردن روزانه کریدورهای بشردوستانه برای خروج کشتیهای غیرنظامی از بنادر دریای آزوف و دریای سیاه که توسط طرف اوکراینی مسدود شده، به نخست وزیر ایتالیا توضیح داد.

کرملین یادآور شد، ولادیمیر پوتین و ماریو دراگی همچنین در خصوص روند مذاکرات متوقف شده توسط کی‌یف گفتگو و تبادل نظر کردند.

علاوه بر این، در جریان این مذاکرات، رئیس جمهوری روسیه با اشاره به بی‌اساس بودن اتهامات وارده به مسکو مبنی بر ایجاد مشکل در صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به بازارهای جهانی، توجه نخست وزیر ایتالیا را به این واقعیت جلب کرد که مشکلات به وجود آمده از جمله به سیاست مالی کشورهای غربی و ایجاد اختلال در عملکرد زنجیره‌های تولید مربوط می‌شود که به دلیل محدودیت‌های ضدروسی اعمال‌شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تشدید شده است.

لوکاشنکو از تقویت مرزهای جنوبی بلاروس خبر داد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز پنجشنبه در نشستی با مقامات وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که یک فرماندهی عملیاتی جنوبی در نیروهای مسلح بلاروس ایجاد خواهد شد.

لوکاشنگو گفت: «متاسفانه، همانطور که ما همیشه گفتیم، یک جهت گیری امنیتی جدید و جبهه جدیدی در مناطق جنوبی کشور ما بوجود آمده است. ما نمی توانیم به این موضوع و خطرات احتمالی از جانب خاک اوکراین توجه نکنیم. پیش از این وزیر دفاع پیشنهاد داده بود که یک فرماندهی عملیاتی دیگر در جهت جنوب کشورمان افتتاح شود و اکنون این مسئله تحقق خواهد یافت.»

به گفته وی، دولت بلاروس در سال 2020 متوجه شده بود که باید اقداماتی را برای محافظت از مرزهای جنوبی خود انجام دهند، ولی اکنون گذشت زمان  این واقعیت را تایید کرده که این جهت گیری عملیاتی باید فوراً ایجاد شود.

لوکاشنکا پیش از این گفته بود که اوکراین حداقل دو بار با استفاده از موشک‌های توچکا-یو به سمت خاک بلاروس شلیک کرده و ارتش این کشور موفق به سرنگونی آنها شده است. رئیس جمهوری بلاروس هشدار داده بود که اگر مینسک به طور مداوم تحریک شود، مجبور به پاسخگویی خواهد شد.

شناسایی 250نیروی ملی‌گرا در میان پناهندگان اوکراینی در خاک روسیه

ژنرال ارتش ولادیمیر کولیشوف، رئیس خدمات مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که حدود 250 تن از طرفداران ملی‌گرایان اوکراینی در میان پناهجویان که از اوکراین به خاک روسیه وارد شده‌اند، شناسایی شدند.

این مقام روس گفت: به دلیل افزایش خطرات نظامی و وخامت اوضاع انسانی در منطقه دونباس، جریان پناهجویان از اوکراین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از اواسط ماه فوریه (اوایل اسفند ماه) تاکنون، بیش از 1 میلیون و 200 هزار شهروند روسی و اوکراین در فدراسیون روسیه پذیرفته شده‌اند. البته در میان این افراد، برخی عناصر راستگرای رادیکال و ناسیونالیست، از جمله کسانی که در درگیری‌های نظامی شرکت داشتند، نیز تحت پوشش پناهجویان، تلاش کردند به کشور ما نفوذ کنند.»

به گفته وی، نیروهای مرزبان روسیه به همراه کارکنان سرویس امنیت فدرال و گارد ملی روسیه "حدود 250 نفر از این قبیل افراد را در میان پناهجویان شناسایی و بازداشت کردند.

وزارت دفاع روسیه کریدور خروج کشتی‌های خارجی از بنادر دریای سیاه اوکراین را تغییر داد

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس ستاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ای روسیه برای واکنش انسان دوستانه شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کریدور بشردوستانه‌ای که از طریق آن کشتی‌های خارجی می‌توانند بنادر اوکراین در سواحل دریای آزوف و دریای سیاه را ترک کنند، تنظیم شده است و اکنون  این کریدور به طول 139 مایل دریایی با عرض 3 مایل امتداد دارد.

به گفته این مقام نظامی، به منظور اطمینان از خروج ایمن کشتی‌های خارجی از بنادر اودسا، نیکولایف، چرنومورسک، خرسون، اوچاکوف و یوژنی به دریاهایی آزاد، نیروهای مسلح روسیه تنظیمات جدیدی را در مسیر کریدور بشردوستانه انجام داده و از تاریخ 27 ماه مه 2022 (جمعه/6 خرداد ماه) کریدور بشردوستانه دریایی یک مسیر کشتیرانی به طول 139 مایل دریایی با عرض 3 مایلی ایجاد شده است. این کریدور همه روزه از ساعت 08:00 تا 19:00 به وقت مسکو، فعال خواهد بود.

میزینتسف تاکید کرد که طرف اوکراینی مسئول تامین امنیت کشتی‌هایی است که از بنادر خارج خواهند شد و باید در این زمینه همکاری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =