ترکیه در حمله احتمالی به کدام مناطق سوریه لشکر کشی خواهد کرد؟

برگزاری نشست شورای امنیت ملی ترکیه و تاکید این شورا بر عملیات در مرزهای جنوبی باعث شده تا گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که از اعراب مورد حمایت تسلیحاتی و مالی ترکیه هستند نیز دست به تحرکاتی زده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اوایل هفته جاری اعلام کرد که ترکیه قصد دارد نواری به عمق 30 کیلومتر در سرتاسر مرزهای جنوبی خود یعنی مرزهای شمالی سوریه را به عنوان منطقه امن ایجاد کند تا ضمن فاصله گرفتن گروههای تروریستی(پ ک ک و شاخه سوری آن)، بتواند در مناطق اشغال شده دست به ساخت واحدهای مسکونی برای مهاجران سوری ساکن ترکیه بزند.

بر این اساس اردوغان اعلام کرده که قصد جابجایی یک میلیون آواره سوری از ترکیه به شمال سوریه را دارد. این موضوع اگرچه با هدف اعلامی ایجاد منطقه امن و دوری تروریستها از مرزهای جنوبی ترکیه انجام می گیرد اما یکی از اهداف مهم آن را باید تغییر بافت جغرافیایی در شمال سوریه دانست که کردهای این مناطق را وادار به ترک آنها کرده و به جای آنها اعراب عمدتاً حامی آنکارا را مستقر می کنند که این موضوع تاثیرات عمیق اجتماعی و سیاسی در آینده سوریه خواهد داشت.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های ترکیه که در حال آماده سازی افکار عمومی خود هستند، مناطقی که هدف لشکر کشی احتمالی ترکیه به شمال سوریه خواهد بود را می توان شهرهای منبج و تل رفعت در غرب فرات و عین العرب، کوبانی، راس العین و نیز حسکه در شرق فرات اشاره کرد.

با برگزاری نشست شورای امنیت ملی ترکیه و تاکید این شورا بر عملیات در مرزهای جنوبی برای ایجاد آنچه تامین امنیت در این مرزها خوانده اند، گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که از اعراب مورد حمایت تسلیحاتی و مالی ترکیه هستند نیز دست به تحرکاتی زده و خود را برای عملیات آماده می کند.

همچنین  اخبار منتشر شده حکایت از انتقال لجستیکی ارتش ترکیه به منطقه عزاز سوریه در شمال حلب و تل رفعت دارد.

با وضعیت پیچیده ای که در جنگ اوکراین به وجود آمده و گرفتار آمدن روسیه در این منطقه به نظر می رسد که ترکیه دست خود را برای حمله به شمال سوریه و تکمیل پروژه اشغال کامل این بخش و ایجاد منطقه امن بازتر دیده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1142113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =