آخرین تحولات اوکراین | پوتین: مقامات کی‌یف در مذاکرات کارشکنی کردند

رئیس جمهوری روسیه در جریان گفتگوی تلفنی با صدراعظم اتریش، طرف اوکراینی را به کارشکنی در روند مذاکرات متهم کرد و مسئول دانستن مسکو در قبال مشکلات عرضه محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی را کاملاً بی‌اساس و نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر پوتین"، رئیس ‌جمهوری روسیه و "کارل نهمر"، صدراعظم اتریش روز جمعه با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند که در جریان آن درباره روند اوضاع در اوکراین و مشکل امنیت غذایی در جهان مذاکره کردند.

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کرملین، به درخواست صدراعظم اتریش، پوتین وضعیت کنونی در اوکراین را تشریح کرده و به وی درباره اقدامات انجام شده برای اطمینان از ایمنی حرکت کشتی‌ها در آب‌های دریای آزوف و دریای سیاه توضیحاتی داد. رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که طرف اوکراینی باید هر چه زودتر بنادر این کشور را از وجود مین‌های کار گذاشته شده پاکسازی کند.

ولادیمیر پوتین همچنین توجه صدراعظم اتریش را به این واقعیت جلب کرد که مقامات کی‌یف خود در روند مذاکرات با روسیه کارشکنی کردند.

علاوه بر این، پوتین و نهمر در خصوص امنیت غذایی در جهان تبادل نظر کردند. رهبر روسیه گفت که تلاش برای مسئول شناختن این کشور در قبال مشکلات عرضه محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی کاملاً بی اساس است. به گفته وی، علت واقعی این مشکلات، از جمله به دلیل تحریم‌های ضدروسی است از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده است.

پوتین تاکید کرد که طرف روسی همچنین بر تعهد خویش برای پایبندی به تعهدات قراردادی برای تامین گاز به اتریش تاکید کرد.

صدراعظم اتریش، مذاکرات تلفنی روز جمعه خود با رئیس جمهوری روسیه را شدید و جدی خواند. کارل نهمر شب گذشته به خبرنگاران گفت: «این مذاکره، مانند گفتگوی قبلی ما در مسکو، بسیار شدیدالحن و بسیار جدی بود.» وی یادآور شد که رهبر روسیه به او اطمینان داده که آماده است تا به طور فعال در خصوص مبادله زندانیان با اوکراین گفتگو کرده و این موضوع را پیگیری کند، هرچند چنین مذاکراتی در حال حاضر انجام نمی‌شود.

صدراعظم اتریش روز جمعه گفته بود که پس از گفتگو با "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین و نخست وزیر این کشور و همچنین تبادل نظر با دبیرکل سازمان ملل و رئیس جمهوری ترکیه، قصد دارد مذاکراتی نیز با رئیس جمهوری روسیه داشته باشد. نهمر یادآور شد که این وظیفه اتریش در چارچوب اجرای سیاست بی طرفی این کشور است که از طریق گفتگو با همه طرفین، به یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران اوکراین کمک کند.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش نیز تاکید کرده که وین در مناقشه اوکراین کاملاً بی طرف است و طرفدار گفتگو با روسیه است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نود و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روسیه در شرایط  گسترش ناتو هم قادر به تامین 100 درصد امنیت خود است

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، جمعه، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که این کشور قادر خواهد بود 100 درصد توانایی دفاعی و امنیتی خود را در شرایط گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تضمین کند و این کشور برای این منظور دارای زرادخانه‌های نسبتاً وسیعی از تجهیزات نظامی و فنی لازم است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که اهداف طرف روسی در حوزه مربوطه "هیچگاه تغییر نکرده است"، مسکو بارها اعلام کرده که "توسعه کاملاً بی دلیل ناتو" در تضاد با نظریات روسیه در باره راه‌ها و روش های منطقی و ضروری برای تقویت امنیت اروپا ضروری است. به گفته این دیپلمات، این مسئله ابتدا باید با ایجاد یک سیستم امنیتی جمعی اتفاق بیفتد و نه با اتکا به ابزارهایی که از دوران جنگ سرد به ارث رسیده است.

گروشکو یادآور شد که شرکای غربی گوش‌های خود را نسبت به هشدارهای طرف روسی مبنی بر اینکه گسترش ناتو امنیت اروپا و در نهایت امنیت خود ائتلاف را تضعیف می‌کند، بسته‌اند. به عقیده وی، ایالات متحده در تلاش است تا از پیمان آتلانتیک شمالی و متحدان نزدیک خود برای مبارزه برای حفظ نظم جهانی تک قطبی ناعادلانه که تنها در خدمت منافع آنهاست، استفاده کند.

آمریکا تحویل سامانه‌های موشک انداز چندگانه دوربرد به اوکراین را تایید کرد

روزنامه "نیویورک تایمز" صبح امروز، شنبه، به نقل از منابع ناشناس خود در کاخ سفید گزارش داد که دولت جو بایدن تصمیم گرفته است بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین را با سامانه‌های پرتاب موشک چندگانه دوربرد تکمیل کند و این موضوع هفته آینده رسماً اعلام خواهد شد.

طبق این گزارش، مقامات رسمی جزئیاتی در خصوص نوع موشک‌هایی که واشنگتن قصد دارد به کی‌یف منتقل کنند، ارائه نکرده‌اند، در حالی که پنتاگون اغلب از سیستم موشک پرتاب چندگانه هدایت شونده ماهواره‌ای M31 GMLRS  (Guided Multiple Launch Rocket System) استفاده می‌کند. به نوشته این روزنامه، برد شلیک این سیستم بسته به مهمات استفاده شده از 70 تا 500 کیلومتر است.

"وال استریت ژورنال" نیز به نقل از منابع ناشناس خود یادآور شده که تایید تحویل این سیستم موشکی به اوکراین، طی چند روز آینده صورت خواهد گرفت.

این تصمیم در حالی است که کاخ سفید تاکنون تمایل مقامات کی‌یف برای بدست آوردن کمک‌های نظامی بیشتر در قالب چنین تسلیحاتی را برای چندین هفته نادیده گرفته بود، زیرا می ترسید که طرف اوکراینی بتواند از این سلاح‌ها برای حمله مستقیم به خاک روسیه استفاده کند.

بلینکن: ایالات متحده متعهد است حضور نظامی خود را در منطقه بالتیک حفظ کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از قصد طرف آمریکایی برای حفظ حضور نظامی خویش در منطقه دریای بالتیک و همچنین اجرای مانورهای نظامی در آنجا خبر داد.  وی این مسئله را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه فنلاند بیان کرده و گفت: «ایالات متحده نه تنها در مانورها فعال خواهد ماند، بلکه حضور نظامی خود را در منطقه دریای بالتیک حفظ خواهد کرد.»

علاوه بر این، وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد که مطمئن است فنلاند و سوئد به زودی در صفوف اعضای پیمان آتلانتیک شمالی پذیرفته خواهند شد. به گفته وی، این دو کشور "معیارهای دموکراتیک، نظامی و اقتصادی لازم برای عضویت در ناتو را دارند."

مرزبانان اوکراینی از خروج پروشنکو از کشور جلوگیری کردند

ایرینا گراشچنکو، معاون پارلمان اعلای اوکراین (رادا) شب گذشته اعلام کرد که "پترو پروشنکو، رئیس ‌جمهوری سابق این کشور روز جمعه در حال عزیمت به یکی از نشست‌های ناتو در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) بود که هنگام تلاش برای عبور از مرز اوکراین، توسط نیروهای مرزبانی بازداشت شد. به گفته این مقام پارلمانی، هنوز توضیحی درباره علت این بازداشت ارائه نشده است.

به گفته گراشچنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین قرار بود در مجمع پارلمانی ناتو شرکت کرده و با مقامات لیتوانی و برخی نمایندگان پارلمان‌های کشورهای متحد و پارلمان اروپا دیدار کند. وی افزود، به منظور پیوستن به هیئت اوکراینی، پروشنکو دستور سفر کاری به امضای روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین را دریافت کرده بود. مرزبانان نیز به نوبه خود این سند را جعلی یا منقضی دانسته و اجازه خارج شدن او از خاک اوکراین را ندادند.

روز جمعه اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود مبنی بر اینکه پترو پروشنکو سعی داشت از اوکراین خارج شده و از طریق منطقه مرزی لووف، وارد خاک لهستان شود که بازداشت شد.

کشف یک گور جمعی از سربازان اوکراینی در شهر ماریوپل

دیمیتری کلاشنیکوف، وزیر بهداشت منطقه دونتسک روز جمعه اعلام کرد که یک گور جمعی از اجساد سربازان اوکراینی در شهر ماریوپل کشف شده است. به گفته وی، در حال حاضر 14 جسد از آن خارج شده، 10 مورد پردازش شده است، و در مجموع، طبق علائم خارجی، حداکثر 40 سرباز اوکراینی در آنجا دفن شدند.

این مقام دونتسکی یادآور شد طبق اطلاعات بدست آمده نیروهای مسلح اوکراین در حدود ماه فوریه تا مارس سال جاری (اسفند ماه) جان باخته و در این محل دفن شدند. اسناد برخی از این افراد بر روی اجساد آنها حفظ شده و تقریباً تمامی اجساد دارای نام و نام خانوادگی، واحد نظامی، رتبه و موقعیت بر روی یونیفرم خود هستند.

تشکیل کمیسیونی برای ارزیابی "خسارت وارده از سوی روسیه" در اوکراین

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که کابینه وزیران کمیسیونی را تشکیل داده است که خسارات ناشی از " نتیجه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین" را مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد.

وی گفت: «وظایف اصلی این کمیسیون تدوین روش‌های دقیق ارزیابی ضرر و زیان ناشی از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و همچنین تهیه و تصویب قوانین لازم برای ارزیابی جامع خسارات وارده به کشور است.»

عدم توافق ناتو برای تامین تجهیزات سنگین اوکراین

یانا چرناخوا، وزیر دفاع جمهوری چک روز جمعه اعلام کرد هیچ توافقی در بین کشورهای عضو ناتو مبنی بر عدم ارسال تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین وجود ندارد. وی در عین حال افزود که اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، جمهوری چک از آن حمایت نخواهد کرد.

وزیر دفاع یادآور شد که جمهوری چک و اسلواکی به همراه لهستان، در ارائه انواع تسلیحات نظامی به اوکراین پیشرو هستند.

پیش از این برخی رسانه‌های آلمانی از توافق‌های غیررسمی بین کشورهای ناتو برای خودداری از ارائه برخی سیستم‌های تسلیحاتی به اوکراین خبر داده بود.

تاکید رئیس جمهوری سابق اوکراین بر لزوم مذاکره با روسیه

ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین معتقد است که مقامات کی‌یف باید به مذاکره با مسکو ادامه دهد. یانوکوویچ در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: «در خصوص روسیه باید بگویم که اوکراین باید بر سر میز مذاکره بنشیند. غرب و ایالات متحده هم اگر واقعاً خواستار حل و فصل اوضاع باشند، باید مقامات کی‌یف را به این سمت سوق دهند.»

رئیس‌ جمهوری سابق اوکراین همچنین معتقد است که هیچ چیز نمی‌تواند برای همیشه دوام داشته باشد و عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین هم از این قاعده مستثنی نیست. به گفته یانوکوویچ، سیاست فعلی دولت اوکراین، این کشور را در معرض تهدید قرار داده است. وی  همچنین نسبت به ادغام اجباری اوکراین به کشور لهستان هشدار داد.

پوتین: فشار برخی کشورها بر روسیه واقعاً تهاجمی است

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشست شورای عالی اقتصادی اورآسیا که از طریق کنفرانس ویدئویی در آن شرکت داشت، فشار تعدادی از کشورهای غیردوست بر روسیه را عملاً بسیار تهاجمی ارزیابی کرد.

پوتین گفت: «مزایای همگرایی اقتصادی در منطقه اورآسیا، به ویژه در حال حاضر و در شرایط دشوار بین‌المللی کنونی، در مواجهه با اعمال فشار جدی و بسیار تهاجمی برخی از کشورهای غیردوست بر روسیه و شرکای آن کاملاً آشکار شده است».

با این حال، به گفته رئیس جمهوری روسیه، با وجود اقدامات محدود کننده از سوی کشورهای غربی، علاقه مندی به پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنان در حال افزایش است. پوتین یادآور شد، کشورهایی که به دنبال آسیب رساندن به روسیه با تحریم‌های اقتصادی هستند، در واقع به خود آسیب می‌رسانند. وی تاکید کرد که وضعیت کنونی اقتصاد جهان ثابت می‌کند که موضع گیری مسکو درست و قابل توجیه است.

81 درصد از مردم روسیه همچنان به ولادیمیر پوتین اعتماد دارند

سطح اعتماد شهروندان روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه افزایش یافته و اکنون از 81 درصد فراتر رفته و میزان تأیید عملکرد وی نیز به بیش از 78 درصد رسیده است.  این مسئله در نتایج نظرسنجی موسسه سنجش افکار عمومی سراسری روسیه که روز جمعه منتشر شده، مشخص شده است.

این تحقیقات نشان داده است: 81.3 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی به سؤال مربوط به اعتماد داشتن به ولادیمیر پوتین پاسخ مثبت دادند. علاوه بر این، 78.4 از مردم روسیه نیز عملکرد وی در سمت ریاست جمهوری را مورد تأیید قرار دادند.

کد خبر: 1142132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =