تولید نخستین داروی گیاهی کنترل قندخون در کشور توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرعامل شرکت شکوه اکسیر هیرکان با بیان اینکه داروی گیاهی برای کنترل قند خون برای اولین بار در کشور تولید شده است، گفت: این دارو آنتی اکسیدان، گلوکز، قندخون و کلسترول را کنترل کرده و در مهار آنزیم‌های گوارشی موثر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تمامی امراض را می‌توان در بخش گیاهی و شیمیایی درمان کرد. هرچند به‌رغم توسعه بیش از پیش علم تجویز داروهای شیمیایی جزو درمان‌های اولیه محسوب می‌شود. در این میان همگان بر تاثیر داروهای گیاهی و برگرفته از طبیعت واقف هستند و همین مقوله می‌طلبد تا بیش از پیش در تولید این داروها بتوان اقدامات مناسب را در دستور کار قرار داد.

معصومه مازندرانی، مدیر عامل شرکت شکوه اکسیر هیرکان تاکنون در کارنامه کاری خود تولیدات قرص گیاهی میگرن، داروی کنترل کننده قند خون، درمان کبد چرب داروهای تنظیم کننده فشار خون و قلب و عروقی را ثبت کرده است. وی درباره روند تولید قرص گیاهی میگرن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  گفت: هم‌ اکنون این قرص به آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو معرف شده تا بتوان برای تولیدات انبوه این محصول اقدام کرد. شرکت‌های دانش بنیان از دانشگاه‌ها و مسئولان امر انتظار حمایت دارند. هرچند هنوز از سوی دانشگاه در این زمینه بودجه اختصاص داده نشده است. در وضعیت کنونی بازار محصولات بررسی شده و بعد اقدامات تولیدی انجام می‌شود که در این راستا شرکت پخش دارو  در استان‌های متعدد شعبه دایر کرده تا بتواند بازار محصولات رقابتی را ایجاد کند.

 شرکت‌های دانش بنیان به دیده شدن نیاز دارند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از مسئولان انتظار می‌رود تا بتوان از لحاظ روحی و روانی شرکت‌های دانش بنیان را مورد توجه قرار داد، چون نیاز شرکت‌های دانش دیده شدن است، افزود: از اقدامات مورد توجه تولید داروی گیاهی برای مهار دیابت است.در کشور ما سن ابتلا به دیابت و کلسترول کاهش یافته است و حداقل سالانه میلیاردها تومان برای درمان این بیماری‌ها هزینه می‌شود. در حالی که اغلب داروی‌های درمانی برای این بیماری‌ها شیمیایی و با عوارض جانبی متعدد همراه است و  این دارو عوارض متعدد همچون تاثیر بر گوارش، تخریب کلیه، تاثیرات قلبی و عروقی، فشار خون و ... به دنبال دارد.

مازندرانی با بیان اینکه در دنیا تولیدات دارو کم عارضه  و کم خطر مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد:  برای پیشگیری و درمان دیابت می‌توان تاثیرات دارویی دیابت را کاهش داد و مابقی ترکیبات را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه داروی دیابت تولید داخل حاوی آنتی اکسیدان در سیستم متابولیسم بدن تاثیر دارد، افزود: داروی تولیدی کم خطر و موثر در  فعال‌سازی سیستم گوارش است. به عبارت دیگر این دارو آنتی اکسیدان، میزان گلوکز و قند خون را کنترل کرده و در مهار آنزیم‌های گوارشی موثر و باعث کنترل قند خون و کلسترول می‌شود.

مازندرانی  درباره این دارو گفت: هنوز در کشور فرمولاسیون دارو مشابه تولید نشده است، اما در دنیا مشابه این دارو  کاملا گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دارو آنزیم‌های کبدی را تحریک کرده و باعث کنترل قند خون می‌شود. از سوی دیگر گلوکز موجود مقاومت در برابر انسولین را کاهش داده و باعث می‌شود تا گلوکز توسط بافت‌های محیطی جذب و در خون فعال شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دیگر محصولات تولیدی در زمینه درمان کبد چرب، بیماری‌های قلبی و عروق و فشارخون به تازگی مجوز اخذ کرده است. البته دانشگاه می‌تواند با حمایت‌های معنوی و معرفی به تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازند. از سوی دیگر این شرکت‌ها نیازمند حمایت‌های مادی و معرفی آنها برای اخذ تسهیلات بانکی در ارتقای فعالیت‌ها موثر هستند.

به گفته وی هم اکنون یک داروی آنتی میگرن نمونه کپسولش آماده شده و  هم‌اکنون برای آزمایشگاه طرف قرارداد سازمان غذا و دارو برای انجام تست‌های فیتوشیمیایی ، آنالیز پایداری و غیره  ارسال شده تا در زمان تایید برای دیگر اقدامات دست به کار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =