فعالیت ۱۶۸ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در واحد تهران مرکزی/ تجهیزات پیشرفته دانشگاه آزاد در کشور بی‌نظیرند

مدیر اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی از فعالیت ۱۶۸ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در واحد تهران مرکزی خبر داد و گفت: از این تعداد ۸۰ آزمایشگاه، آزمایشگاه تحقیقاتی هستند.

مریم اوتادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که واحد تهران مرکزی بیشترین قدمت را در بین واحدهای دانشگاه آزاد دارد و بزرگترین واحد دانشگاه آزاد است، اظهار کرد: آزمایشگاه واحد تهران مرکزی در بخش زیرساخت‌ها و آزمایشگاه‌های در رویداد عصر امید شرکت کرد است.

مدیر اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی و استان تهران دانشگاه آزاد با اشاره به این که آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی قدمت ۴۰ ساله دارند، افزود: آزمایشگاه‌های دانشکده فنی و آزمایشگاه‌ها دانشکده علوم پایه، از نخستین آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ آزاد هستند که همزمان با تاسیس واحد تهران مرکزی، شکل ‌گرفتند.

وی با تصریح بر این که به مرور تجهیزات پیشرفته و به‌روز به آزمایشگاه واحد تهران مرکزی افزوده شده است، گفت: وسایل بسیار مجهزی در این آزمایشگاه برای خدمت به دانشجویان و شرکت‌هایی که به این تجهیزات نیاز دارند، در دسترس است.

اوتادی با تاکید بر این که واحد تهران مرکزی، ۱۶۸ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی دارد که ۸۰ آزمایشگاه، آزمایشگاه تحقیقاتی هستند، یادآور شد: آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دارای دستگاه‌های های‌تک (High-Tech) و به روز و برخی منحصر به فرد در کل کشورند که آماده خدمت‌رسانی هستند. برای مثال دستگاه ICP، دستگاه نشر پلاسمای آمریکایی و HPLC آلمانی موجود در آزمایشگاه‌های ما در کشور بی‌نظیرند.

مدیر اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: مزیت آزمایشگاه واحد تهران مرکزی نسبت به سایر آزمایشگاه‌ها این است که همه کارشناسان ما خبره و کارآموزده بوده و بیشتر آن‌ها دارای مدرک دکتری هستند.

وی درباره دیگر تجهیزات آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی، اظهار کرد: آزمایشگاه‌ تهران مرکزی دارای تجهیزاتی برای سیستم‌های نانو مثل دستگاه‌های لایه‌نشانی و دستگاه لیزر است. در بخش عمران دانشکده فنی هم یک آزمایشگاه‌ روسازی داریم که برای رودخانه‌ها و مسیرهای آب کاربرد دارد. این آزمایشگاه شرایط شبیه‌سازی هر نوع زیرساختی را برای رودخانه‌ها و گرفتن داده‌ها دارد. به علاوه آزمایش مکانیک خاک و هیدرولیک، آزمایشگاه بسیار کاملی است.

اوتادی افزود: آزمایشگاه مرکز تحقیقات برق، آزمایشگاه هوشمندی است که برای شبیه‌سازی سیستم‌های قدرت و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پیل سوختی، سلول خورشیدی و انرژی بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی با بیان این که لازم است اطلاع‌رسانی مناسبی در مورد تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه انجام شود، تصریح کرد: توصیه من در ۴۰ سالگی دانشگاه آزاد این است که باید سیستمی وجود داشته باشد که اطلاع‌رسانی برای همه افرادی که می‌خواهند از این آزمایشگاه‌ها استفاده کنند یا نیاز به این تجهیزات دارند، انجام شود.

استفاده از متخصصان برای اپراتوری دستگاه‌های آزمایشگاه ضروری است

وی با اشاره به این که استفاده از متخصصان برای اپراتوری دستگاه‌های آزمایشگاه ضروری است، افزود: برخی دستگاه‌ها بسیار گران قیمت هستند و دیگر امکان خرید آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، لازم است به درستی از آن‌ها استفاده شود تا بهترین نتایج به دست آید.

اوتادی با تاکید بر این که متاسفانه برخی واحدهای دانشگاهی نمی‌توانند از دستگاه‌ها به درستی استفاده کنند و از نمونه‌ها عکس خوب بگیرند، گفت: دانشجویان و پژوهشگران مجبورند نمونه را به خارج از ایران یا شرکت‌های خصوصی بفرستند. به همین دلیل، لازم است که اپراتورها همه آموزش‌دیده و کارآزموده باشند.

مدیر اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحد تهران مرکزی با بیان این که من معتقدم صرف هزینه برای دستگاه و تجهیزات دیگر کافی است و در حال حاضر، اولویت صرف هزینه برای نگهداری و کالیبرازیسیون است، افزود: دانشگاه برای استفاده و سرویس‌دهی با این دستگاه‌ها، به شرکت‌هایی نیاز دارد که تعمیر و نگهداری را به خوبی انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به این که وقتی دستگاه  ‌SEM که چند میلیارد تومان قیمت دارد را داشته باشیم اما نتوانیم یک عکس خوب بگیریم، مشتری را از دست می‌دهیم، اظهار کرد: به همین دلیل داشتن اپراتور کاربلد بسیار مهم است. در برخی موارد دستگاه‌های دانشگاه بهتر از دستگاه شرکت‌های خصوصی است؛ اما به دلیل نابلدی در استفاده از آن، کار به خوبی پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142183

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =