آغاز مسدودسازی وجوه حساب صادرکنندگان چک برگشتی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از امروز آغاز شد.

‌به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان با اعلام این خبر اظهار داشت: فرایند مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک برگشتی به صورت تدریجی و براساس توالی چک‌هایی است که به بانک مرکزی ارسال می شود ‌و این فرایند در روزهای نخست آغاز طرح براساس تعداد پیش بینی شده انجام خواهد شد و پس از جمع‌آوری بازخوردهای طرح از بانک‌ها، این فرایند حداکثر طی حدود یک هفته برای همه چک‌های برگشتی تسری پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۴۰ درصدی چک های برگشتی

محرمیان گفت: معمولا در بانک‌ها اینگونه مرسوم است که پیش از برگشت چک از سوی  شعب بانک با مشتری تماس برقرار می شود و معمولاً مهلت کوتاهی به صادر کننده داده می‌شود تا حساب خود را پُر کند تا چک برگشت نخورد اما اگر بانک چک را برگشت زد مابقی فرایند به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می شود.

وی افزود: در لحظه برگشت خوردن چک، اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می‌شود و بانک مرکزی هم فرایند مسدودسازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب های فرد از همان لحظه آغاز می‌کند.

معاون بانک مرکزی گفت: بانکها موظف هستند پیامک برگشت خوردن چک و همچنین آغاز فرایند مسدود سازی وجوه را برای فرد صادر کننده ارسال کنند.

وی بیان کرد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده مسدود سازی وجوه است نه برداشت آن، بنابراین مطابق قانون بانک مرکزی مبالغ را مسدود می‌کند و سایر مواردی که در قانون در مورد چک برگشتی پیش از این وجود داشته است اعم از اینکه فرد به ذینفع چک مراجعه کند و به نحوی رضایت او را جلب کند یا اینکه فرایند قضایی را با طرح شکایت در قوه قضاییه انجام دهد همچنان در جای خودش پابرجاست و فقط اتفاق جدیدی که حادث شده کمک به حقاق حق افراد است تا فرد در هنگام مراجعه به محاکم این مبالغ مسدودی در حساب صادرکننده چک موجود باشد تا با حکم دادگاه برداشت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =