حملات اسرائیل به سوریه ربطی به خروج نیروهای روس ندارد/ شرکت‌های ایرانی در اولویت بازسازی این کشور هستند

ابراهیم جوده با بیان اینکه روسیه صرفا بخشی از توان هوایی خود را از سوریه خارج کرده، خاطر نشان کرد: افزایش ناگهانی تجاوزات اخیر اسرائیل به سوریه مربوط به توافق هسته‌ای ایران است که احتمالا با هدف جلوگیری از آن انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، انتشار خبر خروج نیروهای نظامی روسیه از پایگاه‌های این کشور در سوریه که به دلیل اعزام آنها برای جنگ اوکراین انجام شده است از یک طرف و واگذاری پایگاه‌های مذکور به مستشاران ایرانی از طرف دیگر، سوریه را آبستن درگیرهای جدید منطقه‌ای کرده است. به اعتقاد برخی تحلیلگران منطقه‌ای، حمله هفته گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی در حومه دمشق را باید در همین راستا ارزیابی کرد. بر اساس اخبار منتشر شده،  فرودگاه بین‌المللی دمشق و چند پایگاه نظامی در مناطق جمرایا و الکسوه هدف حملات گسترده موشکی توسط رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد ترکیه نیز در تلاش است تا با استفاده از فرصت به وجود آمده مناطق بیشتری از شمال سوریه را به تسلط خود دربیاورد. رجب طیب اردوغان -رییس‌جمهوری ترکیه- چند روز پیش اعلام کرد که بعد از ارزیابی مقام‌های امنیتی، ارتش یک عملیات جدید نظامی را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. به منظور بررسی بیشتر اوضاع میدانی در سوریه، مصاحبه‌ای با «ابراهیم جوده» _تحلیلگر مسائل سوریه و فعال رسانه‌ای این کشور- انجام شد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- به نظر شما ارتباطی بین حمله اخیر رژیم صهیونیستی به مناطقی در سوریه و خبر تحویل دادن پایگاه‌های نظامی به مستشاران ایرانی وجود دارد؟

در هر صورت فکر نمی‌کنم این دو موضوع به هم ارتباط داشته باشند. ارتش روسیه نیروهای زمینی خود را از سوریه خارج نکرده و تنها چند جنگنده و بمب‌افکن را از پایگاه هوایی حمیم به سمت اوکراین اعزام کرد. فکر می‌کنم افزایش ناگهانی تجاوزات اخیر اسرائیل به سوریه مربوط به توافق هسته‌ای ایران باشد که احتمالا با هدف جلوگیری از آن انجام می‌شود.

- چقدر احتمال می‌دهید که خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه موجب به وجود آمدن یک خلا قدرت و تشدید درگیرهای نیابتی در این کشور شود؟

همانطور که قبلا گفتم، فکر نمی‌کنم خروج نیروهای روسیه تغییر قدرت چندانی در سوریه ایجاد کند. صرفا تعداد کمی از نیروهای روسیه [از سوریه] خارج شده‌اند که به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی داشته باشد. اخیرا هواپیماهای جنگی روسیه در حال پرواز بر فراز مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال شرق سوریه مانند شهرهای تل ابیض و رأس العین در امتداد مرز ترکیه مشاهده شده‌اند که پیامی واضح به ترکیه است مبنی بر اینکه روسیه اجازه هیچ گونه تهاجمی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه را در منطقه نخواهد داد.

- به نظر می‌رسد ترکیه نیز تلاش می‌کند با استفاده از فرصت به وجود آمده، تحرکات خود را در شمال سوریه فزایش دهد. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

فکر نمی‌کنم در حال حاضر ترکیه واقعا قصد حمله داشته باشد. به نظر می‌رسد هدف ترکیه ارسال پیام سیاسی به روسیه مبنی بر آمادگی پاسخگویی به اقدامات احتمالی است. بعید می‌دانم که اتفاق خاصی روی زمین رخ دهد. ترکیه آمادگی واقعی برای شروع حمله را ندارد. بنابراین فکر می‌کنم ترکیه در حال حاضر فقط بلوف می‌زند.

- بازسازی سوریه اکنون در چه وضعیتی قرار دارد و شرکت‌ها و نهادهای ایرانی چه سهمی در این امر دارند؟

در حال حاضر بازسازی واقعی هنوز آغاز نشده است و صرفا راهکارهای سیاسی آن در حال پیگیری است. بنابراین بازسازی واقعی تا زمانی که یک  راه حل سیاسی کامل برای بحران سوریه رخ ندهد، در عمل شدنی نیست. شرکت‌های ایرانی برای بازسازی سوریه در اولویت خواهند بود اما مطمئنا توان آنها کافی نیست و نمی‌توانند تمام کارها را به تنهایی انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =