آخرین تحولات اوکراین | روسیه: قصد استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را نداریم

در رسانه‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند که عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا "کی‌یف را نجات نخواهد داد و منافع این اتحادیه را نیز برآورده نمی‌کند" و انتقاد دائمی ولادیمیر زلنسکی از غربی‌ها درباره عدم ارسال فوری تسلیحات به اوکراین، جای سرزنش دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، نشریه "آمریکن کنسرواتیو" (The American Conservative) در تحلیلی نوشته است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از شرکای اروپایی یک مسئله غیرممکن - پذیرش فوری اوکراین در اتحادیه اروپا تحت "طرح ویژه جدید" - را درخواست کرده است.

این نشریه می‌نویسد: «در حالی‌که چنین رویه‌ای اصلاً وجود ندارد. اوکراین در حال حاضر در مسیری شتاب زده افتاده است، کی‌یف طی چند هفته نخستین گام‌هایی را برای پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته و اطلاعات دقیقی را برای ارزیابی کمیسیون اروپا در خصوص پیوستن اوکراین به این سازمان ارائه کرده است. این درخواست قرار است در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن (تیرماه) بررسی شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | پوتین: مقامات کی‌یف در مذاکرات کارشکنی کردند

نویسنده این مقاله یادآور شده، این در حالی است که سه سال طول کشید تا بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا بپیوندد و کشورهایی مانند فنلاند، اتریش و سوئد نیز برای عضویت در  این اتحادیه چند سال تلاش کردند. با این حال، چشم انداز گسترش اتحادیه اروپا در چارچوب رویدادهای ژئوپلیتیکی فعلی مبهم است. صحبت سیاستمداران اروپایی در خصوص ورود سریع اوکراین به اتحادیه اروپا باعث ایجاد شک و تردیدهایی حتی در داخل این اتحادیه و هم در محافل کارشناسی ایالات متحده شده است.

در عین حال، خوانندگان روزنامه فرانسوی "فیگارو" نیز از رفتار ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که بارها از غرب به دلیل سرعت ناکافی در تحویل تسلیحات نظامی به این کشور انتقاد کرده، خشمگین هستند.  شهروندان فرانسوی معتقدند: «زلنسکی به خود اجازه می دهد غرب را سرزنش کند، مرتباً دستی را که به او غذا می‌دهد را گاز می‌گیرد، و همه اینها پس از آن است که کی‌یف خودسرانه از اجرای توافقات مینسک برای حل مناقشه دونباس امتناع و روسیه را مجبور به واکنش نظامی کرد.»

بسیاری از خوانندگان روزنامه فیگارو، خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین شده و از مقامات اروپایی خواسته‌اند تا به فکر مردم خود باشند و اگر مایلند به اوکراین کمک کنند، باید بتوانند راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه کنونی پیدا کنند، نه آنکه هر روز سلاح بیشتری برای ادامه جنگ به اوکراین بفرستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نود و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

واکنش مثبت شولز و ماکرون به قول پوتین درباره رفتار با اسرای اوکراینی

اولاف شولز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از وعده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای رفتار با اسرای اوکراینی مطابق با قوانین بین المللی استقبال کردند.  اشتفن هبشتریت، سخنگوی رسمی کابینه وزرای آلمان شب گذشته با اعلام این مطلب، یادآور شد که پوتین به رهبران آلمان و فرانسه قول داده که با اسیران جنگی مطابق با حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به‌ویژه کنوانسیون ژنو رفتار کرده و اجازه دسترسی بدون مانع کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به آنها را بدهد.

به گفته وی، گفتگوی تلفنی بین رهبران سه کشور عصر روز شنبه به ابتکارعمل دو طرف فرانسوی و آلمانی انجام شد و بیش از 80 دقیقه به طول انجامید.

کاخ الیزه نیز به نوبه خود اعلام کرد که شولز و ماکرون در این مذاکرات از پوتین خواستند تا کسانی را که در کارخانه آزوفستال شهر ماریوپل تسلیم شده‌اند، آزاد کند. علاوه بر این، رهبران آلمان و فرانسه خواستار مذاکرات مستقیم رئیس جمهوری روسیه با همتای اوکراینی خود، ولادیمیر زلنسکی شدند و از ولادیمیر پوتین خواستند راه حلی دیپلماتیک برای وضعیت اوکراین پیدا کرده و جنگ را متوقف سازد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه توافق کردند که به تماس‌های تلفنی خود برای کمک به حل و فصل اوضاع اوکراین ادامه دهند.

بعد از ظهر روز شنبه، رهبران سه کشور در خصوص جنبه‌های مختلف مناقشه اوکراین تبادل نظر کردند. پوتین به ویژه درباره ماهیت خطرناک ادامه پمپاژ تسلیحات غربی به اوکراین صحبت کرد و نسبت به خطرات ناشی از بی ثباتی بیشتر اوضاع و تشدید بحران انسانی هشدار داد.

سفیر روسیه در لندن: مسکو قصد استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را ندارد

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن شب گذشته در مصاحبه اختصاصی با شبکه بی.بی.سی که فعلا بخش کوتاهی از آن منتشر شده، اعلام کرد که روسیه هرگز قصد ندارد در درگیری کنونی با اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

این دیپلمات گفت: «ما فهرست دقیقی از شرایط امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در اختیار داشته و بارها آن را اعلام کردیم. بطور اصولی ما در خصوص موقعیت‌هایی صحبت می‌کنیم که موجودیت کشور فدراسیون روسیه در خطر باشد و این مسئله هیچ ارتباطی به عملیات ویژه در اوکراین ندارد.»

سفیر روسیه تاکید کرد که مسکو دقیقاً مطابق با دکترین نظامی خود عمل کرده و چیزی برای پنهان کردن ندارد.

سفارت روسیه: ایالات متحده سعی دارد نظامیان روسی را خبیث جلوه دهد

سفارت روسیه در ایالات متحده صبح امروز، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات مقامات واشنگتن در خصوص تحریک روسیه به نسل کشی در اوکراین، تنها تلاشی برای بدنام کردن پرسنل نیروهای مسلح روسی است.

در این بیانیه آمده است: ما به گزارش موسسه "New Lines Institute for Strategy and Policy" که در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده، توجه کرده ایم که در آن روسیه به تحریک نسل کشی در اوکراین متهم شده است. چنین کنایه‌های روس‌هراسانه، تنها بخشی از کمپین سازمان‌دهی شده توسط غرب برای شیطان جلوه دادن نیروهای مسلح روسیه است.

 نمایندگی دیپلماتیک روسیه در واشنگتن همچنین از مردم آمریکا درخواست کرد که اقدامات غیرانسانی نیروهای تندروی ملی گرای اوکراینی را نادیده نگیرند، که پشت نیازهای دفاعی پنهان شده و از غیرنظامیان به زور پول و ماشین گرفته، به سمت پناهجویان تیراندازی کرده و در بین مردم وحشت ایجاد می کنند.

وزارت دفاع روسیه از برنامه ملی‌گرایان اوکراینی برای حمله به خاک روسیه خبر داد

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه و رئیس ستاد هماهنگی مشترک برای واکنش انسان دوستانه در اوکراین، شب گذشته، شنبه اعلام کرد که نیروهای ناسیونالیست اوکراینی قصد دارند به سمت خاک  فدراسیون روسیه آتش گشوده و کانتینرهای حاوی مواد شیمیایی را در منطقه مسکونی سومی منفجر کنند تا نیروهای مسلح روسیه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کنند.

میزینتسیف گفت: «طبق اطلاعات دریافتی از سربازان اسیر شده اوکراینی، نیروهای گردان‌های ملی‌گرا در حال تدارک اقدامات تحریک آمیز دیگری با استفاده از مواد سمی در شهر سومی هستند. نئونازی ها قصد دارند از این شهر مناطق مرزی روسیه را گلوله باران کنند و نیروهای نظامی روسی را برای مقابله به مثل تحریک کنند و پس از آن کانتینرهای حاوی مواد خطرناک شیمیایی را منفجر کنند.»

این مقام نظامی افزود: "مقامات کی‌یف به زودی از این اقدام غیرانسانی برای متهم کردن نیروهای مسلح روسیه به ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی و حملات بی رویه علیه غیرنظامیان استفاده خواهند کرد." به گفته وی، خبرنگاران خبرگزاری‌های خارجی نیز از هم اکنون برای عکاسی و فیلمبرداری در شهر سومی حضور دارند.

وی یادآور شد که روسیه به "غرب متمدن" و همچنین سازمان ملل، کمیته بین المللی صلیب سرخ، سازمان منع تسلیحات شیمیایی هشدار داده است که کی‌یف قصد دارد در آینده نزدیک از طریق رسانه‌های اوکراینی و غربی و همچنین در منابع مختلف اینترنتی، به طور گسترده اخبار جعلی را در خصوص جنایات ادعایی از سوی روسیه منتشر کند.

کد خبر: 1142287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      اگر روسیه درجنگ اوکراین باتحریم تضعیف بشود ازسلاح هسته ای استفاده خواهد کردوابوعلی شیبانی پیشگوی عرب دراینستاگرام گفته بایدصبرکنیم تاببینیم چه خواهدشد