قیمت جوجه یک روزه به ۲۵۰۰ تومان کاهش یافت

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: مراکز عمده‌فروشی با هر نرخی که محصول خریدار داشته باشد آن را عرضه می‌کنند و درصد مشخص خود را دریافت می‌کنند و چندان برای آنها ضرر پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان اهمیت ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد یوسفی خبر از ریزش نرخ جوجه یک روزه را داد و افزود: قیمت  هر جوجه یک روزه به 2 هزار و 500 تومان رسیده است. عرضه جوجه با این نرخ باعث می‌شود تولیدکننده متحمل زیان شوند از این‌رو مرغ‌های مادر خود را به کشتارگاه‌ها می‌فرستند و تولید را کاهش می‌دهند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با کاهش تولید جوجه یک روزه نرخ آن بالا می‌رود و به دانه‌ای 15 هزار تومان نیز می‌خواهد رسید اما در این شرایط میزان تولید نیز تقلیل پیدا می‌کند.

وی با اشاره به حذف ارز 4200 تومان برای واردات جوجه یک روزه، تاکید کرد: معاونت امور دام وزارت کشاورزی و ستاد تنظیم بازار هنوز نرخ جوجه یک روزه را اعلام نکرده است و تولیدکنندگان بلاتکلیف هستند.

یوسفی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان در برابر قیمت‌های تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای مرغ‌های آماده به مصرف مقاومت می‌کنند، افزود: نرخ مرغ در میدان بهمن باید کیلویی 57 هزار تومان باشد اما در برخی روزها به کیلویی 40 هزار تومان می‌رسد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در میدان بهمن نرخ مرغ آماده به مصرف به قیمت مرغ زنده نزدیک شده است، گفت: بازارگاه نهاده‌ها را با ارز نیمایی بارگذاری می‌کند و این ضرر و زیان را مرغدار نمی‌تواند تحمل کند از این‌رو واحدهای تولیدی درباره میزان حجم جوجه‌ریزی خود تجدید نظر می‌کنند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با انتقاد از عملکرد و میزان خرید شرکت پشتیبانی امور دام، تصریح کرد: اگر خرید برای ذخیره سازی به میزان کافی و با قیمت مناسب صورت می‌گرفت قیمت مرغ حداقل به نرخ تنظیم بازار می‌رسد.

یوسفی با بیان اینکه مرغ تولیدکنندگان در مرغداری‌ها می‌ماند و خریداری ندارد، گفت: مراکز عمده‌فروشی با هر نرخی که محصول خریدار داشته باشد آن را عرضه می‌کنند و درصد مشخص خود را دریافت می‌کنند و چندان برای آنها ضرر پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان اهمیت ندارد. اما اینجا این پرسش مطرح است که چرا باید در این شرایط تولیدکنندگان متحمل ضرر و زیان شوند؟

وی با بیان اینکه حجم تولید کاهش پیدا نکرده است، افزود: معاونت امور دام برای برون‌رفت از این معضلات باید برنامه‌ریزی کند وقتی تولیدکننده جوجه یک روزه زیان می‌دهد و حتی پول کارتن و حمل تولید خود را دریافت نمی‌کند بدون تردید میزان تولید را کاهش می‌دهد با کاهش تولید قیمت جوجه یک روزه بالا می‌رود و در نتیجه تولید مرغ گوشتی نیز تقلیل پیدا می‌کند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از آینده تولید مرغ گوشتی چیست؟ افزود: تولید متوقف نمی‌شود و تولیدکنندگان به فعالیت خود با وجود تمام کسری‌ها ادامه می‌دهند.

وی به بیان اینکه سخن گفتن از صادرات در صنعت تولید مرغ و تخم‌مرغ به موفقیت ختم نمی‌شود، تصریح کرد: قوانین خلق الساعه در کشور باعث می‌شود روند صادرات در کشور به صورت پیوسته صورت نگیرد از این‌رو بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند در این زمینه ورود نکنند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1142314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =