فهرست دارویی کشور بروز شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: داروهای جدید به سرعت وارد بازار می‌شوند بنابراین باید فهرست دارویی کشور بازنگری شود زیرا متاسفانه ۶ سال از آخرین بازنگری دارونامه رسمی کشور می‌گذشت که با تلاش سازمان غذا و دارو،

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بهرام عین اللهی روز دوشنبه در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری های علمی و فناوری در راستای اجرای برنامه جامع سلامت و اصالت غذای کشور در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو با بیان اینکه دارونامه، معیار پوشش بیمه ای داروها است، اظهار داشت: فهرست داروهای مورد تایید کشور در دارونامه رسمی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید

علائم و راه انتقال آبله میمون / نمونه مثبت در ایران دیده نشده است

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی از دارونامه جدید طب ایرانی گفت: طب ایرانی گنجینه ای ارزشمند و میراث گذشتگان است که در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تخریب و بسیاری از منابع آن به هندوستان برده شد؛ به طوری که امروز سازمان جهانی بهداشت، هند را مرجعی برای طب سنتی می داند و حال آنکه عمده آن مربوط به ایران است.

وی اظهار داشت: در وزارت بهداشت، ساختاری برای طب ایرانی داریم که تقویت آن، از برنامه های اصلی وزارت بهداشت است. طب ایرانی، یک روش مکمل و کمکی است که می تواند در سلامت جامعه، نقش مهمی داشته باشد.

عین اللهی تصریح کرد: طب ایرانی بر مبنای گیاهان دارویی کشور استوار است و بسیاری از عوارض داروهای شیمیایی را ندارد. خرسندیم که برای اولین بار، دارونامه طب ایرانی رونمایی شد و در آن، خواص گیاهان دارویی و آثار آنها مشخص شده و سعی ما این است.

وزیر بهداشت همچنین از تدوین آیین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این آیین نامه به عنوان دستور کار فوری در هیات دولت بررسی و تصویب می شود تا تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شود و امیدواریم که میزان مشارکت دانشمندان و اساتید در گسترش شرکت های دانش بنیان، افزایش یابد.

عین اللهی افزود: در دارونامه رسمی ایران، مشخصات، ترکیب، اثرات، میزان مصرف و عوارض داروها مشخص شده و برای جامعه پزشکی، نیروهای حوزه سلامت و حتی بیماران، قابل استفاده است. از جامعه پزشکی تقاضا داریم که داروهای مورد تایید در فهرست دارویی کشور را برای بیماران تجویز کنند تا مردم برای تهیه دارو، دچار سرگردانی و سختی نشوند.

وی با تاکید بر ضرورت پیشنهاد داروهای جدید از سوی انجمن های علمی پزشکی به سازمان غذا و دارو، گفت: جامعه پزشکی از تجویز داروهای جدید خارج از فهرست دارویی کشور که تهیه آن برای بیماران، امکان پذیر نیست، پرهیز کنند چراکه مبنای پوشش بیمه ای از دارو، دارونامه رسمی کشور است و خارج از دارونامه، پوشش بیمه ای برای داروها وجود ندارد.

وزیر بهداشت منشا بسیاری از بیماری ها را غذا و تغذیه دانست و گفت: متاسفانه سموم باقی مانده در برخی مواد غذایی، برای سلامتی آسیب زا و گاها سرطان زا است و سازمان غذا و دارو تلاش دارد اصالت غذا را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مشخص کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1142538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =