درخواست‌های نمایندگان مجلس با لابی در هیئت رئیسه ناکارآمد می‌شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: هیئت رئیسه باید ریل‌گذار جریان‌ها و تصمیم‌های مجلس باشد، اما درخواست‌های نمایندگان با لابی در هیئت رئیسه نا کارآمد می‌شود.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به آغاز سومین دوره فعالیت هیئت رئیسه مجلس یازدهم اظهار کرد: دو سال گذشته اقداماتی در مجلس انجام شده و کمیسیون‌ها تلاش‌هایی داشته‌اند؛ اما انتقادهایی به عملکرد هیئت رئیسه مجلس وارد بوده که باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: وظیفه اصلی هیئت رئیسه مجلس ایجاد وفاق میان نمایندگان برای به نتیجه رساندن اولویت‌های اساسی کشور است که گاه کوتاهی‌هایی در این زمینه دیده شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی رفتارها در هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: وظیفه اعضای هیئت رئیسه این نیست که میکروفن روشن کنند، ترجمه قرآن بخوانند و نمایندگان را حضور غیاب کنند، چون این کارها توسط یک کارشناس بسیار بهتر هم انجام می‌شود. بنابراین هیئت رئیسه باید به مسئولیت سنگینی که برعهده دارد توجه کند و انرژی و اهتمام خود را برای انجام درست آن به خرج دهد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه تاکنون انتظارات نمایندگان از هیئت رئیسه برآورده نشده است، گفت: درست است که آیین‌نامه داخلی مجلس محدودیت‌هایی در عملکرد هیئت رئیسه ایجاد کرده، اما هیئت رئیسه می‌تواند میان نمایندگان یک وفاق ایجاد کند تا کارهایی که مد نظر نمایندگان است، انجام شود. اگر توافق صورت گیرد و نمایندگان توجیه شوند که خروجی تصمیم‌ها به نفع کشور و مردم است با هیئت رئیسه همراهی می‌کنند.

خدابخشی تأکید کرد: هیئت رئیسه مجلس باید ریل‌گذار جریان‌ها و تصمیم‌های مجلس باشد، در حالی که تاکنون برخی موضوعات که خواست نمایندگان بوده با لابی در هیئت رئیسه کارآمدی خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید:

پیروزی در مسائل امروز کشور با مجاهدت و اخلاص امکان‌پذیر است

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سؤال از وزرای دولت مقابل خواست نمایندگان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نماینده مجلس باید نقش نظارتی خود را درست انجام دهد و دغدغه وکیل مجلس باید در قالب سؤال از وزیر در صحن مجلس مطرح شود اما هیئت رئیسه در این زمینه مصلحت اندیشی می‌کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین به لزوم ایجاد برخی تسهیلات برای وکلای مجلس نیز اشاره و اظهار کرد: وقت نماینده متعلق به مردم است و نباید در ترافیک‌های تهران صرف شود. هیئت رئیسه باید شرایطی را فراهم کند که نمایندگان سریعتر به جلسات کاری خود برسند. 

خدابخشی با تأکید براینکه شرایط نمایندگی در تهران با دیگر شهرستان‌ها فرق می‌کند، اضافه کرد: نماینده تهران نباید دنبال آب، برق، جاده و بهداشت مردم تهران باشد، بنابراین اشراف درستی روی مسائل حوزه‌های انتخابیه ندارند، اینکه یک نماینده مصاحبه کند که وکلای مجلس نباید از در سطح شهر از خطوط ویژه استفاده کنند، نشان می‌دهد درک درستی از شرایط نمایندگان حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها ندارد.

وی گفت: حتی مدیران کل وزارتخانه‌ها و استانداران نیز مزایایی دارند که نماینده مجلس از آن بی بهره است؛ در حالی که وکیل مردم باید بتواند با سرعت خود را به جلسات برساند تا مسئله‌ای را مطرح و پیگیری کند و این وظیفه هیئت رئیسه مجلس است شرایط تسهیل تردد در سطح شهر را برای نمایندگان مهیا کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون افرادی در وزارتخانه‌ها هستند که توان انجام وظایف مدیریتی را ندارند. مجلس باید از نقش نظارتی خود استفاده کند، اما هیئت رئیسه به این موارد اهتمامی ندارد. مدیریت‌ها حق الناس است و نمی‌شود برای اینکه یک نفر را راضی نگهداریم به جماعتی ظلم کنیم.

کد خبر: 1142576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =