اقتصاد آمریکا به سوی تشدید رکود می‌رود

ایلان ماسک سرمایه دار بزرگ آمریکایی گفته است که شرایط رکود اقتصادی این کشور احتمالا شدیدتر خواهد شد که دستکم ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از تارنمای بیتکوین؛ مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس ایکس، علت این پیش بینی را چاپ پول بدون پشتوانه توسط دولت آمریکا بیشتر از آنچه که در اختیار دارد، عنوان کرد و افزود که کشورهایی مانند ونزوئلا پیش از این، در مسیر انتشار بدون پشتوانه اسکناس و تورم افسارگسیخته قرار داشته اند.

وی افزود: این مدت ۱۲ تا ۱۸ ماهه، تقریبا زمان یک احتمالی یک دوره رکود است. نگرانی در باره رکود اخیرا با تحکیم اجرای سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا "فدرال رزرو" برای کمک به کاهش تورم، اوج گرفته است.

ماسک افزود که به باور او رکود الزاما منفی نیست و در هنگام اشتغال در شرکت های دولتی، شماری از آنها را از سرگذرانده است، زیرا پس از آن دوره های شکوفایی اقتصادی بسیار طولانی رخ خواهد دارد.

مدیر تسلا چندی پیش ۴۴ میلیارد دلار برای خرید شبکه اجتماعی توئیتر پیشنهاد کرد که این شرکت پذیرفته،پ هر چند اجرای این توافق هنوز تکمیل نشده است.

ماسک با طرح ادعای وجود حساب های جعلی در این شبکه به میزان چهار برابر بیشتر از میزانی که شرکت توئیتر اعلان کرده، گفت که شاید مبلغ پیشنهادی خود را برای این معامله، کاهش دهد.

وی در  افزود: در زمانی که رونق اقتصادی طولانی شود، ممکن است تخصیص سرمایه به اشتباه انجام گیرد و این امر سرمایه ای کلان برای جماعتی نادان به بار می آورد. دولت کنونی کار زیادی نمی کند، اما دولت ترامپ فارغ از شخص خود «دونالد ترامپ» کارهای موثر بسیاری کرده اند.  

به نظر می رسد ماسک تقصیر رکود اقتصادی را به گردن «جو بایدن» رئیس جمهور و دولتش می اندازد.

مالک توئیتر همچنین دلیل تورم کنونی آمریکا را ورود انبوهی از نقدینگی دانست و گفت: دولت نمی تواند چنین اقداماتی در پیش گیرد و منتظر تورم نباشد. درک این موضوع خیلی پیچیده نیست.

این میلیاردر آمریکایی پیش از این هم دولت بایدن را هدف انتقادات خود قرار داده بود. اوایل امسال، ماسک، بایدن را یک "عروسک جورابی نمناک انسان نما" نامید. وی پس از آنکه کاخ سفید، تسلا را به نشست خودروهای الکتریکی دعوت نکرد و بجای آن شرکت های "جنرال موتورز" و "فورد" را مورد ستایش قرار داد، به طور مداوم از دولت بایدن انتقاد کرده است.

این نخستین بار نیست که ماسک در مورد یک رکود بالقوه اظهار نظر می کند. در سال ۲۰۲۱ هم مدیر عامل تسلا یک رکود اقتصادی را طی دو سال آینده پیش بینی کرده بود.

اگرچه ماسک اقتصاددان نیست، اما نخستین چهره شناخته شده آمریکایی هم نیست که رکود اقتصادی کشور را پیش بینی می کند. روز یکشنبه، «لوید بلنکفین» مدیرعامل پیشین شرکت بانکداری گلدمن ساکس در گفت و گو با شبکه خبری "سی.‌بی‌.اس" خطر رکود را "بسیار بسیار زیاد" دانست.

در ماه آوریل هم اقتصاددانان دویچه بانک پیش بینی کردند که آمریکا در سال ۲۰۲۳ دچار رکود خواهد شد و دلیل آن را در نتیجه تورم و نرخ بهره بانکی بالا اعلام کرد.  

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در واکنش به نگرانی‌ها پس از افزایش نرخ بهره توسط نهاد متبوعش در اوایل ماه جاری میلادی گفت: هیچ چیز حاکی از نزدیکی اقتصاد ما به رکود نیست. اما وی روز پنج شنبه هفته گذشته از اظهاراتش عقب نشینی نمود و عبور از شرایط کنونی اقتصادی را بسته به برخی مولفه ها ارزیابی کرد که در اختیار فدرال رزرو نیست. وی در ادامه جنگ روسیه و اوکراین و بروز بحران در تامین زنجیره غذایی را از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در شرایط پیش رو توصیف کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1142688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =