حضرت معصومه(س) الگویی بی‌بدیل برای دختران / نقش معرفت در بهره‌مندی از شفاعت کریمه اهل بیت(ع)

حضرت معصومه(س) بانوی عالمه و عارفه ای که مظهر تمام نمای ولایت‌مداری و با لقب کریمه اهل بیت(ع) درس آزادگی، عصمت و طهارت را به همه زنان و مردان گوشزد کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز اوّلین روز ماه ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر است. حضرت معصومه(س) دختری ممتاز در خاندان عصمت و طهارت بود. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می‌دارند و برای زیارت ایشان در قم اهمیت بسیاری قائل هستند. در روایاتی که درباره حضرت معصومه(س) نقل می‌کنند از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت را پاداش زیارت او دانسته‌اند.

زندگینامه حضرت معصومه(ع)

حضرت معصومه(ع) اول ذی القعده سال ۱۷۳ ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می‌باشد.

پدر او حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا (ع) است.

حضرت معصومه(س) در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس به مدت۲۱ سال تحت سرپرستی امام رضا (ع) بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال ۱۷۹ ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه (ع) در آن زمان ۶ ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.

نام و القاب حضرت معصومه(س)

نام حضرت معصومه(ع) «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم(ع) سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه(ع) بزرگتر از آنها بود. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه (س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده که به قرار ذیل است:

     طاهره (پاکیزه)
    مرضیّه (مورد رضایت خدا)
    رضّیه (خشنود از خدا)
    بِرّه (نیکوکار)
    تقّیه (پرهیزگار)
    سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)
    حمیده (ستوده)
    سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛
    رشیده (حد یافته)
    سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم)

هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

در شرافت نسب حضرت معصومه علیها السلام همین بس که ایشان دختر امام، خواهر امام و عمه امام هستند و همگی این ائمه به علاوه امام باقر و امام صادق علیهما السلام در جلالت شأن ایشان، روایت دارند. آن حضرت از معدود امام زادگانی است که پنج معصوم در عظمت شأن او سخن گفته اند.

درست است که روایات متعدّد و فراوانی در شأن شهر قم و اهالی آن وارد شده. ولی به طور مسلّم اهمیت و مقام حضرت معصومه علیها السلام به این جهت نیست که در قم مدفون گردیده اند؛ بلکه در میان فضائلی که قم داشت مهمترین فضیلت این است که حضرت معصومه علیها السلام را در خود جای داد.

با توجه به این که حضرت معصومه علیها السلام در سال ۲۰۱ ه. ق رحلت کردند عمر شریف حضرت حدود ۲۸ سال بود. «امام صادق علیه السلام فرمودند: آگاه باشید برای خدا حرمی است و آن مکه است برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است- برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است- بدانید که بهشت دارای ۸ در است که سه در آن از قم گشوده می شود آن گاه فرمود: تُقبَضُ فیها امرأةٌ مِن وُلدی- اسمُها فاطمة بنتُ موسی وتَدْخُلُ بشفاعتها شیعتی الجنّة بأجمعهم»

«علامه مجلسی نقل می کند از اهل ری که ما خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدیم، گفتیم ما اهل ری هستیم، فرمود مرحبا به برادران ما از از اهالی قم- گفتیم ما از اهالی ری هستیم! باز حضرت فرمود مرحبا به برادران ما از اهل قم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در این باره عنوان می کند: شایسته است در زمانه‌ای که موج هجوم فرهنگی غرب  به ویژه به سوی جامعۀ دختران افزایش یافته است، در پی شناخت دقیق از یگانه دختری باشیم که با کسب فضائل بی‌نظیر، خود را به بالاترین درجات معنوی رهنمون ساخته است به نحوی که از سه تن از امامان معصوم (ع) روایات متعدد و بسیار حیرت‌انگیز در تبیین جایگاه،فضائل و کرامات آن حضرت بیان گردیده است، لذا باید گفت دستیابی به اوج درجات و فضائل اخلاقی، علمی، اجتماعی، سیاسی... توسط آن حضرت به روشنی می‌تواند برای جامعۀ دختران ایرانی مورد توجه فراوان قرار گیرد.

وی می گوید: بدیهی است جوامع غربی  با هجوم به ارزش‌های  اخلاقی، انسانی و نقض کرامت زن در راستای نابودی شخصیتی و هویتی دختران در جوامع بشری اقدام نمودند لیکن حضرت معصومه(س) با بهره گیری از معارف ناب شیعی و با تلاش بی‌نظیر در راه کسب معارف اسلامی و اجرای آن در زندگی توانست در نزد خداوند دارای جایگاه والایی گردد، از این جهت باید به عنوان بهترین الگو و اسوه برای جامعۀ دختران مورد نظر می‌باشد.

زیارت اهمیت معرفت و زیارت افراد تنها مخصوص معصومین(ع) نیست بلکه برای همه افراد و متناسب با شأن و جایگاهی که در نزد خدای متعال دارند قرار داده می شود؛ چنان که در زیارتنامه حضرت معصومه(س) که از حضرت امام رضا(ع) به دست ما رسیده می خوانیم: «یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَک عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشأْنِ؛ ای فاطمه (معصومه(س))! شفیع من در بهشت باش که تو را در پیشگاه خداوند منزلت بزرگی است.» بنابراین، مقام شفاعتی که به حضرت معصومه(س) رسیده در اثر شأن و جایگاهی است که در نزد خدای متعال دارند.

گستره شفاعت حضرت معصومه(س)

اجازه یافتن حضرت معصومه برای شفاعت تمامی شیعیان، نکته بسیار مهمی است که حاکی از اوج مقام ایشان نزد خدای متعال است چرا که شاید هیچ غیر معصومی به این اندازه قدرت و اذن شفاعت دریافت نکرده است. امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: «أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ‏ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ یعنی آگاه باشید که بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوی قم است. در شهر قم زنی از فرزندان من رحلت می‌کند که اسمش فاطمه دختر موسی(ع) است و با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می‌شوند!»

زیارت با معرفت؛ شناسنامه زائران حضرت معصومه(س)

زائران کریمه اهل بیت شایسته ورود به بهشتند بلکه بهشت بر آن ها واجب است. چنان که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة؛ پس هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.» اما سؤال این است که آیا هر زیارتی می تواند موجب برخورداری از این تضمین شود؟ و به عبارت دیگر، چه زیارتی را می توان واقعی و معتبر نامید؟

پاسخ این پرسش را می توانیم در روایت امام رضا(ع) بیابیم که فرمودند :«مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة؛ هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.» آن چه روشن است، حضرت معصومه(س) همانند ائمه معصومین(ع) دارای مقام امامت نبودند بنابراین، معرفت به حق حضرت معصومه(س) به معنای شأن و جایگاه ویژه‌ای (که چه بسا همان مقام شفاعت یا معادل آن باشد) است که در زیارت آن حضرت نیز از آن یاد می شود و می‌خوانیم: «یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَک عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشأْنِ؛ ای فاطمه معصومه(س) شفیع من در بهشت باش که تو را در پیشگاه خداوند منزلت بزرگی است.»

نتیجه آن که، اعتراف به طهارت، تزکیه، علم و به طور خلاصه جایگاه منحصر به فرد ایشان در بین غیر معصومین، جزیی از معرفت مورد نیاز برای مفید واقع شدن زیارت آن حضرت و بهره‌مندی از شفاعت در آخرت به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =